تهران-ایسکانیوز: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی حل معضل صادرات صنایع دستی ایران و مسائل دیگری که صنایع دستی با آن دست و پنجه نرم می کند را تنها راه برون رفت از افتادن به ورطه نابودی مطلق صنایع دستی ایران دانست.


بهمن نامور مطلق توسعه صنایع دستی دانش بنیان، توسعه صنایع دستی در روستاها و جایگزینی این صنعت با مشاغل و صنایع دیگر به خصوص در مناطق کم آب، حل مشکلات صنایع تبدیلی در حوزه صنایع دستی و شناخت بازار و نیازهای بازار را از جمله راهکارهایی عنوان کرد که به صورت جدی و فوری باید پیگیری شوند که در غیر این صورت از صنایع دستی ایران چیزی باقی نخواهد ماند.


معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه یکی از دلایلی که سازمان میراث فرهنگی در برنامه پنجم جایی نداشت این بود که فضای سازمان سیاسی شده بود گفت: «طبیعت سازمان ما پیوندی است؛ هم فرهنگی است و هم صنعتی. خوشبختانه دولت بر روی سازمان میراث فرهنگی حساب باز کرده بنابراین می توانیم در برنامه ششم توسعه سهم قابل توجهی دریافت کنیم.»


نامور مطلق در سمينار ترسيم افق کاري سازمان بر برنامه ششم توسعه با تاکید بر اینکه در صنایع دستی با پارادوکسیکال عظیمی روبرو هستیم ادامه داد: «این تناقض بزرگ از این جهت است که از طرفی جزو سه کشور اولی هستیم که در این حوزه حرفی برای گفتن دارد و از طرفی در زمینه صادرات صنایع دستی در دنیا رتبه 31 را داریم. این تناقض باید در برنامه ششم توسعه از بین رفته و حل شود. اگر به طور جدی این معضل را حل نکنیم در برنامه هفتم توسعه، صنایع دستی نخواهیم داشت و از پا در خواهیم آمد.»


او اضافه کرد: «باید در داخل سازمان و در میان واحدهای سه گانه و به عبارتی 6 گانه به تعادل و توازن برسیم. صنایع دستی اگر در درون سازمان میراث فرهنگی دیده نشود و مورد توجه قرار نگیرد در هیچ جای دیگر هم دیده نمی شود.»


نامور مطلق گفت: «یکی از درخواست های صنایع دستی عدالت خواهی است و در این زمینه باید اصلاحات ساختاری صورت گیرد. اگر دولت کمک نکند 70 هزار نفر که در انتظار بیمه هستند بیمه نخواهند شد و اگر این اتفاق بیفتد فاجعه ای بیش نیست. برای پیشگیری از این فاجعه اقداماتی صورت گرفته اما تا کنون دولت پاسخی نداده است.»

کد خبر: 68737

وب گردی

وب گردی