الو اورژانسه  کمکم  می کنید؟مزاحمان تلفنی هنوز  هم مزاحمت ایجاد می کنند

شاید این حس عمومی نباشد اما بیشتر ماوقتی که یک آمبولانس با چراغ گردان و بوق ممتد را در خیابان می بینیم دلمان شور می افتد وبرای بیمار داخل اتومبیل نگران می شویم وکمترین کمکی که می توانیم بکنیم این است راه را برای رسیدن سریعترآمبولانس به نزدیکترین بیمارستان باز کنیم .اما آیا تا بحال فکرکرده اید اگر این اتومبیل ها با این کاربری خاص در شهر نبود چه اتفاقی می افتاد؟

نیوشا یعقوبی - تصورنمی کیند با شلوغی وترافیک سرسام آور خیابان ها بدون حضور پزشک و کارشناسان پزشکی چگونه می توانستیم بیماران خود را به بیمارستان برسانیم ؟

بدون شک وجود اورژانس در شهرها از واجبات است و تا خدایی ناکرده به حضورمردان سپید پوش نیاز پیدا نکرده باشید متوجه این ضرورت نمی شوید.

الو 115...

مطمئن باشید کسی که شماره 115 رامی گیرد وازمسئولان اورژانس و پزشکان کمک می خواهد نگران است و نمی داند با بیماری که روی دستش مانده چه کند؟ این استیصال ودر ماندگی را به راحتی می توان از صدایشان واز التماس های مکررشان برای زود رسیدن آمبولانس فهمید.

اما آیا زمان رسیدن آنها به مقصد مورد نظر مناسب است ؟ اگرمواردی مانند ترافیک وشلوغی خیابان های تهران ،کمبود آمبولانس و.. را نادیده بگیریم نمی توانیم به راحتی ازکنار اتفاقاتی که ممکن است برای فردی در خیابان می افتد و نیاز به کمک اورژانس پزشکی پیدا می کند بگذریم .

دقت کرده اید اگربرای کسی درخیابان و محل گذر و تردد مردم اتفاقی بیفتد مردم تجمع می کنند و معمولا به نگاه کردن و افسوس خوردن می گذرد ؟

این مردم جز تجمع و سر و صداکاری نمی کنند و قصه زمانی دردناک می شود که اگر کسی بخواهد اقدامی کند و مصدوم یا مجروح را به بیمارستان برساند فکر گرفتار شدن خودش را می کند و از این کار منصرف می شود .

در این وضعیت چه بسا زمان برای نجات جان مصدوم ازدست می رود و کسی که می توانست در این دنیا باشد و سال ها زندگی کند براحتی تسلیم مرگ می شود.

" علی فائزی پور"راننده آمبولانس با اشاره به اینکه مردم می ترسند کسی که دچار مصدومیت و یا حتی بیماری شده و در خیابان افتاده را به بیمارستان برساند می گوید:« گاهی هم پس ازاتفاق اقدامات نا آگاهانه برای نجات مصدوم انجام می شود وزمانی که دیگر کسی حاضر به انتقال بیمارنمی شود با ۱۱۵ تماس می گیرند وحتی اگر آمبولانس به سرعت هم خود را برساند اعتراض در مورد دیر رسیدن آمبولانس شنیده می شود در حالی که اگر به محض وقوع حادثه با ۱۱۰ و ۱۱۵ تماس گرفته شود مشکلی به وجود نمی آید.»

مزاحمان تلفنی هنوز هم مزاحمت ایجاد می کنند؟

متاسفانه هنوز هم جوانان ونوجوانانی هستند که بدون فکروبرنامه گوشی را برمی دارند و شماره های فوریت ها رامی گیرند بدون اینکه به عاقبت کار فکر کنند و بدانند که زمانی که آنها مشغول ایجاد مزاحمت برای اورژانس 115 یا آتش نشانی و یا پلیس هستند ممکن است فردی به کمک آنها نیاز داشته باشد و برای نجات دادنش زمان از دست برود!

چندی پیش ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت حمایت معنوی و روان‌شناختی از نیروهای اورژانس گفت: اورژانس کشور از مزاحمت‌های تلفنی و تماس‌های غیرمرتبط با ۱۱۵ در رنج است و فرهنگ‌سازی در این زمینه اهمیت دارد.

سال گذشته نیز بیش از ۴۹ درصد از کل تماس‌های دریافتی مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ را مزاحمان تلفنی به خود اختصاص داده‌ بودند و میانگین سنی مزاحمان بین ۱۰ تا ۲۰ سال بود به طوری که در سال گذشته 3 میلیون و ۶۳۶ هزار و ۸۴۶ تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی (۱۱۵) تهران گرفته شد که از این میان، ۶/۱۲ تماس‌ها عملیاتی شده و ۵/۱۴ تماس‌ها نیز برای ارائه مشاوره پزشکی بوده است.

این گزارش خبر به ثبت رسیدن روزانه به طور میانگین ۱۷ هزار تماس در مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تهران داده بود که از کل تماس‌های دریافتی، ۶۶/۴۹ درصد تماس‌ها را مزاحمان تلفنی تشکیل می دادند.

در همین رابطه رییس اورژانس 115 مشهد گفته بود : افزون بر 90 درصد تماسها با اورژانس 115 در این شهرستان منجر به ماموریت نمی شود زیرا در قالب تماس های مشاوره، غیرمرتبط و مزاحمت بوده است.

دکتر علی صمدی به ایرنا گفته بود که بر این اساس بطور میانگین حدود 10 درصد تماسهای حاصله با اورژانس 115 در مشهد منجر به ماموریت می شود و سالانه حدود 150 هزار ماموریت اورژانس 115 در شهرستان مشهد صورت می گیرد و طی پارسال افزون بر یک میلیون و 285 هزار تماس با اورژانس برقرار و از این تعداد 145 هزار مورد منجر به ماموریت و اعزام آمبولانس شد.

رییس اورژانس 115 مشهد در ادامه گفته بود : افزون بر 357 هزار مورد از تماس های حاصله با اورژانس در قالب مشاوره شامل پرسشهای درمانی در مورد دارو و علائم بیماری است.

او تماسهای غیرمرتبط با اورژانس 115 این شهر را 583 هزار مورد عنوان کرده و گفته بود در این چارچوب شماره اورژانس با نهادهای دیگر نظیر آتش نشانی و هواشناسی اشتباه گرفته شده است.

صمدی با بیان اینکه 10 درصد از تماسها با اورژانس 115 مشهد مزاحمتی هستند افزود: مزاحمتهای تلفنی شامل فوت کردن، قطع کردن و ناسزا گفتن است که با فرهنگ سازی رسانه ها و دستگاههای قضایی کاهش چشمگیری در سالهای اخیر یافته اند.

تنهایی دلیل تماس افراد مسن است ....

خاص‌ترین مزاحمان تلفنی مرکز ۱۱۵ تماس مکرر پیرزنی ۸۰ ساله بود این پیرزن در هر تماس می گفته که دچار افت فشار خون و دیگر مشکلات کهنسالی شده اما هنگامی که تکنیسین‌های اورژانس برای بررسی وضعیت جسمانی او به منزلش مراجعه می‌کردند او به دلیل کمبود محبت، با تکنیسین‌های اورژانس صحبت می کرده تا از تنهایی دربیاید.

همچنین چندی پیش نیز با بررسی سوابق، مشخص شد که فردی در طول یک سال 7 هزار مرتبه با اورژانس تهران تماس گرفته و با ارائه گزارش‌های کذب، قصد ایجاد مزاحمت برای مرکز فوریت‌های پزشکی را داشت که با شکایت اورژانس تهران این مساله رفع شد.

تلفن‌های کارتی ابزاری مزاحمت اورژانس

برای تماس با مراکز فوریت های پزشکی و اجتماعی حتی نیاز به کارت تلفن نیست ومی توان به راحتی با اورژانس 115 یا 110 و 125 تماس گرفت و این امکان را برای مزاحمان تلفنی فراهم کرده تا با شیطنت های جوانی ایجاد مزاحمت کنند .

میانگین سنی مزاحمان تلفنی اورژانس تهران نوجوانان ۱۰ تا ۲۰ ساله هستند و در مواردی نوجوانان با تماس با مرکز ۱۱۵ اعلام وضعیت اضطراری کرده و زمانی که آمبولانس به محل حادثه اعزام شده بود و اما پس از رسیدن ماموران اورژانس به محل حادثه مشخص شده بود که گزارش غلط اعلام شده و حتی پس از حضور تکنیسین اورژانس در محل یاد شده برای امدادگران دست تکان داده و به آنان خندیده بودند.


105/106

کد خبر: 687720

وب گردی

وب گردی