اقدامات جهادی برای معرفی انقلاب اسلامی به دانشجویان

رئیس مرکز امام و انقلاب جهاددانشگاهی با اشاره به اساسنامه فعالیت مرکز امام و انقلاب اسلامی اظهار کرد:‌ در اساسنامه این مرکز بر معرفی وجوه مختلف شخصیت امام (ره) تاکید شده و در این راستا متونی آماده شده تا ابعاد مختلف شخصیت امام به زبان دانشجویی به دانشجویان معرفی شود. همچنین دراین اساسنامه ذکرشده است که مقوله‌ انقلاب اسلامی به عنوان مقوله‌ای که استمرار داشته است به دانشجویان معرفی شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مهدی فیض با اشاره به تاسیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام و انقلاب اسلامی در سال 1383 گفت:‌ نام این مرکز در دوره‌ مدیریت گذشته به مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی تغییر یافت.

وی با اشاره به اساسنامه فعالیت مرکز امام و انقلاب اسلامی اظهار کرد:‌ در اساسنامه این مرکز بر معرفی وجوه مختلف شخصیت امام (ره) تاکید شده است و در این راستا متونی آماده شده تا ابعاد مختلف شخصیت امام(ره) به زبان دانشجویی به دانشجویان معرفی شود. همچنین در این اساسنامه ذکرشده است که مقوله‌ انقلاب اسلامی به عنوان مقوله‌ای که استمرار داشته است به دانشجویان معرفی شود.

رئیس مرکز امام و انقلاب جهاددانشگاهی با تاکید بر این که یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه است افزود:‌ در مرکز امام و انقلاب باید شخصیت امام (ره)، انقلاب اسلامی از نقطه آغاز و استمرار آن و جایگاه ولایت فقیه به دانشجویان معرفی شود.

دکتر فیض با اشاره به طراحی الگوی فارغ‌التحصیل مطلوب نظام آموزش عالی در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی درسال‌های 91 و 92 گفت: در این الگو 7 نقش برای یک فارغ‌التحصیل مطلوب توصیف شده است. نخست آنکه فارغ‌التحصیل در این الگو باید در وظایف شخصی خود موفقیت‌هایی را کسب کرده باشد، سپس نقش فارغ‌التحصیل در امور عبادی و مناسک دینی، نقش فارغ‌التحصیل در قبال خانواده، نقش فارغ‌التحصیل در قبال مردم وتعهدات اخلاقی، نقش فارغ‌التحصیل درقبال حکومت و وظایف سیاسی، فعالیت شغلی و اقتصاد دانش بنیان و وظایف فارغ التحصیل در قبال محیط زیست و منابع طبیعی تعریف شده است و فارغ‌التحصیل باید در همه نقش‌های هفتگانه به صورت متوازن تربیت شود.

وی افزود:‌ این وظایف 7 گانه در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تقسیم شده و وظایف فارغ‌التحصیل در قبال حکومت و سیاست بر عهده مرکز امام و انقلاب اسلامی گذاشته شده است. در واقع همه فعالیت‌های حوزه‌ سیاسی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تحت هدایت و نظارت این مرکز است و این مرکز از طریق 40 واحد استانی، دانشجویان را برای انجام وظایف سیاسی در طول تحصیل و بعد از فارغ‌التحصیلی آماده می‌کند.

رئیس مرکز امام و انقلاب جهاددانشگاهی در ادامه با اشاره به اقدامات این مرکز در راستای معرفی شخصیت امام، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه توضیح داد: یکی از اقدامات مرکز امام و انقلاب اسلامی برگزاری "جشنواره ملی بهار" است. موضوع این جشنواره شعار سالی است که هر سال توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود و هدف کلی این جشنواره تبیین نظری شعار سال است و سعی می‌شود به نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال پرداخته شود. امسال دهمین دوره‌ برگزاری این جشنواره خواهد شد.

دکتر فیض ادامه داد: اقدام دیگر مرکز امام و انقلاب اسلامی برپایی مدرسه دانشجویی روح‌الله است. این مدرسه در واقع یک نظام آموزشی بوده و برای مدت یک سال در قالب چهار ترم طراحی شده است. هدف از این نظام آموزشی معرفی شخصیت امام(ره) در ابعاد مختلف و آشنایی دانشجویان با حوادث بزرگ دوران حیات امام (ره) است.

وی با بیان این که 8 محور برای آشنایی دانشجویان با حوادث بزرگ دوران حیات امام(ره) تعیین شده توضیح داد: این 8 محور شامل تجلی قرآن در حیات امام(ره)، عرفان و فلسفه امام(ره)، فقه امام(ره)، امام(ره) و حکومت اسلامی،سبک زندگی امام(ره)، امام(ره) و جهان معاصر، ثقلین انقلاب اسلامی و امام(ره) و تربیت اخلاقی است.

رئیس مرکز امام و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی ادامه داد: این مدرسه در چند استان کشور به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود و استارت اولیه‌ آن در نیمه اول شهریور ماه با مشارکت حدود 350 دانشجو در یک اردوی چهار روزه در مشهد زده شد. افرادی که علاقمند هستند می‌توانند وارد سطح 2 و 3 این مدرسه که در پاییز و بهار سال آینده برگزار می‌شود، شوند.

دکتر فیض با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر اظهار کرد: اولین دوره‌ همایش مذکور در خرداد امسال با حضور بیش از 200 میهمان خارجی و 150 میهمان داخلی در کتابخانه ملی برگزار شد. حدود 260 مقاله به دبیرخانه این جشنواره رسید که از میان آنها حدود 40 مقاله برگزیده شد و از این تعداد 11 مقاله در سطح علمی پژوهشی در دو شماره از نشریه‌ متعلق به پژوهشکده امام و انقلاب اسلامی منتشر شده است.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی تبیین اندیشه‌های راهبردی مقام معظم رهبری گفت: این همایش به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و نخستین دوره‌ آن در خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز امام و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی ادامه داد: مرکز امام و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی دارای یک پایگاه اینترنتی پژوهش‌های علمی مرتبط با امام(ره) و انقلاب اسلامی است که دراین پایگاه بیش از سه هزار مقاله به زبان فارسی و هزار مقاله به سه زبان عربی و انگلیسی و اردو ثبت شده است. هدف از ایجاد چنین پایگاهی در دسترس بودن مقالات علمی پژوهشی برای افرادی است که قصد دارند در زمینه آثار امام(ره) کار علمی انجام دهند.

دکتر فیض ادامه داد:‌ یک ساختار جدید به مرکز امام و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی، تحت عنوان "اندیشکده‌ امام خمینی(ره) و تمدن نوین اسلامی" اضافه شد. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر استمرار انقلاب در مسیر آرمان‌ها تصمیم گرفتیم روی وجوه مختلف انقلاب کار کرده تا ذهن دانشجویان و اساتید با این آرمان‌ها درگیر شود وچنانچه فردی می‌خواهد در زمینه‌های مختلف، پروژه‌ای انجام دهد نگاه به این آرمان‌ها داشته باشد. فعلا بارگذاری تولید محتوای این پژوهشکده آماده شده و مجوز نشریه امام و تمدن اسلامی اخذ شده است این نشریه یک فصل‌نامه بوده که پاییز امسال نخستین شماره آن منتشر می‌شود و از طریق واحدهای جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها پخش خواهد شد.

وی از هماهنگی جهاددانشگاهی با وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت خبر داد و گفت: قرار است جهاددانشگاهی در دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت، کانون‌هایی همنام، تحت عنوان کانون فرهنگی روح‌الله ایجاد کند و ماموریت تعریف شده برای آنها این است که فعالیت‌هایی که مرکز در ستاد طراحی می‌کند در سطح دانشگاه دنبال شود. این کانون‌ها یک اتاق فکر هستند و تعامل آنها یک تعامل دو سویه خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به همکاری نهادهای مختلف با جهاددانشگاهی گفت:‌ اصلی‌ترین همکار جهاددانشگاهی، موسسه تنظیم و نشر امام (ره) است. همچنین یکی دیگر از نهادهایی که همکاری بسیار خوبی با مرکز امام و انقلاب دارد مرکز امام و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی است.

منبع: ایسنا

108/108

کد خبر: 687061

وب گردی

وب گردی