مجید انصاری: دفتر حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی می تواند از تجربیات معاونت حقوقی ریاست جمهوری استفاده کند

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: امیدوارم خداوند این شجره طیبه دانشگاه آزاد اسلامی که هر روز پربارتر می شود را در جهت حرکت به سمت کیفیت هر چه بیشتر یاری کند.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون حقوقی ریاست جمهوری صبح امروز در «اولین همایش ملی مدیران حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط» با اشاره به موضوع حقوق که تا حد زیادی در جامعه ایران مغفول مانده است، بر تقویت این موضوع تاکید کرد.

انصاری با بیان اینکه انسان به متقضای خصیصه آزادی و انتخاب گری به عنوان اشرف مخلوقات شناخته می شود، گفت: برای استفاده از این خصیصه الهی یعنی آزادی و انتخاب گری، خداوند ابزاری را در اختیار بشر قرار داده و آن ابزار دانش حقوق و توان تشخیص حقوقی است. خداوند برای تشخیص قواعد هنجاری حاکم بر زندگی فردی و اجتماعی بشر، ابزار کارآمدی در درجه اول در نهاد بشر و در درجه دوم در منظومه تشریع و قانون گذاری قرار داده است.

وی با بیان اینکه اولین حقوقدان بشر، نهاد عقل است که در یکایک انسان ها تعبیه شده، اظهار داشت: احکام عقلی همانند احکام شرعی و قانون گذاری کاملاً قابل احترام و لازم الاجراست.

معاون حقوقی ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از منابع فقه ما، عقل و مستقلات عقلی است، گفت: یکی از مراجع قانون گذاری، سیره عقلی است. یکی دیگر از منابع قانون گذاری، انبیای الهی و ذات اقدس حق است که خود قوانین را وضع و توسط پیامبران ابلاغ می کند که به نام شرع یا تشریع نامیده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری با بیان اینکه در دین اسلام که یک دین خاتم و کامل است، هیچ فعلی از افعال انسان از دایره شمول قانون و حقوق خارج نیست، تصریح کرد: تمام افعال ما تحت یکی از احکام خمسه واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: به عقیده من قوه مقننه باید برای هر قانونی که وضع می کند پیوست اطلاع رسانی نیز برای آن قانون به تصویب برساند.

انصاری افزود: ما در معاونت حقوقی دولت دست نیاز برای دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور دراز می کنیم تا بتوانیم مسائل حقوقی را در جامعه به خوبی بازگو کنیم. متاسفانه در کشور ما کمتر کسی حتی از قوانین شهروندی خود آگاه است که این موضوع مهمی است و باید با آن توجه کنیم.

او در ادامه با بیان روایاتی از امام علی (ع) که می فرمایند:<خداوند رعایت حقوق مردم را از رعایت حقوق خود مقدم کرده است و همچنین در جایی ایشان می فرمایند فکر حقوق مردم را کنید که در رابطه با حقوق الله امکان شفاعت وجود دارد> افزود: حتی امام حسین نیز در شب عاشورا به یاران خود فرمودند هر کس حقی بر گردن مردم دارد آن را برطرف کند .

او در ادامه گفت: گاهی تضییع حقوق خیلی کوچک است و ما متوجه آن نمی شویم به طور مثال ماه محرم برای عزاداری صدای بلندگو را زیاد می کنیم و این موضوع بیماری را اذیت می کند. یا در همین ماه برای دسته عزاداری راه بندانی ایجاد می شود و بیماری در پشت این ترافیک فوت می شود. باید روز قیامت پاسخگوی خون او باشند.

وی افزود: در یک کشور ملتی دولتی را انتخاب می کنند اما عده ای وظیفه خود می داند که چوپ لای چرخ دولت منتخب مردم بگذارند این حق مردم است که به آینده امیدوار باشند اما عده ای معتقدند که باید برجام را در کام مردم زهر کنند. همچنین آنها معتقد هستند و کارهایی می کنند که دانشگاه آزاد به عنوان یکی از مجموعه هایی توسط بزرگان این نظام تاسیس شده و با تایید امام (ره) و در ادامه آن رهبری به وجود آمده را تبدیل به دانشگاه ناکارآمد کنند.

انصاری در ادامه به توسعه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بعضی از این خسارت ها قابل جبران نیست چرا که با ایجاد فضای مجازی گاهاً یک تهمت ناروایی در سراسر دنیا مخابره می شود آیا امکان جبران این کار وجود دارد.

انصاری تاکید کرد: شما را به کمک می طلبیم تا وظیفه نهی از منکر و امر به معروف حقوقی را بتوانیم در جامعه اشاعه دهیم و برای این کار همه قوا و حتی صدا و سیما می توانند دخیل باشند.

معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: متاسفانه در بعضی نقاط جامعه وکلای ما دچار بیماری شده اند چرا که به چشم مراجعه کننده به چشم منبع درآمد نگاه می کنند. اگر بررسی در این حوزه انجام شود می بینیم که مشکلاتی در این زمینه وجوددارد این در حالی است که در همین بررسی اگر در زندانها به صورت آماری نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که خیلی از مردم به دلیل بی اطلاعی از قانون و حتی در دسترسی نداشتن به وکلا در زندان ها به سر می برند.

انصاری با بیان اینکه در دولت قوانین گذشته که مانند یک لباس مندرس صدساله بوده و برای مردم سردرگمی به وجود آورده بود، تنقیح و تدوین شده و این امر تا پایان برنامه ششم به پایان می رسد، گفت: از همه مجموعه های آموزشی به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ دانش کامل حقوقی و دارا بودن مجموعه ای ارزشمند از اساتید حقوق، می خواهم در زمینه تنقیح دولت را یاری کنند زیرا می خواهیم برخی از پروژه های تنقیحی را به دانشگاه ها واسپاری کنیم.

وی افزود: معاونت حقوقی ریاست جمهوری موضوعات مورد اختلاف بین مراکز و دستگاه های اجرایی را پیگیری می کند و در زمینه برداشت متفاوت از قوانین، برخوردها و اقدامات لازم را انجام می دهد. موضوع اختلاف برداشت وزارت علوم از کمیته سه نفره دانشگاه آزاد اسلامی یکی از این موارد است. از دانشگاه آزاد اسلامی می خواهیم مسائل مربوط به این موضوع را به صورت مکتوب به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارائه کند تا به معاونت های ذیربط ارجاع داده شود و در این زمینه داوری صورت گیرد و همه دستگاه های اجرایی ملزم هستند قوانین را رعایت کنند.

انصاری با بیان اینکه دفتر حقوقی دانشگاه آزاد می تواند از تجربیات معاونت حقوقی ریاست جمهوری استفاده کند افزود: حضور یک حقوقدان به عنوان رئیس جمهور در کشور امکان بسیار خوبی است که می توان از آن بهره برد. همچنین اولین دستاورد بزرگ رئیس جمهور حقوقدان ما حل بزرگترین چالش قرن با منطق حقوقی بود که به عقیده من این موضوع باید مورد بررسی بیشتری در مراکز تحقیقی و دانشگاه ها قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه با شناختی که از دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دارم، ایشان همواره در تمام مسئولیت های خود، مدیری ضابطه مند و قانون گرا بوده است و اگر اصرار بر قانون نهادینه شود، تمام افراد جامعه سود می برند.

او با بیان اینکه باید بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری که دیروز در جمع نخبگان بیان کردند، آویزه گوش تمامی دانشگاهیان، مدیران و اساتید باشد، گفت: حرکت شتابان علمی کشور در گرو دانشگاه های زنده، پویا، آزاد و بانشاط است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز یکی از این مراکز است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری در پایان ابراز امیدواری کرد خداوند متعال شجره طیبه دانشگاه آزاد اسلامی را که هر روز پربارتر می شود، در جهت حرکت به سمت کیفیت یاری کند تا این دانشگاه در کنار سایر مراکز آموزش عالی کشور، حرکت علمی کشور را توسعه دهد.

101

کد خبر: 687801

وب گردی

وب گردی