ستاره اسکندری: اگر استانداردها درست باشد بدون «چهره ها» هم مردم تئاتر می بینند!

ستاره اسکندی می گوید: اتفاق ناخوشایندی که در سینمای ما افتاده این است که چند نفر فعالیت خود را در سینما ادامه می دهند، این اتفاق در تئاتر هم گاهی می افتد اما زمانی که کیفیت کارها از استاندار مورد نظر برخوردار باشد بدون نیاز به استفاده از چهره‌ها می تواند مردم را به سالن های نمایش کشاند.

ستاره اسکندری که مدتی است به عنوان یکی از مدیران سالن تئاتر باران فعالیت می کند در گفتگو با خیرنگار ایسکانیوز، درباره پیشینه فعالیت خود به عنوان تهیه کننده، گفت: از حدودا 5 سال پیش برای اولین‌ بار در تهیه کنندگی تئاتر فعالیتم را آغاز کردم. دلیل پافشاری من در این زمینه هم تقویت بخش خصوصی تئاتر بوده است. در ابتدای حضورم به عنوان تهیه کننده تئاتر برای کمک به هنرمندان هم نسل خودم وارد این عرصه شدم اما در حال حاضر به دلیل اینکه به گروه مدیریت سالن خصوصی تئاتر باران اضافه شده ام در پی تقویت بخش دانشجویی تئاتر هستم.
او ادامه داد: شرایط تهیه‌کنندگی در تئاترهای دانشجویی با بقیه اجراها فرق می‌کند زیرا تاکید در این بخش بر درآمدزایی نیست و بیشتر شغل‌آفرینی، ایجاد انگیزه و به وجود آمدن محیط امن برای دانشجویان و جوانان مورد نظر است. در طی این سال‌ها شاهد به وجود آمدن سالن‌های دولتی نبودیم و شاید رشد سالن های دولتی به تعداد انگشت‌های دست هم نرسد و از سوی دیگر هر سال حدود 200 فارغ التحصیل تئاتر داریم در نتیجه جوانانی که به عنوان کارشناس تئاتر تحصیلات خود را به پایان رسانده اند مکانی را برای کار کردن ندارند.

اسکندری افزود: در واقع اولین‌ مشکل این قشر آن است که مکانی برای اجرا و بروز خلاقیت خود ندارند ضمن اینکه اصلاً نمی‌خواهم به این مساله بپردازم که چرا بودجه‌ای در اختیارشان قرار داده نمی‌شود؛ بنابراین وجود سالن‌های خصوصی تئاتر حداقل امکانی است که دانشجویان و فارغ التحصیلان تئاتر بتوانند خود را ارزیابی کرده و با تماشاگر مواجه شوند.
بازیگر مجموعه «مرگ تدریجی یک رویا» درباره انتقادهایی که به کیفیت نمایش های اجرا شده در سالن های خصوصی بیان می شود، گفت: چه طور این ارزیابی صورت می‌گیرد، ما شاهد تئاترهای بسیار درخشانی در سالن های خصوصی بودیم و هستیم حتی خیلی‌ وقت‌ها اجراهای خصوصی بسیار موفق تر از تئاترهایی است که در سالن‌های دولتی اجرا شده اند. بنابراین این نظریه را رد می‌کنم. در هر سالنی ممکن است نمایش با کیفیت نامناسب اجرا داشه باشد این موضوع شامل حال تالار وحدت و مجموعه تئائر شهر هم می‌شود.

او ادامه داد: اینکه تئاترهایی ضعیف‌ و یا قوی‌تر هستند یک عمومیت در تئاتر است و مربوط به سالن نمی شود، اما آنچه در سالن‌های خصوصی نسیت به سالن های دولتی ضعیف تر است امکانات صحنه‌ای سالن‌ها است و طبیعتاً امکاناتشان کمتر از سالن‌های دولتی است.
عمده فعالیت من در بخش تئاتر حمایت از آثار دانشجویی و پژوهشی است و آثاری که تاکنون بر روی صحنه رفته اند به لحاظ کیفیت قابل قبول بوده اند در واقع این نوع تئاتر گام گذاشتن در بخشی است که از چهره‌ها استفاده نمی‌کند.

اسکندری افزود: اتفاق ناخوشایندی که در سینمای ما افتاده این است که چند نفر فعالیت خود را در سینما ادامه می دهند، این اتفاق در تئاتر هم گاهی می افتد اما زمانی که کیفیت کارها از استاندار مورد نظر برخوردار باشد بدون نیاز به استفاده از چهره‌ها می تواند مردم را به سالن های نمایش کشاند.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: نقدی که به سالن های خصوصی وارد می شود مبنی بر اینکه برای پر کردن سالن ها از تماشاچی، به استفاده از بازیگران چهره متوسل می شوند به جا نیست. در حال حاضر در سالن‌ خصوصی باران 3 نمایش به روی صحنه است که هیچکدام از بازیگران چهره استفاده نکرده اند. از سوی دیگر بازیگران چهره ای هم وجود دارند که کیفیت بازی آنها در تئاتر بسیار قابل قبول است بنابراین باید کیفیت حضور بازیگران را در نظر گرفت و به این راحتی سالن های خصوصی و یا بازیگران چهره را محکوم نکرد.
اسکندری افزود: تئاتر هنر مهجوری است به همین دلیل حتی اگر به واسطه حضور چهره‌ها مردم با هنر تئاتر آشنا شوند اتفاق خوبی است در واقع نمی توان گفت چون کارگردان ها از بازیگر چهره استفاده می کنند کار اشتباهی است و اگر این موضوع باشد که مردم برای تماشاس نمایش به سالن های تئاتر بیایند اتفاق خوبی اشت اما مساله مهم این است که این روند چگونه ادامه پیدا می‌کند و کیفیت حضور بازیگر چهره بر روی صحنه مهم است.
503

کد خبر: 687269

وب گردی

وب گردی