هشدار یک پژوهشکده بریتانیایی درباره کند شدن رشد اقتصادی بریتانیا در سال‌های آینده

نتایج تحقیق یک پژوهشکده بریتانیایی نشان می‌دهد این کشور باید خود را آماده ورود به دوره طولانی کند شدن "رشد اقتصادی" کند.

به گزارش ایسکانیوز،موسسه "EY Item Club" در گزارش خود به کاهش قدرت خرید مردم و همچنین تنزل سرمایه‌گذاری در بریتانیا اشاره کرده و گفته است ثبات اقتصادی این کشور پس از همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا "فریب‌‌دهنده" است.

این پژوهشکده میزان رشد اقتصادی بریتانیا در سال ۲۰۱۷ میلادی را ۰/۸ درصد تخمین زده ولی گفته است افزایش صادرات از بروز رکود اقتصادی در سال آینده جلوگیری خواهد کرد.

بسیاری از صاحبان کسب و کار پس از رای منفی بریتانیا به "ماندن در اتحادیه اروپا" در حال رصد عواقب طولانی مدت این خروج بر اقتصاد این کشور هستند.

روند نزولی ارزش پوند

با مشخص شدن زمان روند اجرائی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ارزش پول ملی بریتانیا کماکان شاهد افت است.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، دو هفته پیش گفت "ماده ۵۰ معاهده لیسبون تا پایان ماه مارس سال آینده میلادی به اجرا درخواهد آمد".

این اعلام باعث شد ارزش پوند در بازارهای جهانی ارز باز هم افت کند و هم اکنون بسیاری از صرافی‌ها در سراسر بریتانیا پوند را تقریبا با ارزش برابر یورو ارائه می‌کنند.

این در حالی است که بانک مرکزی بریتانیا کاهش ارزش استرلینگ را بعنوان "ضربه‌گیر" برای اقتصاد معرفی کرده است.

بن برادبنت، یکی از معاونان رئیس بانک مرکزی بریتانیا گفته است "این بانک برای افزایش ارزش پوند مداخله نخواهد کرد".

از زمان همه‌پرسی ماه ژوئیه در بریتانیا، ارزش پوند در برابر دلار آمریکا ۲۰ درصد کاهش داشته است.

سه روز پیش، مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی بریتانیا گفته بود "کاهش ارزش پوند باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد".

این کاهش، باعث افزایش قیمت کالاهای وارداتی نظیر مواد غذایی خواهد شد و قیمت سوخت بالا خواهد رفت که به گفته کارشناسان اقتصادی این به نوبه خود تورم را تشدید می‌کند.

602/403

کد خبر: 687029

وب گردی

وب گردی