سواحل مکران دارای برترین ویژگی های ژئوپلیتیکی است

دبیر نخستین همایش ملی فرآوری پتانسیل های ژئوپلتیکی توسعه در کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران گفت: سواحل جنوب شرق(مکران) دارای برترین ویژگی های ژئوپلیتیکی و کارکرد ژئواستراتژیکی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا امیر محمود زاده در حاشیه برگزاری این همایش موقعیت جغرافیایی ایران در جنوب شرق کشوراز منظر ژئوپلیتیک، موقعیتی کانونی است که اهمیت راهبردی بلند مدت دارد.
او گفت: یکی از مهم ترین قابلیت های این منطقه، مجاورت آن با آب های آزاد بین المللی در سرتاسر مرز جنوب شرق، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی( از طریق ترکمنستان) است که یک راه غیرقابل چشم پوشی برای این کشورهای محصور در خشکی( به جز پاکستان) به دریاهای آزاد محسوب می شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این منطقه همچنین در جوار بزرگ ترین انبار انرژی دنیا یعنی خلیج فارس قرار دارد که کل سواحل جنوبی این خلیج ، استمرار ژئوپلیتیکی سرزمین ایران به شمار می آید؛ از این رو سواحل جنوب شرق دارای برترین ویژگی های ژئوپلیتیکی و کارکرد ژئو استراتژیکی در جنوب شرق ایران است.
اودر عین حال به این نکته هم اشاره کرد : در زمان حاضر زیرساخت های توسعه و بسترهای ترانزیتی منطقه سواحل جنوب شرق(مکران) با سطح استاندارد جهانی، فاصله ای چشمگیر دارد.
مکران، سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران و جنوب باختری پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس الکوه در باختر جاسک تا لاس بلا در جنوب خاوری ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است.
سرزمین مکران نام ناحیه اصیل آریایی نشین در جنوب شرقی ایران زمین است که دارای اقوامی دلاور و جنگجو با قدمتی بیش از سه هزار سال است.
دبیر همایش فرآوری پتانسیل های ژئوپلیتیکی توسعه در کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران همچنین در بخش دیگری از سخنانش به همایش یاد شده اشاره کرد.
محمود زاده گفت: این همایش که با همکاری وزارت کشور و پژوهشگاه شاخص پژوه در حال برگزاری است، رهیافت جدیدی برای پیوند اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی در راستای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
محمودزاده اظهار کرد: این همایش با همکاری و حمایت بیش از 40 ارگان دولتی و خصوصی با هدف حصول به آرمانی برای استفاده راهبردی از ظرفیت های سواحل جنوب شرق ایران (مکران) در حال برگزاری است.
او در خصوص محورهای برگزاری این همایش، گفت: تبیین نقش موقعیت جغرافیایی اقیانوسی کشورها در توسعه ملی و اقتصاد دریا محور آنها و پتانسیل ها و مزیت های ژئوپلیتیکی کرانه های جنوب شرق ایران از محورهای برگزاری این همایش به شمار می آید.
وی ادامه داد: همچنین بررسی کرانه های جنوب شرق و قلمروسازی ایران در پهنه های آبی اقیانوسی بر پایه کنوانسیون 1982 حقوق دریاها ، کرانه های اقیانوسی جنوب شرق و ظرفیت های توسعه صنعتی ایران و سیاست گذاری و مدلسازی آمایش سرزمین و مدیریت بهینه سواحل جنوب شرق ایران از دیگر محورهای بحث و گفت و گو شرکت کنندگان در این همایش است.
رئیس پژوهشگاه شاخص پژوهشگاه پروژه ، اظهار کرد: «بررسی کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران وتوسعه گردشگری داخلی و بین المللی» و نیز «بررسی کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران و توسعه مناطق آزاد اقتصادی، تجاری، مولد و فناور(سرمایه گذاری ملی و بین المللی)» از محورهای برگزاری این همایش است.
«بررسی کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران و توسعه اقتصاد دریایی و تجارت بین الملل» و نیز «بررسی کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران و توسعه شیلات و آبزیان» از دیگر محورهای همایش یاد شده است که محمود زاده به آنها اشاره کرد.
محمودزاده ادامه داد: قرار است شرکت کنندگان و کارشناسان حاضر در این همایش یکروزه به بحث و تبادل نظر در خصوص کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران و تولید آب مصرفی کشور مبتنی بر انرژی اتمی،کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران و تولید انرژی فسیلی، دریایی و خورشیدی و نیز کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران و شبکه ارتباطی بین المللی (الکترونیکی، حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی ، خطوط لوله) بپردازند.
نخستین همایش ملی فرآوری پتانسیل های ژئوپلتیکی توسعه در کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران امروز در وزارت کشور برگزار شد.

704

کد خبر: 687181

وب گردی

وب گردی