رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه از همکاری های خود استقبال کردند

در مراسم افتتاحیه اجلاس دانشگاه های برتر ایران و روسیه رؤسای دانشگاه هاه از شرایط و اشتیاق هر دو کشور برای همکاری وخبر دادند

افتتاحیه دومین اجلاس مشترک رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه با حضور وزیر علوم، تحقیقات، فناوری، و رؤسای ۱۳ دانشگاه برتر ایران و ۱۸ دانشگاه برتر روسیه، با میزبانی دانشگاه تهران در باغ نگارستان برگزار شد.

طی برگزاری این مراسم نمایندگان دانشگاه ها، دیدگاه های خود را در مورد این اجلاس و دانشگاه های دیگر شرکت کننده در این اجلاس مطرح کردند.

رییس دانشگاه فدرال جنوبی در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: دانشگاه های ایران بیشترین شباهت فرهنگی و تاریخی را با دانشگاه های جنوب روسیه دارند و ما آماده ایم که همکاری هایمان را با شما گسترش دهیم.

دکتر زرنوف، رییس دانشگاه روس نو در مورد این همکاری ها گفت: آنقدر دانشجویان ما علاقمند به آموختن زبان فارسی هستند که من دیگر تقریبا تاریخ ایران را در این یکی دو سال فراگرفته ام. دعوت می کنم از دانشگاه های ایران که به دوستان خودشان در روسیه بپیوندند تا نظام رتبه بندی دانشگاهی خودمان را بسازیم. دانشگاهی در جهان باید رتبه عالی داشته باشد که بهتر از دیگران بتواند فرهنگ و اخلاق و انسان دوستی را به دانشجویانش بیاموزاند.

پروفسور لویتسکایا، رییس دانشگاه فدرال قفقاز شمالی در سخنان خود در افتتاحیه این اجلاس ضمن اشاره به اینکه ما نزدیکترین دانشگاه روسیه به مرزهای ایران هستیم، گفت: دانشگاه ما قطب مطالعات گردشگری در قفقاز است و به دنبال اجرای برنامه گردشگری سلامت هستیم. در این سفر با ٥ دانشگاه ایرانی تفاهم نامه امضا می کنیم. ما ٢٠٠٠ دانشجوی خارجی داریم که اغلب مسلمان هستند و برای اداره آنها نیاز به استفاده از تجربه دانشگاه های ایران داریم.

دکتر کافی، رییس دانشگاه فردوسی مشهد از دانشگاه های برتر شرکت کننده در این اجلاس گفت: در قدیم از دانشگاه ها می خواستند که آدم های تکنوکرات تربیت کنند؛ سپس از دانشگاه ها خواسته شد که دانشمند تربیت کنند و امروزه وظیفه ما تربیت تکنوکرات دانشمند کارآفرین است. پیشنهاد می دهم کنسرسیوم های مشترکی برای جذب دانشجویان خارجی به صورت مشترک درست کنیم و دانشجویانی از کشورهای منطقه را بپذیریم. به نظر می رسد هنوز صنعت اعتماد و ارتباط کافی با دانشگاه ندارد. بنابراین خوب است که پروژه هایی از بخش صنعت بگیریم و مشترک انجام دهیم. ما باید نقشه راه همکاری های علمی دانشگاه های ایران و روسیه را ترسیم کنیم. دانشگاه ما امروز ٩ تفاهم نامه را با طرف روس امضا می کند.

دکتر احمدی، رییس دانشگاه تربیت مدرس در دومین گردهمایی روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه گفت: دانشگاه ما در حوزه مطالعات مغز و بیوتکنولوژی بسیار توانمند است و ٣٠ درصد بودجه خود را از راه پژوهش به دست می آورد. مهمترین همکار ما در روسیه، دانشگاه قازان است.

دکتر هوشنگ طالبی، رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه آموزش علوم پایه عامل مهمی برای توسعه پایدار است گفت: تغییر آب و هوا، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و مساله آب از جمله موضوعاتی است که ما می توانیم به صورت مشترک با هم کار کنیم. خواهرخواندگی اصفهان و سنت پترزبورگ زمینه مناسبی برای همکاری دانشگاه های دو شهر فراهم آورده است. ما آماده راه اندازی مرکز مطالعات روسیه در اصفهان و مرکز مطالعات ایران در سنت پترزبورگ را داریم.

دکتر پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز نیز در خلال برگزاری افتتاحیه این اجلاس گفت: اقتصاد ایران و روسیه که هر دو با تحریم های غربی مواجه شده اند، مشکلاتی به لحاظ رکود اقتصادی دارند و در جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکلاتی جدی روبرو هستند. از این رو باید به صورت مشترک به تربیت نیروی کار براساس نیاز جهانی بپردازیم و دولت هایمان به دانشگاه ها استقلال و اختیار بیشتری برای همکاری با بخش های اقتصادی بدهند.

دکتر فتوحی فیروزآباد، رییس دانشگاه صنعتی شریف درباره همکاری های ایران و روسیه در حوزه دانشگاهی گفت: ایران و روسیه هر دو به منابع انرژی وابسته اند و دانشگاه های این دو کشور باید از اقتصاد انرژی محور به سوی اقتصاد کار آفرین و کار محور جامعه را پیش ببرند. به این ترتیب، دانش به ارزش بدل خواهد شد. مهمترین مانع کارآفرینی، بی ثباتی فضای اقتصادی و تعدد مراکز تصمیم گیری است.

108

کد خبر: 687864

وب گردی

وب گردی