30 درصد موادغذایی در ایران دور ریخته می شود

رییس مرکز مدیریت شبکه‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه 30 درصد مواد غذایی در ایران از مزرعه تا زمان تهیه و مصرف دور ریخته می‌شود، بر لزوم اصلاح فرهنگ غذایی در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا دکتر ناصرکلانتری قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری، ضمن اشاره به اهمیت تامین امنیت غذایی در کشور، افزایش سطح دسترسی و وضع اقتصادی مردم را دو عامل مهم در تامین این امنیت عنوان کرد و گفت:بعد از افزایش دسترسی مردم به مواد غذایی مناسب، دانش، سومین عامل در تامین امنیت غذایی است. مقدار مصرف فست فود در کشور ما بیشتر از کشورهای دیگر است. ما نوشابه را چندین برابر دنیا مصرف می‌کنیم. این یعنی پول آن را داریم اما دانش ما کافی نیست و نمی‌دانیم که مصرف آن چه آسیبی به سلامت ما می‌زند.

او افزود: سلامت مصرف کننده یکی دیگر از فاکتورهای تامین امنیت غذایی است. مردم نباید نگران کمبود و قحطی مواد غذایی باشند. نقش رسانه در ایجاد این آرامش بسیار مهم است. باید این حس را به مردم بدهیم که کشور آنقدر توانمند است که هیچ‌گاه دچار کمبود نمی‌شود.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه 30 درصد مواد غذایی در ایران از مزرعه تا زمان تهیه دور ریخته می‌شود، افزود: در زمینه کاهش دورریز نان، قیمت‌گذاری به کمک ما آمد. در عین حال باید تلاش کنیم که با ایجاد دانش یا راهکارهای قانونی، از غذا به عنوان یک برکت الهی صیانت کنیم. مشارکت سازمان‌های غیردولتی نیز می‌تواند در این امر به بهبود اوضاع و کاهش دورریز مواد غذایی کمک کند.

کلانتری تاکید کرد: پول، جبران این میزان از دورریز را نمی‌کند. باید برای این موضوع فرهنگ‌سازی کنیم. بشقاب‌های ایرانی نسبت به بیشتر جوامع بزرگتر است و ما شاهد نوعی پرخوری در مردم هستیم. در سطح جامعه نیز افراد کمتری را می‌بینیم که دور کمر آنها بیشتر از حد استاندارد نباشد.

او زیاده‌خواری را نوعی ناامنی غذایی عنوان کرد که بیماری، چاقی و افزایش هزینه از منابع سلامت کشور را در پی دارد.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: در دهه 60 میزان شیوع سل در کشور حدود 4.1 درصد بود که با کمک پزشکان و بهبود مراقبت‌های اولیه وضعیت بهتر شد، اما سل مقاوم به درمان مساله مهمی است که رفت و آمدهایی که از کشورهای همسایه صورت می‌گیرد در این موضوع موثر است.

105105

کد خبر: 687026

وب گردی

وب گردی