بررسی موضوع فروش پایان نامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی/ ارائه گزارش وضعیت معماری و شهرسازی

جلسه 786 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مورد دستور و مصوبات این جلسه گفت: ما یک بحثی را در ابتدای جلسه داشتیم در خصوص آسیبی که این روزها بیشتر مطرح است و البته مدتی است که این آسیب در رابطه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما به وجود آمده و آن آسیب یک جریانی است که تحت عنوان "فروش پایان نامه و نوشتن مقالات مثلا آی اس آی" برای کسانی که دنبال تدوین و نوشتن پایان نامه هایشان هستند؛ یا دنبال این هستند که بتوانند مراحل بعدی علمی شان را طی بکنند؛ برایشان مقاله آی اس آی بنویسند؛ ایجاد شده است.

وی افزود: با حضور ریاست محترم قوه قضائیه بحث جدی شد و البته چند جلسه قبل در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گروهی را مسئول کردیم که از وضعیت این مسائل به خصوص در اماکنی مانند خیابان انقلاب اسلامی و مقابل دانشگاه تهران و یا سایر مراکز استان ها و در ارتباط با مجموعه های دانشگاهی، گزارشی تهیه و ارائه کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این موضوع زیبنده جریان علمی کشور نیست و حتما باید با آن مقابله شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: کشورمان به لحاظ علمی و فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی به ویژه در 15 سال اخیر داشته و هم اکنون کشورمان جزء کشورهای مطرح دنیا، در زمینه علم و فناوری است.

وی افزود: کشورمان به تنهایی بیش از 5/1 درصد از تولید علم جهان را به خود اختصاص داده و اینکه یک جریان آلوده کننده ‌ای در کنار این حرکت بزرگ علمی، بخواهد آسیب بزند، بسیار نامطلوب و نادرست است.

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: برداشت این است که این جریانِ سازمان یافته و طراحی شده با پشتیبانی خارجی ها و عناصر مساله دار و برخی اوقات هم به وسیله عناصر غافل، نادان و ناآگاهی به راه افتاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در هر صورت مقرر شد با همکاری وزارت محترم کشور، قوه قضائیه -که با توجه به تاکید ریاست محترم قوه قضائیه که این کارها جعل و جرم است_ برخورد لازم را داشته باشند و هم به لحاظ حقوقی و قضائی و هم به لحاظ مسائل دانشگاهی باید با این تخلفات برخورد جدی صورت گیرد.

وی افزود: امیدوار هستیم با این تصویب و تصمیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفت، شاهد برچیده شدن اینگونه حرکت های ناشایست در فضای علمی کشور باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما اطلاعاتی داریم که جریان هایی در سطوح خارجی و بعضی از دنباله روهای داخلی آن ها، در پی این هستند که پیشرفت علمی کشورمان را مخدوش کنند و به آن لطمه بزنند و یا آن را آلوده بکنند.

دکتر مخبر دزفولی گفت: حتما با این جریان به شدت برخورد می شود و انشاءالله وزارت محترم کشور بر اساس مسئولیتی که پیدا کرد با همکاری قوه قضائیه برنامه‌ریزی‌های لازم و برخوردهای متناسب را انجام بدهد و از سوی دیگر هم ما کارهای دیگری برای پالایش جریان علمی کشور را در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال خواهیم کرد.

وی در تشریح دستور بعدی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دستور بعدی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی وضعیت معماری و ساخت و ساز ابنیه در کشور به لحاظ فرهنگی بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شما می دانید که کشورمان دارای یک تمدن چند هزار ساله است و به خصوص در دوران اسلامی و در ادوار مختلف نمادهای معماری که معرف و مروج هویت ادوار تمدنی کشورمان بوده‌اند، را داشته‌ایم.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: در همه کشورهای دارای چنین پیشینه‌ای غنی اولا این میراث را صیانت می‌کنند و ثانیا در معماری جدید و معاصر از این سنت و جریان تاریخی حمایت و آن را تقویت می کنند.

وی افزود: متاسفانه با یک آشفتگی معماری به لحاظ فرهنگی مواجه هستیم و این آشفتگی چه در فضای شهری و چه در فضای غیر شهری مشاهده می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این وضعیت قابل مقایسه با دوره‌های گذشته تاریخی ما نیست.

دکتر مخبر دزفولی در تشریح عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه گفت: بر این اساس از مدت ها قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا داشت که این موضوع را دنبال کند که به دلیل تراکم موضوعات گوناگونی که در دستور بود، موفق نشده بود.

وی افزود: در جلسه اخیر گزارش کارگروهی که در زمینه وضعیت معماری کشور و مسائل مربوط با شهرسازی مامور شده بودند، مطرح شد و در جلسه آینده با دعوت از وزیر محترم راه و شهرسازی و شهردار محترم تهران و سایر مسئولان موضوع ابتدا به لحاظ وضعیت موجود و ارزیابی آن، برای آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه به یک تصویر روشن برسد، بررسی خواهد شد.

دکتر مخبر دزفولی گفت: بر اساس این چشم انداز، سیاست‌هایی که پیش نویس آن تهیه شده در صحن شورا مطرح می شود و امیدواریم از طریق این سیاست ها به چارچوب ها و ضوابطی برسیم که بتوانیم این وضعیت آشفته - که نمای شهرها و ساختمان های شهرهایمان را نامنظم کرده- به نظم وانسجام و هویت اسلامی و ایرانی برسانیم.

108

کد خبر: 687469

وب گردی

وب گردی