جانسون: رویکردها نسبت به مداخله غرب در جنگ سوریه در حال تغییر است

وزیر خارجه انگلیس می‌گوید: رویکردها نسبت به مداخله غرب در جنگ سوریه در حال تغییر است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس خطاب به مجلس عوام این کشور گفت: هیچ یک از گزینه‌ها برای واکنش به بمباران و فاجعه انسانی در حلب کنار گذاشته نشده است.

جانسون با این حال بار دیگر تایید کرد که معتقد است در حال حاضر در میان متحدان عربی واکنش نشان دادن به این مساله چندان مطلوب نیست؛ واکنشی که می‌تواند به جنگ مسلحانه با روسیه تبدیل شود.

شهردار سابق لندن پیش از این گفته بود ایجاد "منطقه پرواز ممنوع" یا "بمباران ممنوع" بر فراز حلب "بسیار دشوار" خواهد بود. او هفته گذشته به نمایندگان مجلس گفت که بدون برطرف کردن موانع متعدد نمی‌توان از چنین اقدامی حمایت کرد.

با این حال جنگنده‌های روسی در حال حاضر در این منطقه دست به عملیات می‌زنند و هرگونه ورود به این منطقه ممکن است به جنگ مسلحانه میان کشورهای غربی و روسیه ختم شود.

در جریان حضور جانسون در مجلس عوام انگلیس یکی از نمایندگان از وی پرسید: نه تنها مخالفان سوری بلکه جامعه مدنی و سایر نهادهای غیردولتی در این کشور از دولت ما می‌خواهند تا یک استراتژی جامع را برای "حفاظت" از غیرنظامیان از جمله ایجاد یک منطقه بمباران ممنوع ارائه دهیم.

وزیر خارجه انگلیس این مساله را این چنین پاسخ داد: من از شما بابت توجه به این موقعیت سپاسگذارم. ای کاش سه سال پیش که می‌شد از مخالفان برای حفاظت از غیرنظامیان استفاده کرد، چنین مساله‌ای مطرح می‌شد؛ چراکه تصمیم مهمی که آن زمان اتخاذ شد شرایط را امروز برای ما بسیار دشوار کرده است.

وی ادامه داد: من می‌خواهم مجلس عوام به روشنی از مساله‌ای که طرح شد حمایت کند و انگیزه خود برای این مساله را نشان دهد.

نمایندگان سپس از جانسون خواستند تا تضمین کند انگلیس تمام تلاش خود را برای برانگیختن واکنش سایر کشورها به شرایط سوریه انجام می‌دهد چراکه شاید این تنها راه عقب راندن روسیه باشد.

جانسون در واکنش به این اظهارات عنوان کرده است: به نظرم شرایط در این کشور در حال تغییر است.

وی توضیح داد: من هنوز تمایل لازم در کشورهای غربی از جمله کاخ سفید را برای انجام اقدامی مفید در این خصوص نمی‌بینم. اما همانطور که وزیر امور خارجه آمریکا گفته است، ما هیچ گزینه‌ای را کنار نگذاشته‌ایم.

منبع: ایسنا

304/201

کد خبر: 687610

وب گردی

وب گردی