دومین اجلاس مشترک رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه برگزار شد

مراسم افتتاحیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ در باغ نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، افتتاحیه دومین اجلاس مشترک رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه با حضور وزیر علوم، تحقیقات، فناوری، و رؤسای ۱۳ دانشگاه برتر ایران و ۱۸ دانشگاه برتر روسیه، با میزبانی دانشگاه تهران در باغ نگارستان برگزار شد.

به دنبال برگزاری نخستین اجلاس دانشگاه‌های دو کشور که سال گذشته در مسکو برگزار شده بود، مهر ماه امسال، رؤسای دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه شیراز، دانشگاه خواجه نصیر طوسی از ایران، و رؤسای ۱۸ دانشگاه برتر روسیه شامل: دانشگاه دولتی مسکو (لومونوسوف)، دانشگاه فدرال کازان (ولگا)، دانشگاه دولتی آلتای، دانشگاه دولتی کاباردینو، دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ، دانشگاه فدرال جنوبی، دانشگاه فدرال قفقاز شمالی، دانشگاه دولتی نفت و گاز روسیه، دانشگاه جدید روسیه، دانشگاه فنی دولتی آستاراخان، انستیتو سازه فناوری و سیستم‌های هوا و فضا (انستیتو هوایی مسکو)، دانشگاه هوایی مسکو (ما. ای، آی)، دانشگاه دولتی پلی‌تکنیک پترکبیر سن پترزبورگ، دانشگاه دولتی عمران مسکو، دانشکده دولتی روابط بین‌الملل مسکو، دانشگاه دوستی ملل روسیه، دانشگاه دولتی نیژنی نووگراد و انستیتو حقوق بین‌الملل در دومین اجلاس در تهران حضور یافتند.

در افتتاحیه‌ این اجلاس دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «ایران و روسیه دو کشور دوست و همکار هستند که در طول تاریخ با هم بوده‌اند. یکی از مهمترین محورهای دوستی بین دو کشور همکاری‌های دانشگاهی است که می‌تواند به‌وسیله دانشجویان و استادان توسعه پیدا کند. علم و فناوری مرز نمی‌شناسد و به همین خاطر ماهیتاً بین‌المللی است.»

وی همچنین با اشاره به همکاری دانشگاه‌های دو کشور گفت: «جای خوشحالی است که امروز کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی و ادبیات روسیه در دانشگاه‌های مختلف دو کشور راه‌اندازی شده و این زبان‌ها در دو کشور تدریس می‌شوند.»

در این اجلاس دکتر محمود نیلی آحمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز با اشاره به اهداف برگزاری این اجلاس گفت: «هدف اصلی از برگزاری این اجلاس‌ها استفاده از توانمندی‌های دو طرف در جهت توسعه علم و فناوری و مشارکت در تأمین نیازها و یافتن راه حل برای چالش‌ها در کشورهای روسیه و ایران با استفاده از توسعه شبکه بین دانشگاهی از یک طرف و اتصال آن به حوزه‌های فناوری از سوی دیگر است.»

رئیس دانشگاه تهران همچنین گفت: «این نشست که به دنبال تشکیل اولین نشست مشترک به میزبانی دانشگاه مسکو، با فاصله کمتر از یک سال برگزار می‌شود، نشان از عزم دو کشور به توسعه فعالیت‌های علمی و فناورانه بین دانشگاه‌های حاضر دارد.»

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به زمینه‌های فعالیت‌های انجام شده بین دانشگاه‌های ایران و روسیه بین دونشست، یعنی حوزه‌هایی همچون: علوم، مهندسی هوا فضا، زبان فارسی و روسی، و مهندسی نفت و گاز، از طریق تبادل دانشجو، همچنین راهنمایی مشترک رساله دکتری، برگزاری کارگاه‌های مشترک و تأسیس مراکز آموزشی و پژوهشی مشترک و در نهایت عقد تفاهم نامه‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون را نشان از انگیزه برای افزایش همکاری‌ها دانست.

وی افزود در دومین اجلاس که در تهران در حال برگزاری است، ضمن آن که زمینه برای تعامل و همکاری دانشگاه‌ها با هم فراهم شده، امکان تبادل نظر و استفاده از تجارب یکدیگر در سه نشست ویژه تحت عناوین همکاری‌های علمی آموزشی دانشگاه‌ها و رقابت‌پذیری آنها و همچنین نقش پا‌رک‌های علم و فناوری در توسعه دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به سیاست‌های این دانشگاه برای پاسخ به چالش‌ها گفت ما ‌به‌عنوان یک دانشگاه جامع و نماد آموزش عالی ایران توسعه همکاری‌های بین‌المللی و گفتگوی بین ملت‌ها با زبان علم و نیز اهتمام جدی به همکاری و تعامل جامعه و دانشگاه را از اولویت‌های خود می‌دانیم.

در ادامه این نشست دکتر سیداحمدرضا خضری، مشاور رئیس دانشگاه ایران و دبیر دومین اجلاس ر‌ؤسای دانشگاه‌های ایران و روسیه، برگزاری این اجلاس را ناشی از اراده و همت مدیران ارشد این دو کشور دانست و گفت: «با پیشنهاد یکی از استادان کشور روسیه در سال گذشته اولین اجلاس ر‌‌ؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در مسکو برگزار شد.» وی افزود: «تبادل اطلاعات میان استاد و دانشجو، به اشتراک گذاشتن دانش فنی، برگزاری دوره‌های مشترک و همچنین رای‌زنی در باره چگونگی برگزاری دوره‌های زبان فارسی و روسی میان دو کشور از اهداف این اجلاس است.»

دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: «در هیچ دوره تاریخی از روابط دو کشور ایران و روسیه سطح همکاری‌های منطقه‌ای در سطح کنونی نبوده است. از این رو می‌توان آن‌ را یک هم‌پیمانی استراتژیک در حل معضلات منطقه دانست.» رئیس دانشگاه شهید بهشتی همچنین افزود: «ایران و روسیه با وجود نزدیکی جغرافیایی و مشترکات تاریخی و قرابت‌های فرهنگی، تا کنون تبادلات علمی مناسبی نداشته‌اند. ولی در بازه زمانی بیست‌وپنج ساله اخیر گفت‌وگوهایی صورت گرفته که منجر به همکاری‌های علمی شده است.»

در این نشست ویکتور آنتوان سادونیچی، رئیس دانشگاه ام. گ.او لامانوسوف و رئیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های روسیه فدراتیو با اشاره به این که هم اکنون ۳۵ درصد همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه علوم انسانی، زبان، تاریخ و فرهنگ است، گفت: «دانشگاه مسکو دارای شش شعبه بین‌المللی است. ما برنامه داریم در زمینه توسعه زبان روسی، تبادل دانشجو، اجرای طرح‌های علمی و برگزاری کنفرانس‌های مشترک با دانشگاه‌های ایران همکاری داشته باشیم.»

رئیس دانشگاه ام. گ.او لامانوسوف افزود: «مهم‌ترین وظیفه اتحادیه ر‌ؤسای دانشگاه‌های روسیه، شناسایی افراد مستعد برای حضور در المپیادهای علمی این کشور است. سالانه بیش از نیم میلیون از دانشجویان این کشور در این المپیادها شرکت می‌کنند و تاکنون ۱۲۰۰ نفر از این افراد موفق به دریافت جوایزی از سوی ریاست جمهوری این کشور شده‌اند.»

رئیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های روسیه فدراتیو تصریح کرد با وجود همکاری‌های انجام شده در زمینه تدوین مقالات مشترک میان دانشگاه‌های ایران و روسیه، تا کنون تنها از ۱۷ درصد توان بالقوه دانشگاه‌های این دو کشور استفاده شده است.» وی اظهار امیدواری کرد در این اجلاس زمینه‌های لازم برای توسعه همکاری‌ها فراهم شود.

دیگر سخنران افتتاحیه رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران بود که با اشاره به توسعه زمینه‌های همکاری بین دو کشور افزود: «در سال جاری موفق شدیم برای تقویت سیستم دفاعی ایران با این کشور همکاری کنیم. همچنین در سال جاری در بوشهر شاهد برگزاری مراسم آغاز ساخت فازهای بعدی نیروگاه بوشهر بودیم.»

سفیر روسیه در ایران افزود: «علاوه بر این اقدامات، برنامه‌های مشخصی برای توسعه روابط بین دو کشور در زمینه تأسیس راه آهن و تأسیس نیروگاه‌های حرارتی در استان هرمزگان را در دستور کار داریم و این اقدامات حاصل دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها است که بدون شک بدون مشارکت محققان و اساتید دانشگاه‌های این دو کشور توسعه این روابط امکان پذیر نخواهد بود.

108

کد خبر: 687865

وب گردی

وب گردی