گوگل پس از طراحی تراشه سرور Zaius P9، با اینتل همکاری نمی‌کند

گوگل با انتشار پستی در وبلاگ خود از پیوستن به کنسرسیوم OpenCAPI خبر داد که به معنای کنارگذاشتن تراشه‌های اینتل در سرورهایش است.

به گزارش ایسکانیوز، امروزه اینتل سلطان بی چون‌وچرای تراشه‌های سرور در بازار جهانی است. اصلی‌ترین رقیب اینتل در حوزه تراشه‌های سرور مبتنی بر معماری x86 کمپانی AMD بود که البته در سال‌های اخیر بسیار تضعیف شده و با عرضه‌ی محصولات ضعیف، شاهد کاهش سهمش به زیر ۱۰ درصد بوده است. البته این کمپانی در تلاش است تا با رونمایی از نسل جدید تراشه‌های سری Zen دوباره به روزهای اوج خود بازگردد. سایر کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی عرضه‌ی تراشه‌های سرور شامل IBM و ARM است که البته سهم هر یک از این بازار کمتر از سهم AMD است. حال به نظر می‌رسد با پیوستن کمپانی‌های بیشتری به کنسرسیوم OpenCAPI و پشتیبانی از معماری تراشه‌های POWER9 این کمپانی، اوضاع این حوزه در سال‌های آینده تغییر خواهد کرد.

گوگل روز جمعه با انتشار پستی در وبلاگش از پیوستن به کنسرسیوم OpenCAPI خبر داد. OpenCAPI متشکل از کمپانی‌هایی است که درصدد طراحی تراشه‌هایی برای استفاده در سرورهای بکار رفته در دیتاسنترها هستند. گوگل همچنین علاوه بر اعلام پیوستن به OpenCAPI، جزئیات تراشه‌ای را که طراحی کرده، به اشتراک گذاشت. تراشه‌ی طراحی شده توسط گوگل Zaius P9 نام دارد که مبتنی بر استاندارد OpenCAPI است.

Zaius P9 به گونه‌ای طراحی شده که در آن استفاده از دو پردازنده POWER9 LaGrange کمپانی IBM با پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 پیش‌بینی شده است. هر پردازنده از ۱۶ اسلات DIMM برای اتصال به حافظه‌ها در کنار دو باس ۳۰ بیتی برای ارتباط پردازنده‌ها به یکدیگر بهره می‌برد. POWER9 از درگاه نسل چهارمی PCI Express با ۸۴ لین برای هر دو پردازنده پشتیبانی می‌کند. انتظار نمی‌رود نسل چهارم درگاه PCIe تا سال ۲۰۱۷ بصورت استاندارد تعریف شود و هنوز سخنی در مورد عرضه‌ی سخت‌افزار مبتنی بر این فناوری به میان نیامده است. پردازنده‌های POWER9 براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ راهی بازار خواهند شد، اما هنوز مشخص نیست که تراشه‌ی طراحی شده توسط گوگل چه زمانی عرضه خواهد شد. توان طراحی حرارتی این تراشه ۲۲۵ وات است که بالاتر از توان طراحی حرارتی تراشه‌های اینتل در همین کلاس است.

همانطور که اشاره کردیم هدف از شکل‌گیری این کنسرسیوم به چالش کشیدن تسلط اینتل در بازار تراشه‌های سرور است. OpenCAPI پروژه‌ای است که توسط انویدیا با هدف پشتیبانی و گسترش استفاده از معماری تراشه‌های پاسکال در زمینه‌ی تجاری آغاز به کار کرده است. AMD نیز برای بازگشت به روزهای اوج و افزایش سهم خود از بازار پردازنده‌های سرور در این کنسرسیوم عضو شده است.

منبع: زومیت

108

کد خبر: 687679

وب گردی

وب گردی