کدام کشورها با حضور نیروهای ترکیه‌ در خاک عراق مخالفت کردند؟

وزیر خارجه عراق در حاشیه دیدارهای لوزان بار دیگر بر خواسته خود مبنی بر خروج سربازان ترکیه‌ای از خاک عراق تاکید کرد، همزمان وزرای خارجه آمریکا، روسیه، عربستان، ایران، مصر ، قطر و اردن نیز مخالفت خود را با این مساله اعلام کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه ماهواره‌ای سومریه نیوز عراق، دفتر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که جعفری در جریان دیدارهای دوجانبه‌اش با وزرای خارجه کشورهای آمریکا، روسیه، ایران، مصر،‌ اردن، عربستان، قطر و ترکیه و نیز نماینده سازمان ملل در سوریه در حاشیه نشست‌های اخیر لوزان مساله نقض حاکمیت ملی عراق از سوی ترکیه و لزوم عقب نشینی نیروهای این کشور از پایگاه بعشیقه را بررسی کرد.

طبق این بیانیه، جعفری بار دیگر بر لزوم حمایت جامعه جهانی از عراق، خروج نیروهای ترکیه‌ای از خاک این کشور، پایان یافتن نقض حاکمیت ملی عراق و پایبندی ترکیه به توافقنامه‌های بین‌المللی و رعایت اصل حسن همجواری تاکید کرد.

وزیر خارجه عراق اظهار داشت: عراق به نیابت از جهان و نیز برای دفاع از خود وارد جنگی جهانی با گروه تروریستی داعش شده است و از هیچ کشوری نیز نخواسته که نیروهایش را به خاک عراق اعزام کند. مردم عراق پیروزی‌های بزرگی کسب و مناطق بسیاری را از لوث وجود داعش آزاد کرده‌اند.

جعفری افزود: عراق درخواست حمایت مشروط به موافقت دولت مرکزی را داده بود و ما در خصوص ورود نیروهای ترکیه‌ای به شهر بعشیقه هیچ توافقنامه‌ای با ترکیه نداریم.

وی ادامه داد: حشد شعبی شامل جوانان عراقی از تمامی ادیان، مذاهب، قومیت‌ها و مناطق مختلف است اما برخی رسانه‌ها و طرف‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند به وحدت عراقی‌ها و همبستگی‌هایشان در قالب حشد شعبی و فرماندهی کل نیروهای مسلح ضربه بزنند.

وی در ادامه افزایش تلاش‌های بین‌المللی جهت مقابله با تروریسم، عدم ایجاد نبردهای جانبی که هیچ سودی جز برای تروریست‌ها ندارد، تلاش برای حل مشکلات منطقه و دورسازی آن را از چالش‌های بیشتر را خواستار شد.

وزیر خارجه عراق درباره بحران سوریه نیز بر لزوم استفاده از فرصت‌ها، تشویق گفت‌وگوهای سیاسی، حل مسالمت‌آمیز بحران، عدم بررسی این بحران از منظر طایفه‌ای، طبقه‌بندی مردم سوریه براساس گرایش‌ها و رسیدگی به این بحران از منظر یک رویکرد انسانی و واقع گرایانه تاکید کرد و گفت: برقراری آتش بس و توقف درگیری‌ها راه را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده تسهیل می‌بخشد؛ موضوعی که می‌تواند به تقویت گفت‌وگوهای سیاسی میان طرف‌های سوری منجر شود.

در این دیدارها وزرای خارجه کشورهای آمریکا، روسیه،‌ ایران، مصر و اردن نیز مخالفت خود را با ورود نیروهای ترکیه‌ای به خاک عراق اعلام و تاکید کردند: از عراق در نبرد با داعش حمایت کرده و به این کشور در پایان دادن به نقض حاکمیت ملی‌اش توسط ترکیه و حفظ وحدت و تمامیت ارضی‌اش کمک می‌کنند.

وزارت خارجه ترکیه امروز (سه شنبه) اعلام کرد که هیئتی عراقی هفته جاری به ترکیه سفر خواهد کرد و خواست هر دو طرف حل این مساله از راه گفت‌وگو است.

304/201

کد خبر: 687290

وب گردی

وب گردی