تهران-ایسکانیوز: دومین انتخابات هیئت رییسه شورای شهر تهران برگزار شد و بار دیگر جریان اصلاح طلب شورای شهر به حاشیه رانده شد. در این انتخابات، مهدی چمران برای سومین بار رییس شورای شهر تهران شد و بار دیگر، مرتضی طلایی به عنوان نایب رییس شورا انتخاب شد. ابوالفضل قناعتی و الهه راستگو هم بر مسند منشیان هیئت رییسه شورای شهر تکیه زدند و رضا تقی پور برای دومین سال متوالی به عنوان سخنگوی شورای شهر انتخاب شد. این انتخابات بار دیگر جریان اصولگرایی را در راس هرم شورای شهر قرار داد و کلیه صندلی های هیئت رییسه شورای شهر در اختیار جبهه اصولگرا قرار گرفت.


صحن علنی شورای شهر تهران بار دیگر عرصه رقابت میان دو جبهه اصلاح طلب و اصولگرا بود. رقابتی که با حاشیه های بسیار همراه بود و در نهایت پیروزی اصولگرایان را رقم زد. اما این پیروزی، نه ناگهانی بود و نه غیرمنتظره. چرا که زمزمه های آن از هفته پیش و با شایعه احضار دوتن از اعضای شورای شهر از سوی نهادهای امنیتی کلید خورد.


گفته می‌شد که دوشنبه گذشته، علیرضا دبیر و مرتضی طلایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا و نایب رییس شورای شهر از شوی نهادهای امنیتی احضار شدند و در این بازداشت، از آنها خواسته شد که به نفع مهدی چمران از کاندیداتوری برای ریاست شورای شهر تهران صرف نظر کنند.


این در حالی است که مرتضی طلایی، در پاسخ به سوال خبرنگاران دراین باره می‌گوید: «مطلقا این قضیه را رد می‌کنم و افرادی که مرا می‌شناسند می‌دانند که اهل دروغ نیستم.» او درباره عدم کاندیداتوری‌اش در انتخابات شورای شهر می‌گوید: «طیف اصولگرایان شورا بر این باور بودند که یک نفر را به عنوان کاندید انتخاب کرده و همگی بر روی آقای چمران اتفاق نظر داشتند.» طلایی انتخابات دومین دوره ریاست شورای چهارم را یکی از بهترین انتخابات هیئت رییسه تا به امروز می‌داند.


اما مهدی چمران که حالا بار دیگر رییس شورای شهر تهران شده است، تنها دقایقی پیش از رای گیری خطاب به اعضای شورای شهر پیشنهاد کرد که به مسجد جامعی رای بدهند. در نهایت، آرا شمارش شد و مهدی چمران با 18 رای پیروز این رقابت بود.


پس از اعلام نتایج، بار دیگر این سوال در ذهن خبرنگاران کلید خورد که کدامیک از اعضای شورای شهر به کدام کاندایدا رای داده اند؟ طیف اصولگرای شورا مانند همیشه همگی کاندیدای خود، مهدی چمران را برگزیده بودند. اما آنچه که واکنش خبرنگاران را در پی داشت، رای احمد دنیامالی، رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر به مهدی چمران بود. دنیامالی در زمان انتخابات شورای شهر با لیست اصلاح طلبان وارد شورا شد و همواره خود را به عنوان یک عضو اصلاح طلب شورا معرفی کرده است.


سایت خبری- تحلیلی عصر ایران به نقل از یک منبع مطلع کسانی که در انتخابات شورای شهر به مهدی چمران رای دادند را معرفی کرده است. مهدی چمران، علیرضا دبیر، حسین رضازاده، حبیب کاشانی، مرتضی طلایی، پروریز سروری، رضا تقی پور، عباس شیبانی، رحمت الله حافظی، اقبال شاکری،‌ مجتبی شاکری، ابولفضل قناعتی، معصومه آباد، عبدالمقیم ناصحی، محسن پیرهادی، الهه راستگو، عباس جدیدی و احمد دنیامالی آن دسته از اعضای شورای شهر هستند که در دومین دور انتخابات ریاست شورای شهر به مهدی چمران رای داده اند.


عباس جدیدی که خود را عضو مستقل شورای شهر می‌داند و در دور پیشین انتخابات ریاست شورا به مسجد جامعی رای داده بود، درباره رای خود به چمران می‌گوید: «این حق من است که گروه اصولگرا را هم یکبار امتحان بکنم و ببینم در کار و عمل چگونه هستند.» او سوال خبرنگاران را که برای مقایسه عملکرد دو طیف شورا، آیا هشت سال ریاست اصولگرایان بر شورا و تنها یک سال ریاست اصلاح طلبان، با هم برابر است را بی جواب گذاشت.


رییس جدید شورای شهر تهران هم درباره علت کاندیداتوری خود در انتخابات شورا و انتقاداتی که به ریاست پیشین شورا دارد به خبرنگاران می گوید: «کاندیداتوری دلیلی بر انتقاد داشتن یا نداشتن نیست.» مهدی چمران اعلام کرد که در جلسه آتی شورای شهر درباره عملکرد ریاست پیشین شورا اعلام نظر خواهد کرد.


براساس محاسباتی که مهدی چمران در صبح روز رای گیری انجام داده بود، 18 رای داشته و در این باره می‌گوید: «اما به شکل قاطعانه امیدی نداشتم.» او در پاسخ به شنیده‌های خبرنگاران که گفته شده بود برخی نهادها و ارگان‌ها با اعضای شورا برای حمایت از چمران صحبت‌هایی کرده‌اند می‌گوید: «من عکس این موضوع را شنیده‌ام.» چمران در جمع خبرنگاران تاکید کرد که هیچکس را به نفع خودش کنار نزده و خبر بازداشت علیرضا دبیر و مرتضی طلایی را تکذیب کرد. او می گوید: «این اخبار کاملا غلط است.»


یکشنبه آینده اولین جلسه غیرعلنی شورای شهر با هیئت رییسه جدید آن خواهد بود. هیئت رییسه‌ای که نماینده طیف اصولگرای شورای شهر است و بار دیگر اصلاح طلبان شورا از مسند تصمیم گیری دور و به حاشیه رانده شدند.


نسیم سلطان بیگی-سرویس اجتماعی


کد خبر: 68710

وب گردی

وب گردی