عملکرد سه ساله وزارت بهداشت؛ از امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه آزاد تا طرح تحول سلامت

سه سال از عمر دولت تدبیر و امید گذشت و هر روز که می گذرد به پایان عمر 4 ساله دولت حسن روحانی نزدیک می شویم. در این مدت دولت فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشت اما به گفته بسیاری از کارشناسان عملکرد وزارت بهداشت در این سال ها قابل دفاع بوده و نمی توان طرح های موفق سید حسن هاشمی و تیم بهداشت و درمان را نادیده گرفت و نمره قبولی بالایی به آنها نداد.

نیوشا یعقوبی-ایسکانیوز :بیایید با هم آمار و ارقام و نظر سنجی ها و گزارش های میدانی در مورد عملکرد وزارت بهداشت در 3 سالی که از عمر دولت یازدهم می گذرد را مرور کنیم. با یک نگاه اجمالی می توان فهمید که کارشناسان و متخصصان حوزه درمان و بیشتر مرذم به سید حسن هاشمی به عنوان سکاندار وزارت بهداشت نمره قابل قبولی می دهند و امیدوارند کاستی هایی که وجود دارد تا پایان عمر دولت روحانی رفع شود.

اقدامات اجتماعی وزارت بهداشت

امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت بهداشت

اقدامات اجتماعی وزارت بهداشت درزمینه ساماندهی مشارکت های اجتماعی و خیریه های حوزه سلامت شامل ارتباط گرفتن با بیش از ۱۵ هزار خیر حقیقی و حقوقی و جذب و ساماندهی بیش از ۶۰۰۰ میلیارد ریال از طریق مشارکت این افراد و سازمان ها بوده است.همچنین تعداد سمن های حوزه سلامت از ۴۵ سمن در سال ۹۲ به ۸۳ سمن در سال ۹۴ افزایش پیدا کرد که از جمله سمن های فعال می توان به انجمن تالاسمی ایران، انجمن دیابت ایران، انجمن هموفیلی ایران، مجمع خیرین سلامت کشور، انجمن حمایت از بیماران کلیوی، انجمن سلامت خانواده ایران، موسسه محک و .... اشاره کرد.

از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در حوزه اجتماعی می توان به مشارکت بین بخشی سازمان های دولتی و غیردولتی اشاره کرد که شامل عقد تفاهم نامه بادانشگاه آزاد اسلامی، شهرداری تهران ،وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان اوقاف و امور خیریه وسازمان زندان ها اشاره کرد.

دکتر هاشمی: دانشگاه آزاد اسلامی دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته است

تفاهم نامه وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی صبح 21 شهریور ماه امسال با حضور وزیر بهداشت و رییس دانشگاه‌ آزاد اسلامی منعقد شد.وزیر بهداشت در این مراسم گفت:دانشگاه آزاد اسلامی دستاوردهای بسیاری داشته که از مهم ترین آن می توان به امکان تحصیل در سراسر کشور و ممانعت از خروج جوانان از کشور اشاره کرد.

او به تفاهم‌نامه میان دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای این تفاهم‌نامه این است که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای عملیاتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نزدیک شده و می توانند با همکاری یکدیگر در جهت توسعه آموزش عالی در حوزه پزشکی گام بردارند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پایان از افزایش حداکثر 10درصدی ظرفیت پذیرش در رشته های پرستاری و مازاد خودگردان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

در ادامه دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: امیدواریم در سال جاری بتوانیم 4 بیمارستان فرهیختگان، کازرون، اردبیل و تبریز که بیش از 98درصد عملیات عمرانی آنها به پایان رسیده را راه اندازی کرده و مورد بهره برداری قرار دهیم و تعداد بیمارستان های فعال دانشگاه را به 15 بیمارستان برسانیم.

دکتر میرزاده به جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در حوزه پزشکی، برای جذب هزار عضو هیات علمی تأمین اعتبار شده که تاکنون 500 نفر جذب شده اند.

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کیفی سازی گام برداشته، گفت: برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در دهه چهارم، مأموریت گرایی، اثربخشی، کیفی سازی و... است. بیش از 14درصد از اعتبارات دانشگاه صرف امور پزشکی می شود که در نظر داریم این عدد را به 20درصد برسانیم.

دکتر میرزاده با اشاره به طرح سلامت به عنوان یک نقطه درخشان در کارنامه دولت تدبیر و امید گفت: وزارت بهداشت یکی از خدوم ترین وزارتخانه هاست و دانشگاه آزاد اسلامی جزو این مجموعه است و خلاف استانداردهای آن عمل نخواهد کرد.

اقدامات آموزشی وزارت بهداشت
افزایش 18945 نفری دانشجویان علوم پزشکی نسبت به سال تحصیلی 91-92

به طور کلی از ابتدای دولت یازدهم تا کنون شاخص کلی ظرفیت پذیرش دانشجو ۱، ۱۱٪ افزایش داشته است و تعداد کل دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال تحصیلی ۹۳- ۱۳۹۲ تا ۹۵-۱۳۹۴ روند افزایشی داشته است، به گونه ای که از 171 هزار و 22 نفر در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ به 189 هزار و 967 نفر در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ رسیده است.

همچنین تعداد اعضای هیات علمی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ افزایش رشد ۵۵٪ درصدی داشته است به طوری که در سال ۹۴ تعداد اعضای هیات علمی به 16 هزار و 863 نفر رسیده است.

یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت در زمینه آموزشی تاسیس موسسات آموزشی در قالب دانشگاه، دانشکده علوم پزشکی، مجتمع آموزش عالی علوم پزشکی،مرکز تحقیقات، پژوهشکده ، پارک فناوری، و مرکز رشد فناوری،دانشکده های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، بهداشت، پیراپزشکی، توانبخشی و... بوده است.

اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت

بیش از ۴۳ میلیون نفر تحت پوشش برنامه تحولی بهداشت

وزارت بهداشت در زمینه بهداشت اقدام به راه اندازی و تبدیل ۳۶۶۴ پایگاه سلامت در برنامه تحولی بهداشت در شهرها و مناطق اطراف و برخورداری بیش از 10 میلیون نفر حاشیه نشین برای اولین بار از خدمات جامع سلامت و استقرار پایگاه های اورژانس ۱۱۵ در مراکز بهداشتی درمانی شبانه روزی شهری و روستایی کرد.همچنین ۱۹۹۰ خانه بهداشت در مناطق مختلف تاسیس شد.

در حوزه دندانپزشکی ۵۰۰ پایگاه سلامت دهان و دندان سیار در مدارس ابتدایی کشور راه اندازی و بیش از ۱۰۰۰ مرکز بهداشتی درمانی برای ارائه خدمات سلامت دهان و دندان تکمیل و تجهیز شد.

همچنین وزارت بهداشت موفق به اشتغال زایی برای بیش از ۹۰۰۰ نفر دانش آموخته پزشکی و پیراپزشکی و بکارگیری ۵۳۰۰ نفر ماما شد، همچنین تعداد ۱۶۸۰۰ نیروی انسانی در مشاغل مراقب سلامت، پزشک عمومی، دندانپزشک، کارشناسی سلامت روان، کارشناسی تغذیه، کارشناسی بهداشت محیط حرفه ای، کاردان و کارشناس آزمایشگاه در برنامه تحول بهداشت به کار گرفته شدند.

از دیگر اقدامات وزارت بهداشت می توان به ارائه خدمات دارویی در ۴۰۹۴ واحد و ارائه خدمات آزمایشی در ۲۷۰۹ واحد اشاره کرد. همچنین بالغ بر ۴۳ میلیون نفر تحت پوششی برنامه تحولی بهداشت در شهر و حاشیه قرار گرفتند.

اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان

فعالیت 5 هزار و 983 مرکز و واحدهای سرپایی درمان وابستگی به مواد مخدر

در این زمینه سند سلامت روان کشور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شد و جمعیت تحت پوششی برنامه های سلامت روان در مناطق شهری از ۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد به طور کلی می توان گفت دسترسی مردم به خدمات سلامت روان 20 درصد افزایش یافت.همچنین افراد دارای علائم و نشانه های افسردگی و اضطراب بر اساس پرسشنامه سلامت روان در پایگاه های سلامت غربالگری شدند.

در زمینه اعتیاد، ۳۲۸۰ نفر از کارکنان تحت پوشش وزارت بهداشت در برنامه آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد در سال ۹۴-۹۳ آموزش داده شده و خدمات درمان اختلالات مصرف مواد پوشش بیمه ای پیدا کردند. 5 هزار و 983 مرکز و واحدهای سرپایی درمان وابستگی به مواد مخدر با داروهای آگونیست مشغول به فعالیت شدند که به تفکیک 4 هزار و 843 مرکز دارای مجوز از دانشگاه های علوم پزشکی و ۱۱۴۰ مرکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی کشور و ۲۳۹ (۳/۹٪) مرکز دولتی و ۵۷۴۴ (۹۶/۱٪) مرکز خصوصی هستند.

اقدامات وزارت بهداشت در حوزه تغذیه

۷۲۰ هزار سبد غنایی رایگان برای ۶۰۰۰۰ مادر باردار و شیرده

در این زمینه برنامه مشارکتی حمایتی بهبود تغذیه کودکان در مناطق روستایی و حاشیه شهر اجرا و ۹۵ واحد مشاوره تغذیه در سطح کشور تجهیز و راه اندازی شد. همچنین حدود 10 میلیون مکمل ویتامین D و حدود ۴۲ مکمل آهن برای دانش آموزان دختر تأمین و توزیع و برنامه شیر مدرسه ایران و توزیع شیر غنی شده با ویتامین D در ۱۴ استان کشور که بیشترین شیوع کمبود ویتامین D را داشتند نیز اجرا شد.

در زمینه تغذیه مادران باردار، ۷۲۰ هزار سبد غنایی رایگان برای ۶۰۰۰۰ مادر باردار و شیرده نیازمند در مناطق روستایی و مکمل آهن، اسید فولیک و مولتی ویتامین مینرال برای مادران باردار تحت شبکه بهداشتی درمانی کشور توزیع شد.

همچنین در این دوره سه ساله پروژه پایلوت غنی سازی آرد با ویتامین D و پنجمین بررسی ملی برنامه کنترل و پیشگیری اختلالات ناشی از کمبود یدIDO اجرا شد.

از دیگر اقدامات وزارت بهداشت می توان به نظارت بر انوع روغن ها اشاره کرد که در اثر آن کیفیت روغن های خوراکی بهبود یافتند و اسید چرب ترانس کاهش پیدا کردند، استاندارهای مارگارین، روغن پالم، روغن نیمه جامد مصرف خانوار بازنگری و استاندارد شورتنینگ ها (روغن صنف و صنعت) تدوین شد.همچنین واردات روغن پالم از طریق کار گروه تخصصی تغذیه به ۳۰ درصد کاهش یافت.

برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی

در این زمینه ۳۳۶ مرکز بهداشتی درمانی مجری پزشک خانواده احداث و 5هزار و 835 باب خانه بهداشت تعمیر و تجهیز شد و در ۲۰۴۷ محل زیست پزشک تجهیز تعمیرات اساسی صورت گرفت.

در زمینه برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی 6 هزار و 852 نفر پزشک عمومی و 5 هزار و 258 نفر ماما و ۱۱۸۸ نفردندانپزشک عمومی در مراکز مجری برنامه پزشک خانواده و ۱۲۲ نفر بهداشت کار دهان و دندان مشغول به کار شدند.

توسعه مدیریت و منابع

در این زمینه از ۶۴ بیمارستان بالغ بر 10 هزار و 300 تخت از ابتدای دولت یازدهم تاکنون افتتاح و بهره برداری شد.همچنین اجرای طرح تکمیل ۲۱۰۰۰ تخت بیمارستانی با متوسط پیشرفتی بالغ بر ۶۸٪ آغاز و بالغ بر ۳۳۵۶ تخت بیمارستانی از طرح ذکر شده راه اندازی شد. همچنین طرح هتلینگ در ۵۷۰ بیمارستان کشور شامل: بهسازی، تعمیرات اساسی، اصلاح تاسیسات زیربنایی، استانداردسازی اتاق های عملی و اورژانس های بیمارستانی با متوسط ۸۰٪ پیشرفت اجرا شد.

طرح تحول سلامت

در این زمینه طرح جامع استانداردسازی و بهبود فضای بلوک های زایمان با تعداد ۲۹۲ پروژه و پیشرفتی بالغ بر 60 درصد صورت گرفت و طرح ساماندهی و ایجاد کلینیک های ویژه یارویکردهای نوین و با تاکید بر معماری بومی (ایرانی-اسلامی) یا تعداد ۲۲۷ پروژه و پیشرفتی بالغ بر ۲۶ درصد گرفت.همچنین طرح بهسازی و ایجاد اورژانس های بیمارستان در سطح کشور با تعداد ۱۱۸ پروژه و پیشرفتی بالع بر ۳۲ انجام شد و طرح احداث مراکز غربالگری و تشخیصی سرطان و شیمی درمانی با تعداد ۱۱۰ پروژه و پیشرفتی بالغ بر ۲۸ درصد صورت گرفت و طرح تکمیل تعداد ۱۹۵۵ خانه بهداشت که تعداد ۱۷۴۴ پروژه اجرا شد و ۱۹۹ پروژه دیگر یا میانگین پیشرفت ۶۹ درصد در دست اجرا است.

از دیگر اقدامات صورت گرفته در طرح تحول سلامت ۳۴۲ مرکز بهداشتی درمانی روستایی در کشور یا پیشرفتی بالغ بر ۳۲ درصد ساخته شد و ۲۸۰۰ دستگاه آمبولانس تامین و بالغ بر ۱۴۰۰ آمیولانسی در سراسر کشور توزیع شد.یکی دیگر از مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت طراحی سیستم ارزیابی پوششی همگانی سلامت بود.

پروژه های توسعه ای برنامه تحول نظام سلامت

در بحث پروژه های توسعه ای طرح تحول سلامت می توان به ایجاد، توسعه و تجهیز ۱۷۱۴ تخت بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی، ایجاد ، توسعه و ساخت ۶۴۴۰ مطب در قالب ۲۵۰ کلینیک ویژه ، ایجاد، توسعه و ساخت ۱۸۰۰ واحد زایمان LDR در ۳۶۶ بلوک زایمانی، ساخت ۱۲۵ بخشی اورژانس مرکز تروما و ریفرال، اتمام توسعه و بهسازی ۷۲ بخش اورژانس و نوسازی ۳۵۸ بخش اورژانس ،ایجاد، استانداردسازی و تکمیل و تجهیز ۱۸ بخش BICU در سراسر کشور، راه اندازی، توسعه و ایجاد ۱۸۰ تخت مراقبت های ویژه سوختگی، راه اندازی ۷ مرکز درمان فوق تخصصی سوختگی در کشور ، استانداردسازی و تکمیل و تجهیز ۱۱ مرکز درمان مسمومیت در بیمارستان های کشور ، افزایش تعداد تخت های روانپزشکی در بیمارستان های عمومی ۱۰۰۰ تخت اشاره کرد.

اقدامات وزارت بهداشت در حوزه درمان

سهم مردم از هزینه بستری از ۳۷ درصد به 8.5 درصد کاهش پیدا کرد

در این زمینه جمعیت فاقد پوشش بیمه سلامت که در حال حاضر 10 میلیون 677 هزار نفر بیمه دریافت کرده اند و میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های وزارت بهداشت بسیار کمتر شد و سهم مردم از هزینه بستری از ۳۷ درصد به 8.5 درصد کاهش پیدا کرد. همچنین ارجاع مردم برای خرید دارو و تجهیزات از حدود ۱۰۰ درصد موارد به ۳ درصدکاهش پیدا کرد.

16 میلیون و 500 بیمار بستری در بیمارستان های دانشگاهی مورد حمایت مالی قرار گرفتند و بیماران بستری در برابر هزینه های کمرشکن در بیمارستان های دولتی برای ۷۷٫۴٪ جمعیت کشور به صورت هدفمند از حمایت مالی برخوردار شدند و قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پر مصرف 42 درصد کاهش پیدا کرد.

برنامه ترویج زایمان طبیعی

در این زمینه فرانشیز زایمان طبیعی رایگان شد و طبق آخرین آماریک میلیون و 1 43 هزار و 245 زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور صورت گرفت و سزارین از ۵/۶ درصد مطلق معادل ۶/۱۱ درصد پایه کاهش پیدا کرد.

همچنین ۱۸۰۰ اتاق DRا در ۳۶۶ بلوک زایمانی توسعه یافته و ۸۶۵ اتاق DRا (واحد یک نفره زایمان) بامیانگین پیشرفت ۴۳ درصدی ساخت و تجهیز شد.

حمایت مالی از زوج های نابارور و توسعه خدمات ناباروری

۱۷ مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم به ویژه در ۶ استان فاقد مرکز یاسوج، زاهدان، هرمزگان، شهرکرد، گلستان، لرستان ایجاد شد و ۲۴ مرکز درمان ناباروری موجود توسعه و تجهیز شد.همچنین پوشش ۸۵ درصدی هزینه های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج های نابارور اقشار محروم صورت گرفت.

صدور الکترونیکی پروانه های موسسات پزشکی

در این مورد می توان از یکپارچه سازی اطلاعات موسسات پزشکی کل کشور، ایجاد بستر آماری مناسب برای برنامه ریزی های کلان خدمات درمانی، به حداقل رسیدن نقش نیروی انسانی در این زمینه ، حذف رفت و امدهای بسیار و کاهش تخلفات ، استقرار کامل سطح بندی خدمات درمانی به طور مکانیزه در کشور، استفاده از سایر بانک های اطلاعاتی مرتبط برای تسهیل صدور پروانه موسسات پزشکی و اصلاح و تسهیل فرایند صدور پروانه موسسه پزشکی، نظارت دقیق تر بر فعالیت موسسات درمانی اشاره کرد.

105/106

کد خبر: 687885

وب گردی

وب گردی