مجلس اعلای عراق خواستار گسترش تظاهرات علیه حضور نیروهای ترکیه شد

فراکسیون پارلمانی 'المواطن' وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق خواستار گسترش دامنه تظاهرات اعتراض آمیز جاری این کشور علیه حضور نیروهای ترکیه و اجبار آنها به خروج از خاک عراق و احترام به سیادت این کشور شد.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته پایگاه خبری عراقی المعلومه، 'حبیب الطرفی' سخنگوی این فراکسیون گفت: تظاهرات جاری (امروز) در مقابل سفارت ترکیه در بغداد اعتراض آشکار مردم عراق به حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق است.
وی افزود: درصورتی که ترکیه نیروهای خود را از عراق خارج نکند با گسترش دامنه اعتراض ها آنکارا را مجبور به این کار خواهیم کرد تا 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهور ترکیه دست از رویاهای قدیمی خود در موصل بردارد.
الطرفی ادامه داد: اصرار اردوغان برای باقی ماندن در شمال عراق در واقع سعی در استفاده از فضای تنش برای به دست آوردن اجباری منطقه حایل در مرزهای مشترک دو کشور است همانگونه که این طمع خود را در سوریه اجرایی کرد.
هزاران نفر از مردم عراق از صبح امروز (سه شنبه) در مقابل سفارت ترکیه در بغداد تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند.
'مقتدی صدر' رهبر جریان شیعه صدر عراق روز گذشته (دوشنبه) خواستار تظاهرات در مقابل سفارت ترکیه در اعتراض به حضور نیروهای این کشور در خاک عراق شد و گفت: ترکیه نباید در نبرد آزادسازی موصل دخالت کند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته (دوشنبه) بار دیگر تاکید کرد که آنکارا در عملیات موصل ایفای نقش خواهد کرد.
اردوغان خاطرنشان کرد: ترکیه در عملیات آزادسازی موصل از دست تروریست های داعش ایفای نقش خواهد کرد، زیرا آنکارا نمی تواند تصور کند که در حاشیه قرار بگیرد.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق ساعات نخست روز دوشنبه خبر آغاز عملیات آزادسازی موصل را اعلام کرد.
موصل بزرگترین شهر تحت اشغال گروه تروریستی داعش است و آزادی آن ضربه مهلکی به این گروه تروریستی وارد خواهد کرد.
ترکیه که با حضور نظامیانش در پایگاه نظامی بعشیقه در شمال عراق جنگ لفظی تندی را با مقام های عراقی به راه انداخته است، پیشتر نیز اعلام کرده بود که در عملیات موصل شرکت دارند.
یک مقام مطلع ارتش ترکیه روز گذشته اعلام کرد که در حال حاضر ترکیه در عملیات موصل شرکت ندارد.
وی در عین حال مدعی شد که دست کم نیمی از نیروهای عراقی که در پایگاه بعشیقه توسط نظامیان ترک آموزش دیده اند٬ در این عملیات حضور دارند.
'هلگورد حکمت' مسئول روابط عمومی وزرات پیشمرگه اقلیم کردستان عراق پیشتر به رسانه ها گفت: هیچ نیروی خارجی و داخلی بدون هماهنگی حق تحرک ندارد و در صورت تحرک بسان دشمن با آنها برخورد خواهد شد و هدف قرار خواهند گرفت.
مقامات سیاسی، دینی، نظامی و مردم عراق با حضور نیروهای ترکیه در عراق مخالف هستند.

304/201

کد خبر: 687239

وب گردی

وب گردی