موج تازه آوارگان عراقی/ مجادلات اردوغان و العبادی در میان خون و آتش/ داعش آماده فرار از موصل

العبادی دیروز فرمان آغاز حمله به موصل را صادر کرد. اردوغان کماکان در تلاش است تا در نبرد موصل حضور داشته باشد. موج جدیدی از آوارگان در راه است و بنظر می رسد پایتخت داعش در کشور عراق خود را برای سقوط آماده می کند.

چاه های نفت در حال آتش سوزی هستند و بسیاری از یک و نیم میلیون مردم باقی مانده در موصل تلاش می کنند تا از میان داعشی ها، مین ها، تک تیر انداز ها، بمباران ها و چندین تهدید دیگر بگریزند تا بتوانند خود را به نقطه نامعلومی رسانده و چاره ای برای ادامه زندگی خود بیاندیشند.

عملیات آزادسازی موصل روز گذشته با فرمان حیدرالعبادی و با حضور حدود 30 هزار نیروی ارتش عراق از سمت شمال و جنوب این شهر آغاز گردید. عملیاتی که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا آن را آغازی برای نابودی دائم داعش نامید.

اهمیت موصل

موصل به عنوان شهری در میان چاه های نفت و نزدیک به مرز ترکیه و سوریه، مسلما یکی از ثروتمندترین شهر های خاورمیانه محسوب می شود. از طرفی محل استقرار رهبر داعش است. لذا سقوط آن می تواند بیش از سقوط یک پایتخت اثرگذار باشد.

پنتاگون امروز اعلام کرد عملیات آزادسازی موصل فعلا خوب پیش می رود و دولت عراق در اکثر جبهه ها از برنامه جلو افتاده است. برنامه ای که می بایست توسط نیروهای عراقی و بدون دخالت مستقیم سایر کشور ها، در عرض چند هفته منجر به آزادی موصل شود.

داعش و تلاش برای فرار از مهلکه

با توجه به نزدیکی موصل به مرز های سوریه و ترکیه، نظامیان داعش در تلاش اند تا از طریق سوریه خود را به رقه رسانده و از طریق یکی از آخرین پایگاه های باقی مانده خود در سوریه به حیات خود ادامه دهند. از طرفی ترکیه ای که یکی از مشتریان قدیمی نفت موصل محسوب می شد، شاید بتواند یکی از گزینه های داعش برای فرار از مهلکه محسوب شود. امروز طی خبری اعلام شد سی خودرو نظامی متعلق به داعش در حال فرار از شهر موصل به کلی منهدم شدند.

اردوغان دست بردار نیست

رجب طیب اردوغان کماکان به تلاش جهت حضور در جنگ موصل ادامه می دهد. او در آخرین سخنان خود گفت: تلاش می کنند ما را از نبرد موصل دور کنند زیرا می خواهیم مانع از جنگ طایفه ای احتمالی شویم و ما نمی توانیم شاهد هیچ جنگ جدید طایفه ای باشیم. برادران ترکمن، کرد و عرب ما در موصل حضور دارند و ما روابط خانوادگی با شهرک های مرزی عراق داریم. بخواهند یا نخواهند از پایگاه بعشیقه خارج نخواهیم شد. عده ای سلاح در اختیار یگان های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک قرار می دهند تا در عملیات موصل مشارکت کنند، اما این سلاح ها به دست داعش می رسد. این گروهها پایگاه هایی در داخل سوریه و عراق ایجاد کرده اند تا از آنها به ترکیه حمله کنند. ترکیه مسئول پیامدهای هر نوع عملیاتی که در آن مشارکت نداشته باشد، نخواهد بود و ما در عملیات موصل مشارکت خواهیم کرد و سر میز هم حاضر خواهیم بود.

این در حالی‌ست که دولت ترکیه کماکان به مذاکره جهت خروج نیروهای خود از عراق ادامه می دهد.

العبادی با انتقاد از اظهارات مقامات ترکیه درباره حفظ جان غیرنظامیان در موصل گفت: من از اظهارات تند مقامات ترکیه خرسند نیستم. وی در ادامه به ترکیه درباره ارتکاب "اشتباه کشنده" صدام هشدار داد و گفت: این اشتباه منجر به فجایعی شد که فجایع دیگری را به دنبال داشت و ترکیه نباید در قبال دیگر کشورها نقش قیم و نصیحت کننده را ایفا کند. ما جدول زمانی برای عملیات نظامی در محورهای مختلف داریم و بدون اینکه ساکنان موصل اذیت شوند چند روز دیگر خبر آزادسازی موصل را می‌شنوند. ما شدیدا مراقب جان غیرنظامیان در موصل هستیم.

304/201

کد خبر: 687189

وب گردی

وب گردی