وزیر آموزش عالی عراق: از امکانات و خدمات دانشگاه آزاد اسلامی شگفت‌زده شدم

دکتر حسین ابراهیمی مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با هیأتی از وزارت آموزش عالی کشور عراق که در رأس آنها دکتر سلام حسن طه معاون علمی و بین المللی وزیر آموزش عالی عراق بود، دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ابراهیمی در این دیدار ضمن خیرمقدم به هیأت عراقی، ابراز امیدواری کرد بازدید از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی منشأ ادامه همکاری های مشترک بین دو کشور ایران و عراق در بخش علمی و دانشگاهی باشد.

وی با اشاره به فعالیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در جمهوری اسلامی ایران گفت: وزارت علوم در دو بخش فعالیت دارد؛ یکی از آنها بخش دولتی بوده که دانشگاه های وابسته به دولت را شامل می شود و دیگری مربوط به دانشگاه های خصوصی زیرمجموعه وزارت علوم است که مهمترین و برجسته ترین دانشگاه خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی است.

دکتر ابراهیمی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 50درصد بار آموزش عالی را در کشور به دوش می کشد، گفت: در حال حاضر این دانشگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و حرفه ای دانشجو دارد که بیش از یک میلیون و 600 هزار دانشجو را شامل می شود.

وی افزود: حدود 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامی، حدود 70هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت، پاره‌وقت و مدعو و بالغ بر 40هزار نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند.

مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی از اولویت های برنامه کاری در دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: این دانشگاه در حوزه پژوهش، ایجاد و تاسیس شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری نیز فعالیت خوبی دارد.

وی با اشاره به فعالیت ها در حوزه بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اداره کل بین الملل این دانشگاه حضور فعالی در زمینه های بین الملل دارد. این دانشگاه 5 واحد بین الملل در کشورهای لبنان، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان و روسیه و 2 دفتر در کشورهای آلمان و ایتالیا تاسیس کرده است. البته مقرر شده در 16 کشور دیگر واحد و دفتر دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شود.

ابراهیمی با بیان اینکه همکاری و تعامل دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های کشور عراق به طور واضح در برنامه کاری اداره کل بین الملل مشخص شده، تصریح کرد: در جلسه ای که حدود یک سال پیش در وزارت آموزش عالی عراق برگزار شد، دانشگاه آزاد اسلامی اعلام آمادگی کرد تا همکاری های مشترکی را در حوزه های علمی و پژوهشی، تبادل دانشجو، استفاده از فرصت های مطالعاتی برای اساتید کشور عراق در دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری در پروژه های پژوهشی و شرکت های دانش بنیان داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 9هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند، گفت: تعداد زیادی از این دانشجویان از کشور عراق هستند و دانشگاه آمادگی دارد در زمینه های بیشتری با دانشگاه های کشور عراق همکاری کند.

مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این جلسه مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت آموزش عالی عراق، تسریع کننده همکاری های این دو مجموعه باشد.

وی در ادامه با اشاره به پیشینه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: این دانشگاه با کمک یک میلیون تومانی امام خمینی (ره) تاسیس شد و پس از آن توانست با کمک های مردمی و استفاده از شهریه دانشجویان، در تمام نقاط کشور گسترش یابد. امروز این مجموعه بزرگ به یک ذخیره علمی تبدیل شده که این سرمایه متعلق به مردم ایران است.

دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پژوهشی و تولید مقالات علمی از توانمندی های بالایی برخوردار است

دکتر ابراهیمی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پژوهشی و تولید مقالات علمی نیز از توانمندی های بالایی برخوردار است، گفت: در حال حاضر 45هزار مقاله در پایگاه ISI متعلق به این دانشگاه است. دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی های علمی جهان از جایگاه خوبی برخوردار است به طوری که طبق داده های پایگاه ESI دانشگاه آزاد اسلامی رتبه 162 جهان را در تولید علمی دارد.

وی در پاسخ به مطالبه یکی از اعضای هیأت وزارت آموزش عالی عراق برای استفاده از اساتید این کشور در مجلات علمی دانشگاه، گفت: ما این امکان را داریم که از اساتید کشور عراق در مجلات عربی و انگلیسی استفاده کنیم و شما هم اساتید توانمند در این زمینه را به ما معرفی کنید. دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر 367 مجله علمی پژوهشی دارد که می تواند در این زمینه نیز با اساتید دانشگاه های عراق همکاری کند.

دکتر ابراهیمی در پایان از هیأت وزارت آموزش عالی کشور عراق خواست از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کنند و ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین جلساتی به توسعه علمی و فرهنگی دو کشور منجر شود.

مدیرکل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست، به سوالات هیأت عراقی درخصوص امکانات آموزشی و پژوهشی و ورزشی، تعداد دانشجویان، نحوه جذب دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی، مزایا و حقوق اعضای هیات علمی، شهریه دانشجویان و... به تفصیل پاسخ داد.

دکتر حسن طه: امکان همکاری های مشترک بین وزارت آموزش عالی عراق و دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر سلام حسن طه، معاون علمی و بین الملل وزارت آموزش عالی عراق با ابراز خرسندی از حضور در جلسه مشترک با مدیرکل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: پس از ارائه گزارش توسط مدیرکل بین الملل دانشگاه درخصوص امکانات و قابلیت های دانشگاه آزاد اسلامی بسیار شگفت‌زده شدم.

وی افزود: توانمندی های بالای دانشگاه آزاد اسلامی، نشان دهنده توجه کشور ایران به دانشگاه های خصوصی است.

دکتر حسن طه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه عظیمی از دانشجویان، اساتید، فضاهای آموزشی و خدمات آزمایشگاهی و بیمارستان های فعال است، گفت: این مجموعه بسیار بینظیر است و با توجه به سفرهای زیادی که به دانشگاه های کشورهای مختلف داشته ام، مشابه دانشگاه آزاد اسلامی ندیده ام.

معاون علمی و بین الملل وزارت آموزش عالی عراق خاطرنشان کرد: در جلسه امروز متوجه شدم که امکانات این دانشگاه بسیار زیاد است و دانشگاه آزاد اسلامی به لیست معتبر دانشگاه ها از نظر وزارت آموزش عالی کشور عراق اضافه شد و امکان همکاری های مشترک بین وزارت آموزش عالی عراق و دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شد.

وی در پایان گفت: در این جلسه مقرر شد نمایندگانی از وزارت آموزش عالی عراق و دانشگاه آزاد اسلامی، برای آغاز و پیگیری همکاری های هرچه بیشتر بین این دو نهاد علمی و دانشگاهی معرفی شوند.

101

کد خبر: 687711

وب گردی

وب گردی