العبادی: در برخورد با گروه های تروریستی مذاکره هیچ جایگاهی ندارد

نخست وزیر عراق گفت: جنگ ما با داعش یک جنگ طبیعی نیست ما با یک سازمان تروریستی که دست به جنایت های وحشتناکی زده است روبرو هستیم، در برخورد با این گروه تروریستی مذاکره هیچ جایگاهی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل شبکه تلویزیونی العراقیه، حیدر العبادی که در جمع سفرای کشورهای بیگانه در عراق سخن می گفت؛ تاکید کرد: امروز (دو شنبه) روز آغاز عملیات آزادسازی استان نینواست. این عملیات آخرین حلقه و آخرین گام از آزادسازی عراق از چنگ تروریست های داعش است.
ما از روز اولی که مسئولیت نخست وزیری عراق را به عهده گرفتیم علاقه بسیاری داشتیم که بهترین رابطه را با همه کشورهای منطقه و جهان و بویژه کشورهای همسایه عراق داشته باشیم. این علاقه مندی همچنان وجود دارد. ما تمایل بسیاری داریم که با دیگر کشورها تماس داشته باشیم و تمامی مشکلاتی که میان ما و این کشورها وجود دارد حل و فصل شود.
ما به خوبی درک می کنیم که هیچگونه پیشرفتی در عراق و در منطقه بدون همکاری و همیاری کشورهای منطقه ممکن نخواهد بود. بله، ما می دانیم که مشکلاتی بسیاری میان ما وجود دارد که برخی از این مشکلات ده ها سال قدمت دارد و ما به خوبی می دانیم که حل این مشکلات آسان نیست با وجود این تصمیم گرفته ایم که در مسیر بهبود بخشیدن به روابط گام برداریم و زمینه ای برای مشکلات دیرینه با برخی کشورها فراهم کنیم و امیدواریم که این مشکلات به مرور زمان حل شود.
از دیدگاه ما خطر تروریسم که منطقه، جهان و عراق به آن دچار شده است خطر بزرگی برای همگان است و همگان حجم این خطر را درک می کنند.
بر هیچ کس پوشیده نیست که متاسفانه تروریسم توپی از آتش است که برخی آن را در دست می گیرند و به سوی برخی دیگر پرتاب می کنند.
تروریسم داعش در شامگاه ورود به موصل و سقوط این شهر به وجود نیامد. تروریسم داعش در نتیجه یک برهه از حمایت، پشتیبانی مالی و تسلیحاتی ایجاد شد. ما طی دو سال گذشته هزینه سنگینی به خاطر این تروریسم پرداخته ایم. پس از آنکه داعش چهره واقعی و زشت خود را نمایان ساخت و نشان داد که به دنبال سیطره بر تمام منطقه است و وقتی که عراقی های قهرمان برای دفاع از خاک و میهن خود آستین بالا زدند تا تروریسم را از بین ببرند ما پیش بینی می کردیم همه این کشورها در مقابل تروریسم متحد می شوند. طرح داعش طرحی خطرناک است، اما نه به خاطر اینکه آنها می خواهند حکومت ایجاد کنند و نه به خاطر اینکه آنها می خواهند تاریخ گذشته را به عنوان خلافت اسلامی ایجاد کنند- هرچند که خلافت اسلامی از آنها فاصله بسیار دارد- بلکه به این علت که آنها می خواهند حکومت ترس و رعب ایجاد کنند. این حکومت با ایجاد رعب و ترساندن و کشتار گسترش یافته است. این حکومت با یک عقیده فاسد که تلاش می کند تمامی این کارها را توجیه کند گسترش یافته است.
مساله جدیدی که در حرکت این گروه تروریستی مشاهده می شود این است که با وجود آنکه این گروه دارای یک تفکر عقب مانده و زشت است اما متاسفانه از فناوری نوین برای انتشار این تفکرات استفاده می کند. عناصر این گروه تروریستی از راه های جدید برای اثرگذاری بر جوانان بهره می برند. با توجه به اطلاعاتی که ما از عناصر بازداشت شده داعش به دست آورده ایم آن ها حتی شیوه سربازگیری تروریست های جوان را بدون آنکه وارد اعماق اعتقادی آنها شوند ارتقا بخشیده اند. در گذشته القاعده که نسخه قدیمی داعش بود- داعشی که از القاعده هم بدتر است- مدت زمان زیادی را صرف سربازگیری از تروریست ها می کرد. آنها در وهله نخست بر جنبه اعتقادی آنها کار می کردند و پس از آن، آنها را به سوی تروریسم سوق می دادند اما داعشی ها شیوه جدیدی در پیش گرفته اند آنها بر روی پوسته کار می کنند و فرد را به یکباره به یک تروریست تبدیل می کنند، آنها با سرعتی سرسام آور این کار را می کنند. رویکرد کنونی آنها در فرانسه بسیار نگران کننده است زیرا آنها از زنان در عملیات های تروریستی استفاده می کنند. این رویکرد خطرناکی است و خانواده های مسلمانان و به طور کلی مسلمانان ساکن در غرب را در معرض خطر قرار می دهد.
دیگر رویکرد خطرناک داعش که ما آن را با سران بسیاری از کشورهای جهان مطرح کرده ایم این است که داعش تلاش می کند با اقدام های تروریستی خود سیاست جهان غرب را به سمت راست افراطی سوق دهد. داعش تلاش می کند تا تندروها در کشورهای غربی به قدرت برسند تا اقلیت ها را به سمت خشونت و تندروی سوق دهند. برخی از من پرسیده اند که آیا داعش می تواند چنین کاری بکند؟ من در پاسخ به آنها گفته ام، بلکه داعش چنین کاری کرده است. مساله این نیست که آن ها قصد چنین کاری را دارند بلکه آن ها به یک سری اقدام های تروریستی دست زده اند تا سیاست کلی اروپا و غرب را به سوی راست سوق دهند تا بر اقلیت های موجود در این کشور فشار وارد شود و این اقلیت ها بار دیگر به دامان تروریسم بیافتند.
داعش نیازی به بسیج عناصر زیادی ندارد. داعش برای گسترش تروریسم در سایر کشورها به نیروهای کمی نیاز دارد.
امروز در عراق به لحاظ نظامی ما آن ها را به محاصره در آورده ایم و با آغاز عملیات موصل و گام های نخستی که از بامداد امروز برداشته شد به پیروزی های درخشانی دست پیدا کرده ایم و نیروهای ما چندین کیلومتر در محورهای مختلف پیشروی د اشته اند، اما این به معنای آن نیست که ما همیشه با همین سرعت پیشروی می کنیم. این یک عملیات نظامی حساب شده است و در نتیجه ما گاه پیشروی و گاه توقف می کنیم، زیرا احتمال دارد سطحی از مقاومت داعش به دنبال وارد کردن تلفات به نیروهای ما باشد و مسئولیت ما این است که ما از این نیروهای محافظت کنیم و اجازه ندهیم به نظامیان و غیرنظامیان تلفات وارد شود. در نتیجه ما برای عملیات نظامی در محورهای مختلف جدول زمانبندی داریم. ما از محورهای متعدد برای آزادسازی موصل اقدام کرده ایم و به یک محور یا دو محور بسنده نکرده ایم. انشاالله طی چند روز آینده نشانه های پیروزی و آزادسازی موصل هویدا خواهد شد آن هم بدون آنکه ساکنان موصل اذیت و آزار شوند.


ما بر آسیب نرسیدن به ساکنان غیرنظامی موصل بیش از هر کس دیگر تاکید داریم.
برادران ما در ترکیه از تمایل خود به حفظ سلامت غیرنظامیان سخن می گویند، آنها می گویند که ما نسبت به سلامت شهروندان بسیار علاقه مندیم و ما دارای روابط تاریخی با عراق هستیم. خیلی خوب شما که روابط تاریخی با عراق دارید، به عراق تجاوز کرده اید، اگر روابط تاریخی نداشتی چه می کردی؟ من از این منطق تعجب می کنم. خب شما روابط تاریخی با ما داری و ما به این امر اذعان می کنیم، حالا چرا به کشور ما تجاوز می کنید. روابط میان دو کشور و دو ملت روابط خوبی است. میان دولت عراق و ترکیه همکاری وجود دارد و ما در کشورهای یکدیگر سفیر داریم. برای چه ما را با اقدام نظامی شگفت زده می کنید. چرا ما را با نیروهای زره پوش و مسلح که بدون اطلاع ما وارد خاک عراق می شوند شوکه می کنید. وقتی هم از شما می خواهیم که نیروهای تان را از کشور ما خارج کنید می گویید که ما به شما اجازه ورود نیروهای تان را داده ایم. ما چنین اجازه ای را نداده ایم ما با این کار موافقت نکرده ایم. خیلی خوب اگر به صورت اشتباهی شما این اجازه را از ما شنیده اید و به صورت اشتباهی سخنان ما را تفسیر کرده اید ما هم اکنون به شما می گوییم که ما موافق نیستیم ما نمی خواهیم نیروهای شما در خاک ما باشند. این مساله عجیبی است، چه دارد می گذرد. من کشورهایی را می شناسم -همچنان که رژیم صدام نیز اینگونه بود- هنگامی که در داخل کشورشان با مشکلات داخلی مواجه می شوند دیده ها را به مشکلات خارجی متوجه می کنند، صدام نخست با ایران جنگ کرد بعد از آن هم کویت را اشغال کرد. متاسفانه این کارهای صدام نه تنها باعث ویرانی شدید عراق شد بلکه منطقه را هم به شدت ویران کرد. این کارها باعث از بین رفتن ثروت ها و تاسیسات زیربنایی شد و مردمان زیادی نیز قربانی شدند. فاجعه هایی که عراق شاهد آن بود نتیجه همان اقدام های صدام بود. از این رو ما از همسایه خود، دولت و ملت ترکیه می خواهیم که این اشتباه را انجام ندهند. این یک اشتباه راهبردی است. ترکیه به همه کشورهای همسایه خود تجاوز می کند و با همه همسایگان خود مشکل ایجاد می کند. بله هم اکنون برای من روشن است که آن ها به دنبال حل مشکل شان با روسیه هستند تا با ما مشکل ایجاد کنند. آن ها تلاش می کنند به ایران نزدیک شوند تا در جایی دیگر دست به تجاوز بزنند. به روشنی می گویم که ما با ترکیه دشمنی نداریم. ما نه با ملت ترکیه و نه با دولت ترکیه دشمنی نداریم. ما بیش از یک سال است که به ترکیه اصرار می کنیم که نیروهای تان را از عراق خارج کنید. ما خواهان اذعان به حاکمیت عراق هستیم. ما می گوییم ما همسایه هستیم و شما باید به احترام تان به ملت عراق اذعان کنید. شما اگر به همسایه تان احترام نگذارید به ملت خود احترام نگذاشته اید. ما در حکومت بعثی عراق این مساله را تجربه کرده ایم. صدام وقتی به همسایگان خود تجاوز کرد به ملت خود هم تجاوز کرد، ملت عراق را با سلاح شیمیایی هدف قرار داد. همین شیوه برای شما نیز وجود دارد، چنانچه شما به ملت همسایه احترام نگذارید به ملت خود نیز احترام نخواهید گذاشت. این یک هشدار است. انشاالله مسائل به سمت بدتر شدن پیش نرود اما با توجه به اظهارات تنش افزای سران ترکیه، من خوشبین نیستم. سران ترکیه در نهان اظهارات خوب و عادی تحویل ما می دهند اما در برابر رسانه ها سخنانی تنش آفرین بیان می کنند.

ما پیش تر، این سخنان را شنیده ایم . ما می ترسیم این امر زمینه ساز جنگ باشد. متاسفانه آن ها نخست از تاریخ سخن می گویند سپس در اندیشه گذشته و اندیشه قیمومیت به سر می برند. بله؛ عراق، سوریه، عربستان و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر پیشتر تحت قیمومیت دولت عثمانی بوده اند. اما ای مردم! بفهمید که آن زمان تمام شد. ما ضد ترکیه نیستیم، ما دشمن هم نیستیم. نمی شود که بر اساس منطق گذشته و منطق قیمومیت با ما رفتار کنید.
هم اکنون ارتش عراق نماینده تمام عراق است. من اذعان می کنم که سه چهار سال پیش برخی از شهروندان عراقی با راهپیمایی خواهان عقب نشینی ارتش از شهرهای شان شدند و این امر صورت گرفت و داعش وارد این شهرها شد. این یک اشتباهی بود که رخ داد. اما هم اکنون همه مسائل تغییر کرده است. الان ارتش ما تغییر کرده است. ارتش بازسازی شده است و نحوه تعامل ارتش با مسائل تغییر کرده است و ما با فساد در نهادهای نظامی مان مبارزه کرده ایم. هم اکنون اوضاع خیلی تغییر کرده است، الان مردم به ارتش پناه می برند. مردم در موصل، تکریت، بیجی، فلوجه و الرمادی و در همه این مناطق از ارتش کمک می طلبند. آیا این مناطق، مناطق سنی نشین نیستند. آیا داعش که دروغگویانی بیش نیستند برای نجات اهل سنت عراق آمده اند. همین داعشی ها مناطق اهل سنت را ویران کردند و اهل سنت را کشتند. ما سه میلیون آواره داریم که اکثر آنها از اهل سنت هستند. در میان این آوارگان اقلیت هایی هم هستند که این اقلیت ها تعدادشان کم است. اکثریت از اهل سنت هستند. هم اکنون این ارتش ماست که از این مناطق محافظت می کند، مردم این مناطق از ارتش عراق استقبال می کنند. منطقه القیاره تا همین چند وقت پیش از مناطق قدرتمند پشتیبانی داعش محسوب می شد اما وقتی ارتش ما به این منطقه وارد شد با استقبال مردم روبرو شد. من متاسفم که سران ترکیه می گویند ارتش عراق نماینده برخی طرف هاست و نماینده برخی نیست. آیا ارتش تو نماینده یک طرف هست و نماینده طرف دیگری نیست. آیا در ارتش تو، کردها به نسبت جمعیت شان به کل جمعیت ترکیه حضور دارند. نهایتاً گفته می شود این مساله ای است که مربوط به تاریخ است و شیوه پیدایش کشور ترکیه اینگونه بوده است. من نمی خواهم در امور شما دخالت کنیم بنابراین چرا شما در امور دیگران دخالت می کنید. آیا همه ارتش های جهان بر اساس نسبت قومیت های تشکیل دهنده جمعیت شان در ارتش نیرو دارند؟ اینگونه نیست بلکه غالباً میزان حضور قومیت ها در ارتش بر اساس علل تاریخی است. در عراق، ما به اینکه از ترکیب جمعیتی برخورداریم افتخار می کنیم و به طوائف و قومیت های تشکیل دهنده عراق اعتراف می کنیم. این در حالی است که تو (ترکیه) اصلاً به طوائف و قومیت های تشکیل دهنده ترکیه اعتراف نمی کنی، و حقوق تاریخی، فرهنگی و آموزشی آن ها را به رسمیت نمی شناسی. ما به ترکیب جمعیتی خود افتخار می کنیم، ما در عراق با آزادی تمام از قومیت ها و طوائف تشکیل دهنده جمعیت عراق سخن می گوییم. ما به تکثرمان افتخار می کنیم و از تکثر نمی ترسیم و آن را قدرتی برای خود حساب می کنیم. من تاکید می کنم که این مداخله ها غیر قابل پذیرش است و ما بر حرکت در مسیری که برگزیده ایم پافشاری می کنیم. من می دانم که هدف از این کارها به تعویق انداختن عملیات آزادسازی موصل بوده است و می دانم علت آن چیست. این گروه اوضاع شان چندان به سامان نیست و می خواهند سریعاً جایگزینی برای داعش بیابند. هیچ کس تصور نمی کرد که ما با این سرعت فلوجه را آزاد کنیم و به موصل برسیم. هیچ کس چنین چیزی را پیش بینی نمی کرد.
به هر حال برخی می خواهند اوضاع شان را سر و سامان ببخشند و داعش شماره دو و داعش شماره سه را روی کار بیاورند. اما ما به آن ها می گوییم خود را به زحمت نیاندازید عراقی ها هوشیار شده اند. ضرری که عراقی ها متحمل شدند باعث شد آن ها درس بزرگی بگیرند که باید برای مقابله با تجاوزی که علیه آن ها صورت می گیرد متحد شوند. در نتیجه ترفند به تعویق انداختن عملیات موصل جواب نداد و ما بر اساس جدول زمانبندی برای آزادسازی خاک عراق ما عملیات آزادسازی موصل را آغاز کرده ایم. با همه این مسائل ما به بهبود روابط مان با کشورهای همسایه ادامه می دهیم. توهین های زیادی به ما صورت گرفته است اما جواب توهین را با توهین ندادن ضعف محسوب نمی شود، اما می دانیم که باید در محیطی آرام با همسایگان مان به سر ببریم هرچند که مشکلات تاریخی ای هم وجود دارد.
دولت عراق یک دولت دموکراتیک و آزاد است. بر اساس آماری که در اختیار ماست عراق کشوری است که بیشترین شبکه های ماهواره ای غیردولتی را دارد. دولت تنها یک شبکه ماهواره ای دارد، در حالی که پنجاه شبکه ماهواره ای هست که زیر نظر دولت نیست و بسیاری از این شبکه های ماهوره ای مخالف دولت عراق هستند. در عراق وقتی کسی از نخست وزیر انتقاد می کند احساس امنیت می کند زیرا می داند تحت پیگرد قرار نمی گیرد.
ما بر سلامت دستگاه قضایی تاکید ویژه داریم. ما اجازه نمی دهیم کسی دستگاه قضایی را تهدید کند. دستگاه قضایی باید غیرسیاسی باقی بماند و از سیاست به دور باشد. ما از دستگاه قضایی حمایت می کنیم و به تصمیم های دستگاه قضایی احترام می گذاریم. این بخشی از دموکراسی ماست. البته بعضی از مفاهیم دموکراسی به صورت عمومی در جامعه ریشه ندوانیده است و این مساله نیز طبیعی است زیرا کشور، سی و پنجاه سال تحت نظام سرکوبگر و وحشت آفرین سابق به سر برده است و شاهد دموکراسی نبوده است.
امروز دوران جدیدی است. البته دوران جدید نیز دوران آسانی نیست. در دوران جدید، کشور در برهه ای با اشغالگری روبرو بوده است، در برهه ای نیز شاهد تروریسم و کشتار بوده است. شکر خدا هم اکنون ما به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده ایم. دو سال پیش برخی می گفتند که کار عراق تمام شد چرا که داعش به اطراف بغداد رسیده بود و حتی کربلا و نجف مورد تهدید قرار گرفته بودند و حتی ممکن بود از سمت صحرا به بصره حمله کنند اما امروز ما در حال پاکسازی کامل کشورمان هستیم. امروز عراق متحد قوی تر از هر دوره دیگری است، از بیست و پنج سال پیش تا کنون این اولین باری است که ما شاهد چنین وضعیتی هستیم. نیروهای فدرال عراق با توافق با حکومت اقلیم کردستان در این اقلیم حضور دارند، از بیست و پنج سال پیش تا کنون این اولین باری است که چنین مساله رخ می دهد. این امر ناشی از توافق عراقی هاست و این مساله مهمی است چرا که ما تا حد ممکن از درگیری فاصله گرفته ایم. امروز نیروهای فدرال عراق در کنار نیروهای پیشمرگ به مبارزه با تروریست ها می پردازند. هم اکنون میان آن ها همکاری وجود دارد و نه درگیری. میان آن ها دیگر ترس حاکم نیست بلکه آن ها به یکدیگر اعتماد دارند.
می خواهم بار دیگر درباره تروریسم سخن بگویم. تروریست ها به دنبال جای دیگری می گردند. چنانچه ما تروریسم را در موصل که به پایتخت داعش تبدیل شده ریشه کن کنیم، داعش یکی از مهم ترین عوامل خود را که گسترش است از دست می دهد و از دامنه حضور این گروه تروریستی کاسته می شود. بخشی از اهتمام ما برای اجرای هرچه سریع تر عملیات آزادسازی موصل این بود که می خواستیم که همسایگان سوری ما نیز هر چه سریع تر داعش را در کشور خودشان نابود کنند. انشاالله بعد از آزادسازی موصل از چنگال داعش، سوری ها نیز بتوانند کشورشان را از لوث داعشی ها پاک کنند. در این وضعیت داعش به دو سمت حرکت خواهد کرد. یکی از این جهت ها انجام اقدام های تروریستی است که این کار را آغاز کرده است. ما شاهد عملیات تروریستی تاسف باری در بغداد بودیم. همچنین اطلاعاتی در دست است که داعش می خواهد در برخی پایتخت ها نیز دست به اقدام تروریستی بزند. داعش به این اقدام های تروریستی می خواهد وجود خود را ثابت کند. داعش به دنبال جاهای دیگری می گردد که در آنجا حضور یابد. من این مساله را تکرار می کنم که با اطلاعاتی که در اختیار ماست مکان هایی که داعشی ها ترجیح می دهند در آنجا حضور یابند کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی است. آن ها تلاش کردند در لیبی حضور یابند اما در این کار چندان موفق نبودند، اما این منطقه ( کشورهای حوزه خلیج فارس و سعودی) منطقه ای غنی است، نه تنها غنی است بلکه تفکری مشابه (با داعش) دارند از این رو ما در این خصوص هشدار می دهیم. من با سران کشورهای حوزه خلیج(فارس) درباره خطر داعش صحبت کردم. آن ها خطر داعش را درک می کنند. آنها از بُعد نظری خطر داعش را درک می کنند اما به لحاظ عملی با این خطر دست به گریبان نبوده اند، خیال می کنند آنچه برای عراق رخ داد برای آنها رخ نمی دهد.
هنگامی که بحران سوریه آغاز شد برخی می گفتند که این بحران در عرض شش ماه به پایان می رسد در حالی که الان سال ششم بحران سوریه است. در سوریه یک فاجعه انسانی رقم خورد. شما ببینید چه تعداد انسان آواره شدند. چه کسی مسئولیت این فاجعه را به عهده دارد؟ آیا انسان می تواند شب سر خود را راحت بر بالش بگذارد در حالی که سوریه شاهد این فاجعه انسانی است و به این صورت در حال ویران شدن است و در آن جنگ داخلی در جریان است. شهرهای عراق نیز به دست تروریست ها ویران شد. ما می گوییم که داعش را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. این گروه را چه کسی به وجود آورد، چگونه این گروه شکل گرفت. چه کسی به آن ها کمک کرد. تروریسم چگونه می تواند به این شکل به حیات خود در کشور ما ادامه دهد و کشور ما را ویران کند و تروریسم را به کشورهای مختلف جهان صادر کند و سپس از آن کشورها به عراق بازگردد. تروریست ها از حدود صد کشور دنیا به طور داوطلبانه به عراق می آیند. برخی کشورها که تروریست ها از آنجا به عراق می آیند از جمعیت کمی برخوردارند و اگر بخواهیم نسبت تروریست های داوطلبی که از این کشورها به عراق می آیند را به جمعیت آن کشور بسنجیم می بینیم که نسبت حضور آن ها در گروه های تروریستی بیش از نسبت حضور عراقی هاست. بالاخره حضور عراقی ها در این گروه های تروریستی تا حدی قابل فهم است زیرا عراق مدت ها درگیر جنگ بوده است و طی چهل پنجاه سال اخیر سرکوبگری و کشتار در عراق بوده است اما این کشورهایی که تروریست به عراق می فرستند کشورهایی هستند که از ثبات برخوردارند و سطح در آمد در آن بالاست اما آن چیزی که آن ها را به سوی گروه های تروریستی می کشد مشکل فکری شهروندان این کشورهاست، مشکل آن ها جهت دهی هایی است که در کشورهای آن ها وجود دارد. وقتی یکی توپ آتشین به سوی دیگری پرتاب می کند این آتش ممکن است دامن خود او را نیز بگیرد. من هشدار می دهم اگر چشمان خود را باز نکنید این آتش به سوی شما هم خواهد آمد. اگر بیدار نشوید و تدابیر واقعی نیاندیشید این آتش دامن شما را هم خواهد گرفت. ما تا کنون شاهد اتخاذ تدابیر واقعی از سوی این کشورها برای مقابله با داعش نبوده ایم. برخی تصور می کنند که می توان از داعش استفاده ابزاری کرد. ما در هنگامی که می خواستیم عملیات آزادسازی فلوجه را آغاز کنیم شاهد این حجم گسترده تبلیغات رسانه ای بودیم که می خواستند ما را از انجام این عملیات بازدارند. وقتی که ما این عملیات را به پایان رساندیم آن ها ساکت شدند و صدایشان قطع شد. همین مساله در آغاز عملیات موصل نیز رخ داد. آن ها همین که احساس کردند برخی از یگان های ارتش در نزدیکی موصل حاضر شدند و دیدند که مساله جدی است فریادشان بلند شد تا جلوی ما را برای انجام عملیات بگیرند. آنها فقط به منافع محدود کشور خود توجه دارند، ما به آن ها می گوییم صرفاً به دنبال این منافع محدود بودن اشتباه است زیرا ما در یک سیاره واحد و در یک منطقه واحد به سر می بریم و اگر تروریسم در منطقه ای به موفقیت دست پیدا کند در سایر مناطق نیز گسترش می یابد. این تروریسم، تروریسم منطقه ای نیست بلکه همگان را در بر می گیرد. تروریست ها هر کسی را که در سر راه شان قرار بگیرد از بین می برند. تروریست ها در طی سه روز هزار و هشتصد نفر را با خونسردی کشتند، این ها اگر قدرت بیابند هزاران تن را خواهند کشت. آن ها هرکس را که با آن ها موافق نباشد از بین می برند. این یک رویکرد خطرناک است و من از سران کشورهای مجاور عراق می خواهم که بیدار شوند و خطر داعش را درک کنند. این خطر به سوی شما می آید و شما باید آماده باشید. ما اگر به لحاظ نظامی، تروریست ها را از بین ببریم تفکر آن ها از بین نمی رود. باید با این تفکر مبارزه کرد. ما آمادگی همکاری اه این کشورها را داریم. ما اطلاعات بسیار زیادی در خصوص این سازمان تروریستی خطرناک داریم. ما در برخورد با این گروه تروریستی تجربه زیادی داریم و آمادگی آن را داریم که تجربه خود را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار دیگر کشورها بگذاریم.
مساله دیگری که می خواهم از آن سخن بگویم این است که ما هم اکنون شاهد حضور ائتلاف بین المللی در عراق هستیم. گفته می شود که این ائتلاف با حضور شصت کشور تشکیل شده است اما هم اکنون تنها بیست کشور در این ائتلاف حضور دارند و کشورهایی که حضور نظامی دارند کمتر از ده کشور هستند. این کشورها در عرصه زمینی به نبرد نمی پردازند، کشورهای ائتلاف، تانکی با خود نیاورده اند. آن ها زره پوشی ندارند. این کشورها برای تحقق تنها سه هدف به عراق آمده اند. نخست اینکه نیروهای امنیتی عراق را آموزش دهند. دوم اینکه به مسلح سازی و پشتیبانی لجستیک از نیروهای امنیتی عراق بپردازند و سوم اینکه برای کمک به نیروهای امنیتی عراق پوشش هوایی ایجاد کنند. دو سال پیش ما پوشش هوایی چندانی نداشتیم، طی این مدت ما به جنگنده های اف شانزده دست پیدا کردیم، هواپیماها و بالگردهای بیشتری به دست آوردیم و هم اکنون نیروی هوایی عراق از توان بیشتری برخوردار است و بر اساس آمارهای ما، دو سوم عملیات های هوایی را نیروی هوایی عراق انجام می دهد و یک سوم عملیات هوایی را ائتلاف بین المللی عهده دار است. ما همچنان نیازمند آن هستیم که توانایی های خود را تقویت کنیم و این امر، علت ساده ای دارد و آن این است که داعش یک سازمان تروریستی است که تنها در عراق فعالیت نمی کند بلکه همانگونه که می دانید این گروه میان عراق و سوریه در تردد است و بخش شرقی سوریه که خارج از کنترل دولت سوریه است در دست داعش است. ما نمی خواهیم که جنگ با داعش را به فراتر از مرزهای خود انتقال دهیم، من همیشه نیروهای هوایی عراقی را از اینکه مواضعی را در درون سوریه هدف قرار دهند منع می کنم، ما نمی خواهیم از مرزها عبور کنیم، اگر روزی بخواهیم از مرزها عبور کنیم جای دیگری می رویم ولی نمی خواهیم وارد اینجا بشویم. داعش میان سوریه و عراق تردد می کند ما می خواهیم نیروی هوایی ما برای نیروهایی که به سوریه می روند یا از سوریه به عراق می آیند پوشش حمایتی ایجاد کند.
همچنین شبکه داعش یک شبکه بزرگ است. ما برای مقابله با داعشی ها نیازمند اقدام های اطلاعاتی هستیم تا از حرکت داعش، پشتیبانی داعش و کمک های مالی که به داعش صورت می گیرد اطلاعات به دست آوریم، این ماموریت ماست. هم اکنون تعداد کسانی که به صورت داوطلبانه به داعش می پیوندند به نسبت گذشته کم شده است. تعداد زیادی از نیروهای داعش در عراق کشته شده اند من هم اکنون آماری از تعداد کشته شدگان ندارم اما تعداد تلفات داعش در عراق بسیار زیاد است. در نبرد بیجی تعداد زیادی از عناصر داعش به هلاکت رسیدند.
نیروهای ما توان آن را دارند که در محورهای مختلف به نبرد بپردازند. آن ها هم اکنون در موصل در استان نینوا می جنگند، در همین حال برخی نیروهای ما در غرب استان الانبار با تروریست ها در حال نبرد هستند ما منطقه الرمادی و هیت را آزاد کردیم و هم اکنون امنیت تمامی بخش شمال فرات را تامین کرده ایم. در همین حال ما در منطقه حویجه در کرکوک در حال انجام عملیات نظامی هستیم. توانمندی های ارتش عراق بسیار افزایش پیدا کرده است. بر اساس ارزیابی صورت گرفته سازمان مبارزه با تروریسم عراق از بهترین سازمان های مبارزه با تروریسم در منطقه است. آن ها از تجربه بسیار زیادی در مبارزه با تروریست ها برخوردارند. ما بار دیگر می گوییم برای مبارزه با تروریسم، حاضر به همکاری با کشورهای همسایه هستیم. به خواست خدا روابط خوبی با کشورهای همسایه خواهیم داشت و امیدوارم سران ترکیه آن اشتباهی که نظام صدام انجام داد و منجر به فجایع متعددی شد مرتکب نشوند. من پیشتر نیز گفته ام و بار دیگر تکرار می کنم ورود نیروهای ترکیه به عراق یک تفریح نیست اگر آن ها تصور می کنند که این اقدام یک تفریح است محاسبات خود را مورد بازنگری قرار دهند. اگر وارد عراق شوند سالم از عراق خارج نخواهند شد، ترکیه وارد ورطه سختی شده است. آنها در عراق با دیدن اتحاد ملت عراق برای مقابله با آن ها شوکه خواهند شد. البته ما آرزوی چنین رویدادی را نداریم. من تهدید نمی کنم، من این سخنان را می گویم تا به آن گوش فرادهند و مرتکب اشتباه نشوند. این اشتباه برای ما و آن ها مشکل ساز می شود اما مشکلاتی که برای آن ها ایجاد می کند بزرگ تر است. ما اگر بجنگیم نیز در حال دفاع از سرزمین خود هستیم و از این رو برحق هستیم.
من از بسیاری از مواضع کشورهای عربی و کشورهای منطقه که برای مقابله با تروریسم اتخاذ کردند و در کنار ما قرار گرفتند تشکر می کنم. تصیم اتحادیه عرب نیز که مداخله ترکیه در عراق را محکوم کرد یک تصمیم جامع بود و ما از آن قدردانی می کنیم و آن را یک موضع عربی افتخار آمیز قلمداد می کنیم.
من به نیروهای امنیتی عراقی و تمامی داوطلبان عراقی افتخار می کنم. نیروهای مردمی عراق بخشی از مجموعه امنیتی عراق هستند. در تمامی جنگ ها تجاوزهایی وجود دارد و ما به این تجاوزها افتخار نمی کنیم و این تجاوزها را مورد پیگرد قرار می دهیم و متجاوزان را مجازات می کنیم. بسیاری از نیروهای مردمی یا نیروهای امنیتی عراق که دست به تجاوز زده بودند بازداشت شده اند و این اقدام آن ها مایه افتخار ما نیست. این افراد به خودشان و نیروهایی که تابع آن بوده اند توهین کرده اند از این رو مورد مواخذه قرار می گیرند. هر جا که ادعا شد تجاوزهایی وجود داشته است ما به تحقیق پرداختیم و افراد متجاوز را مورد پیگرد و مواخذه قرار دادیم. در استان الانبار کمیته ای به ریاست معاون استاندار استان الانبار برای بررسی تجاوزها تشکیل شده است. به آن ها اختیار سرکشی به هرجایی که بخواهند داده شده است و به بررسی شکایت هایی که در مورد تجاوزها صورت می گیرد می پردازند.
جنگ ما با داعش یک جنگ طبیعی نیست ما با یک سازمان تروریستی که دست به جنایت های وحشتناکی زده است روبرو هستیم، در برخورد با این گروه تروریستی مذاکره هیچ جایگاهی ندارد.
ما برای بازگرداندن آوارگان عراقی به مناطق شان تلاش می کنیم. ما در موصل تمایل زیادی به بازسازی شهر داریم. از هم اکنون ما برای موصل ستاد بحران مرکزی تشکیل داده ایم که به مشکلات موصل بپردازد و آوارگان را بازگرداند و به وضعیت آن ها رسیدگی کند و مناطقی را که داعش ویران کرده است بازسازی کنند. شما می دانید که حدود نود درصد از ساکنان تکریت به شهرشان بازگشته اند. تعداد زیادی از ساکنان صلاح الدین به صلاح الدین بازگشته اند. حدود دو سوم مردم الرمادی به این شهر بازگشته اند. از حدود یک ماه پیش اهالی فلوجه در حال بازگشت به خانه و کاشانه خود هستند. ممکن است فرایند بازگشت آوارگان با کندی روبرو باشد زیرا ای بسا برخی عناصر تروریستی تلاش می کنند به شهر فلوجه بازگردند تا تروریسم را بار دیگر احیا کنند یا انفجارهایی در شهر انجام دهند و گام هایی که برای بازگرداندن آوارگان برداشته می شود با مشکل مواجه کنند.
العبادی در پایان از کشورهایی که به عراق در نبرد با تروریسم کمک کرده اند تشکر کرد.

خبرگزاری صداوسیما

208/201

کد خبر: 687058

وب گردی

وب گردی