رویترز: در نخستین روز نبرد موصل 20 روستا آزاد شد

خبرگزاری رویترز امروز (سه شنبه) به نقل از بیانیه های ارتش و نیروهای کرد عراق گزارش داد که در نخستین روز عملیات موصل، 20 روستا در حومه این شهر از چنگ داعش آزاد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، هوشیار زیباری از مقام های ارشد منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق اعلام کرد که مراحل اولیه عملیات آزادسازی موصل به برکت همکاری نزدیک میان دولت عراق و مبارزان پیشمرگه کرد موفقیت آمیز بوده است و این نیروها موفق شدند 9 یا 10 روستا را در شرق موصل آزاد کنند.
وی افزود: داعش جهت را گم کرده است و نمی داند منتظر حمله از شرق باشد، یا غرب یا شمال.
به گفته وی، روز سه شنبه نیروهای مهاجم وارد مرحله جدیدی از عملیات شدند. زیباری افزود: این عملیات بسیار محتاطانه خواهد بود زیرا ریسک آن برای همه بالا است.
زیباری با استناد به گزارش های متقن اطلاعاتی اضافه کرد که ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تررویستی داعش و فوزی النعمیه کارشناس تله های انفجاری این گروه هر دو در موصل هستند.
رویترز با استناد به بیانیه های نیروهای کرد و ارتش عراق افزود: تا اولین ساعات روز سه شنبه در مجموع 20 روستا در شرق، جنوب و جنوب شرقی موصل از دست تروریست های داعش آزاد شده است.
عملیات موصل روز دوشنبه با فرمان حیدرالعبادی نخست وزیر عراق آغاز شد.
داعش اعلام کرد که نیروهای عراقی را با 10 حمله انتحاری هدف قرار داده است. این گروه همچنین مدعی شد که 5 روستا تحت محاصره قرار گرفته است.
گفته می شود نیروهای عراقی در پیشروی به سوی موصل در فاصله 20 تا 50 کیلومتری این شهر هستند. مقام های عراقی می گویند در این عملیات بر تصرف بلندی ها، تقاطع ها و چهارراه های مهم به منظور تقویت مواضع پیش از عملیات اصلی تمرکز شده است.
سازمان ملل اعلام کرده است که حدود یک میلیون نفر در نتیجه این عملیات آواره خواهند شد و نخستین موج آوراگان در پنج یا شش روز نخست آن از راه خواهند رسید.
انتظار می رود این عملیات که با وجود مشارکت حدود 30 هزار نیروی دولتی و مبارزان قبایل سنی و پیشمرگه ها هفته ها یا حتی ماه ها به طول بیانجامد. گفته می شود 4 الی 8 هزار داعشی در موصل مستقر هستند.
بیش از 5 هزار نظامی آمریکایی نیز برای حمایت از این عملیات به عراق اعزام شده اند. نیروهایی از فرانسه، انگلیس، کانادا و دیگر کشورهای غربی نیز در عملیات مذکور حضور دارند.
نیروهای ارتش عراق از جنوب و جنوب شرقی و پیشمرگه ها از شرق این عملیات را هدایت می کنند.
پیشمرگه ها که از شمال و شمال غربی نیز به سوی موصل اعزام شده اند اعلام کردند که 80 کیلومتر از مسیر بین اربیل و موصل را در کنترل خود گرفته اند.

منبع: ایرنا

304/201

کد خبر: 687313

وب گردی

وب گردی