ایسکانیوز گزارش می دهد؛  وزیر آموزش و پرورش در میانه استعفاء و استیضاح / فساد صندوق ذخیره فرهنگیان فانی را کنار می‌زند؟

استیضاح وزیر آموزش و پرورش در حالی روز سه شنبه در مجلس با امضای 45 نماینده اعلام وصول شد که این روزها زمزمه استعفای وی نیز در راستای ترمیم کابینه به گوش می رسد.

عبدالله احمدی- ایسکانیوز: وزیر آموزش و پرورش شاید در سوم تیرماه سال 94 که از جلسه استیضاح‌اش در مجلس با موفقیت خارج شد و استیضاح کنندگان نتوانستند اکثریت نمایندگان مجلس نهم را قانع به برکناری او کنند، فکرش را نمی کرد که درست یک سال بعد و این بار در مجلس دهم استیضاح خواهد شد.

بالاخره این اتفاق افتاد و استیضاح وزیر آموزش و پروش که از ماه‌ها قبل مطرح بود با 45 امضاء در نهایت اعلام وصول شد تا طبق آئین نامه داخلی، علی اصغر فانی هفته آینده برای اقناع مجدد نمایندگان پای به بهارستان بگذارد. هرچند که به نظر می رسد این بار اوضاع متفاوت از قبل باشد.

آنگونه که تعدادی از نمایندگان مجلس می گویند گذشته از محورهای دیگر استیضاح از جمله مشکلات فرهنگیان و روزمرگی مدارس و ناتوانی در جذب اعتبارات، عامل اصلی این استیضاح، فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان است که موجب شده رایزنی ها و لابی های گسترده بی نتیجه مانده و کار به استیضاح کشیده شود.

در همین خصوص، سید احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره فضای پارلمان درباره این استیضاح می گوید: رای 200 نفراز نمایندگان مجلس به تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نشان دهنده این است که وزیر آموزش و پروش باید در باره این فساد پاسخ گو باشد و پایه این استیضاح نیز همین موضوع و اصرار وزیر به ابقا و ادامه کار مدیرعامل و هیئت مدیره این صندوق است.وی افزود: البته وزیر آموزش پرورش خود جزء گزینه هایی است که بنا به اخباری که شنیده شده قرار است استعفاء دهد اما اگر قرار باشد این اقدام برعهده مجلس باشد، نمایندگان همان رای قاطعی که به تحقیق و تفحص دادند همان رای را به استیضاح او خواهند داد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: بیش از 3 ماه از افشای فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان می گذرد اما وزارت آموزش پرورش هیچ واکنش قابل توجهی به این موضوع نشان نداده است.

وی با بیان اینکه حجم فساد مالی صورت گرفته در آموزش و پروش در هیج وزارت خانه آموزش و پرورشی در کشور سابقه نداشته افزود: حجم مشکلات مالی و حجم گسترده بازداشت های صورت گرفته در این پرونده به گونه ای است که مجلس با این استیضاح باید این پیام را به جامعه منتقل کند که بر سر مبارزه با فساد با کسی تعارف ندارد.

همچنین فرهاد فلاحتی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم قائنات در گفت و گو با ایسکانیوز با تاکید براینکه استیضاح فانی به هیچ وجه سیاسی نیست گفت: جلسات متعددی با وزیرآموزش و پرورش برگزار شد و ایشان قول ها و وعده های بسیاری برای مرتفع کردن مشکلات به نمایندگان داد اما متاسفانه آن وعده ها عملی نشد.

وی افزود: علاوه بر فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان محور اصلی استیضاح فانی، مدیریتی است و مشکلاتی است که معلمان به عنوان قشر تلاشگر جامعه با آن دست و پنجه نرم می کنند.

اما علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید که با ایسکانیوز گفتگو می کرد با بیان اینکه اکثر اعضای این فراکسیون در حال حاضر با این استیضاح موافق هستند، گفت: وزیر چندی پیش با حضور در جلسه فراکسیون امید موضوعاتی را مطرح کرد که قرار بر حمایت از وی شد و متقاعد شدیم که استیضاح منتفی شود و در این مدت نیز شاهد ریزش امضاهای طرح استیضاح بودیم اما پس از آن جلسه و تا روز اعلام وصول استیضاح شاهد مسائلی از جمله تبانی وزیر با طیف مقابل (اصولگرا) بودیم که باعث شد دوباره نمایندگان مجاب شوند این استیضاح در صحن مجلس انجام شود.

204/201

کد خبر: 687412

وب گردی

وب گردی