2000 پزشک متخصص، آبان ماه در مناطق محروم  توزیع می شوند

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 2هزار پزشک متخصص در 27 رشته تخصصی در 580 بیمارستان و 378 شهر کشور در آبان ماه توزیع می شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا محمد آقاجانی امروز در حاشیه برگزاری اجلاس معاونین درمان در مرکز همایش های برج میلاد، گفت: بر این اساس یک هزار و 600 متخصص در مناطق محروم و کمتر برخوردار توزیع می شوند.
معاون وزیر بداشت با اشاره به توزیع متوازن متخصصان در کشور،گفت: این تعداد پزشک متخصص به تناسب در کشور توزیع می شوند تا عدالت در خدمات به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار محقق شود.

2هزار پزشک متخصص در 27 رشته تخصصی در 580 بیمارستان و 378 شهر کشور در آبان ماه توزیع می شوند


او گفت: توزیع 2 هزار متخصص در کشور بخش قابل توجهی از نیازها را تامین می کنند اما در برخی از رشته ها مانند جراحی مغز و اعصاب، رادیولوژی و ارتوپدی همچنان با کمبود متخصص روبرو هستیم.
او بیشترین شمار متخصصان توزیع شده در کشور در آبان ماه را مربوط به رشته های داخلی بزرگسالان، کودکان و زنان و زایمان عنوان کرد و افزود: بر اساس استانداردهای جهانی در زمان حاضر یک سوم از پزشکان متخصص را در اختیار داریم و لازم است تا برای توسعه دقیق آموزش عالی پزشکی در رشته های عمومی و برخی رشته های تخصصی برنامه ریزی کنیم.
آقاجانی همچنین در خصوص توزیع متخصص در استان تهران هم گفت: استان تهران از نیروی درمانی متخصص سهمی ندارد و نیروی درمانی متخصص در تمام استان ها به جز تهران توزیع می شود.
او گفت: یکی از فاکتورهای توزیع پزشک متخصص در کشور، درآمد است و زمانی که با کمبود شدید متخصص در برخی از رشته ها مواجه ایم، یک متخصص باید کار چندین متخصص را انجام دهد.

آقاجانی ادامه داد: گاهی یک پزشک متخصص به علت حجم بالای کار، تمام بیماران یک استان را پوشش می دهد بنابراین ما به دنبال متناسب سازی درآمد و حجم کاریم.
او افزود: برای ماندگاری پزشکان در مناطق مختلف در طرح تحول سلامت برنامه های ویژه ای داریم؛ در برخی از شهرهای کوچک مانند ابوموسی که بیمارستان های حاکمیتی دارند یا در شهرهای مرزی و دورافتاده برای ماندگاری پزشکان ،حقوق ثابت ماندگاری پرداخت می شود اما در مناطق محرومی که تعداد بیماران کافی است به جای پرداخت حقوق ثابت، پرداخت عملکردی انجام می شود و درآمد پزشکان و متخصصان در مناطق محروم با مناطق برخوردار متفاوت است.
معاون وزیر بهداشت در ادامه به تشریح مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت در راستای سیاست های جمعیتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: تاکنون در کشور یک میلیون و 225 هزار زایمان طبیعی رایگان انجام، سزارین با کاهش 6.5 درصدی مطلق معادل 11.6 درصدی پایه روبرو و به 360 مادر باردار آموزش های رایگان بارداری ارائه شده است.
آقاجانی افزود: همچنین ساخت یک هزار و 800 واحد اختصاصی زایمان(LDR) در 366 بیمارستان در دستور کار قرار گرفته است ، همچنین 700 واحد زایمان اختصاصی درآبان امسال بهره برداری می شود و در نهایت 85 درصد هزینه های درمان ناباروری مورد پوشش وزارت بهداشت قرار گرفته است.

ساخت یک هزار و 800 واحد اختصاصی زایمان(LDR) در 366 بیمارستان در دستور کار قرار گرفته است ، همچنین 700 واحد زایمان اختصاصی درآبان امسال بهره برداری می شود و در نهایت 85 درصد هزینه های درمان ناباروری مورد پوشش وزارت بهداشت قرار گرفته است


این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: ساخت 17 مرکز جدید درمان ناباروری در کشور با تمرکز بر مناطق محروم و فاقد این مراکز مانند استان های کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، لرستان و سیستان و بلوچستان در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و علاوه بر این تجهیزات و توسعه 24 مرکز درمان ناباروری موجود نیز یکی از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت است.
او گفت: علاوه بر مراکز دولتی درمان ناباروری، مراکز خصوصی طرف قرارداد با دانشگاه های علوم پزشکی به زوج های ناباور خدمات با کیفیتی ارائه می دهند؛ ضمن اینکه زوجین فقط 15 درصد از تعرفه دولتی را در این مراکز پرداخت می کنند؛ همچنین برای تشویق مراکز خصوصی درمان ناباروری در ماه های آینده اجلاسی را برگزار می کنیم.
معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، مهم ترین محورهای اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور را سطح بندی خدمات درمانی، سند درمان 1404، توزیع نیروی تخصصی، حمایت از زوجین نابارور، مراکز متادون تراپی و پروژه های زیرساختی مانند بخش های ICU، اورژانس، کلینیک های ویژه و درمان سرطان عنوان کرد.
به گفته آقاجانی، سطح بندی خدمات، تکلیف وزارت بهداشت در برنامه پنجم توسعه است و بر اساس شواهد و قرائن در برنامه ششم نیز استمرار می یابد.
او از سند درمان 1404 به عنوان نقشه راه درمان کشور طی 10 سال آینده نام برد و گفت: این سند با مشارکت تمام دانشگاه های علوم پزشکی تهیه شده است و تا حدود یک ماه آینده تصویب و ابلاغ می شود که در آن به سه موضوع مهم توسعه نیروی انسانی، تخت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی توجه شده است.
معاون وزیر بهداشت گفت: به دلیل محدودیت منابع، مجبور به سطح بندی خدمات درمانی هستیم که باید بر اساس جمعیت، تعداد بیماران و پتانسیل های علمی و جغرافیایی مناطق مختلف، خدمات درمانی توزیع شوند.
او گفت: در سند درمان 1404 به عدالت عمومی و افقی توجه شده است؛ به عنوان نمونه تعداد تخت های بیمارستانی کشور که در زمان حاضر 115 هزار تخت است باید ظرف مدت 10 سال به 173 هزار تخت برسد یعنی شاخص تخت بیمارستانی به ازای هر هزار تن از 5 / 1 به 17 / 2 افزایش یابد.
اویکی از مهم ترین ویژگی های سند درمان 1404 را توجه به نقش پررنگ بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های حوزه سلامت دانست و افزود: بخش خصوصی می تواند در توسعه زیرساخت ها، ارائه خدمات و مدیریت مراکز درمانی مشارکت کند.

در سند درمان 1404 به عدالت عمومی و افقی توجه شده است؛ به عنوان نمونه تعداد تخت های بیمارستانی کشور که در زمان حاضر 115 هزار تخت است باید ظرف مدت 10 سال به 173 هزار تخت برسد یعنی شاخص تخت بیمارستانی به ازای هر هزار تن از 5 / 1 به 17 / 2 افزایش یابد

آقا جانی گفت: سند درمان 1404 بر اساس خرد جمعی و اطلاعات کارشناسی دانشگاه های علوم پزشکی کشور تدوین که در آن علاوه بر نیازها، به منابع نیز توجه شده است؛ یعنی درآمد ناخالص ملی و سهم آن در برنامه های توسعه یکی از ارکان مهم این سند است تا از بلندپروازی اجتناب شود.

105105

کد خبر: 687658

وب گردی

وب گردی