تاکید نعمت‌زاده بر رفع موانع در صادرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که در صادرات نباید مانعی وجود داشته باشد. وی همچنین مقیاس تولید داخلی را کافی نمی‌داند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد رضا نعمت زاده در بیستمین مراسم روز ملی صادرات که با حضور رئیس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس سازمان توسعه تجارت و نیز فعالان بخش دولتی و خصوصی سهیم در صادرات کشور که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن تبریک این روز به کلیه صادرکنندگان گفت: خوشبختانه در سال جاری، روز ملی صادرات برای اولین بار در فضای پسابرجام برگزار می‌شود و ما این روز را جشن میگیریم هرچند در ماه محرم قرار داریم و این ماه را به کلیه عزاران تسلیت عرض می‌کنیم.

وی ادامه داد: با پیگیری ساعت به ساعت رئیس جمهوری، تیم مذاکره کننده ایرانی و نیز راهنمایی های مقام معظم رهبری توانستیم در فضای پسابرجام قرار بگیریم، اما باید بدانیم که محقق شدن اهداف نیازمند تلاش مستمر در بخش‌های مختلف است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید بتوانیم از آزادی به دست آمده استفاده کنیم و از رهایی حاصل شده نسبت به قید و بندی که دشمنان به صورت ظالمانه و به غلط به بخش اقتصادی ما بسته بودند بهره ببریم.

نعمت زاده با اشاره به اینکه صادرات بخشی از صادرات خارجی نه تنها یک اختیار بلکه یک الزام است، خاطر نشان کرد: نسبت تجارت خارجی به تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص‌هایی است که کشورها بر روی آن تمرکز کرده‌اند.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اعلام اینکه در سال ۱۳۵۶، ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که چهار درصد کل کشور را در این بخش تشکیل می‌داد، عنوان کرد: علی‌رغم شرایط سخت دوران جنگ و نیز تحریم ظالمانه توانستیم در سال گذشته این نسبت را به ۷۰ درصد برسانیم که شامل ۴۲.۵ میلیارد دلار در بخش صادرات غیرنفتی و ۱۰ میلیارد دلار در بخش خدمات بود، اما باید بدانیم که گذشته ۳۷ سال نیز زمان اندکی نیست و برخی کارشناسان معتقدند باید صادرات کالای غیرنفتی و خدمات ما معادل ۲۰۰ میلیارد دلار باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی تعیین کرده که باید ۱۰ میلیارد دلار به صادرات کالا و خدمات غیرنفتی اضافه شود، گفت: این رقم باید به ۶۸ میلیارد دلار برسد که در شش ماهه نخست امسال ۲۸.۵ میلیارد دلار آن محقق شد. در برنامه ششم توسعه رشد سالانه ۱۵ درصد برای صادرات غیرنفتی لحاظ شده است و ما اگر بتوانیم در سال جاری ۱۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده را محقق کنیم، ۱۰ درصد رشد در این بخش داشته‌ایم.

نعمت زاده همچنین به برخی مسائل و عوامل داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: برخی از موانع و عواملی که در بیرون کشور با آن مواجه بودیم برطرف شده که این‌ها از جمله عوامل منفی محیطی برای صادرات ما بوده‌اند، بخشی از مسائل نیز مربوط به داخل است که شامل دولت، قوای حاکمه، مقررات کشور و نیز دستگاه‌هایی است که وجود دارند. طبق قانون باید ظرف یک ماه مالیات بر ارزش افزوده مسترد شود و نباید بیش از این زمانی برای نگهداری آن صرف شود. مگر صادرات چقدر سود دارد که بخواهیم آن‌را نگه داریم؟

وی با تاکید بر اینکه صادرات باید در اولویت قرار گیرد بیان کرد: یکی از مشکلات موجود مسائل فرهنگی است و ما باید بدانیم که صادرات محور توسعه کشور قرار نگرفته است. باید تصمیم بگیریم که هر واحد تولیدی، صادرات را در دستور کار قرار دهد و رقابت پذیر باشد و با سرمایه گذاری در جهت توسعه صادرات حرکت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: صادرات نباید با مانع مواجه باشد. در هیچ جای دنیا نیز شاهد این مسئله نیستیم مگر کشورهایی که پرداخت یارانه دارند و آن‌هم با تصمیمات دیگری در جهت حل مشکل بر می‌آیند.

به گفته وی در بخش صادرات پتروشیمی، سیمان، سرامیک، مصالح ساختمانی کشور موفق عمل کرده و در رتبه‌های بالای جهانی قرار دارد و در سال ۱۳۹۳ در بخش صادرات سیمان با ۲۰ میلیون تن صادرات رتبه اول را کسب کرده‌ایم.

602/401

کد خبر: 687773

وب گردی

وب گردی