انجام 55 طرح تحقیقاتی در زمینه آلودگی هوا و مشکلات تنفسی در خوزستان

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز از انجام 55 طرح تحقیقاتی در زمینه آلودگی هوا و مشکلات تنفسی در خوزستان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به انجام تحقیقات در حوزه علت‌یابی تنگی نفس پاییزی در اهواز و آثار گردو غبار بر سلامت افرادگفت: از سال 91 که علائم مشکلات تنگی‌ نفس در هنگام نخستین بارش‌های پاییزی در خوزستان بروز یافت، دانشگاه علوم پزشکی اهواز تعدادی از طرح‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف در سه رده علوم پایه و علوم بالینی و وضعیت کیفیت هوا را آغاز کرد.

وی افزود: در این تحقیقات همچنین تاثیر گرد و غبار بر عملکرد اندام‌های مختلف بدن، کیفیت بیولوژیکی هوا و همچنین ارتباط کیفیت هوا با ورود بیماری‌ها مورد بررسی است. تاکنون حدود 55 طرح تحقیقاتی در این زمینه یا به پایان رسیده یا در حال انجام و یا در حال تصویب است.

شریف مخمل‌زاده ادامه داد: این پروژه‌ها در رده علوم پایه در سطح سلول، حیوان و بافت در حال انجام است و اثر ریزگردها را در حوزه‌های مختلف از خلط گرفته تا ریه و باروری و ناباروری بررسی می‌کند.

وی گفت: گروه دیگر تحقیقات روی کیفیت هوا در حال انجام است و آلاینده‌های درون هوا اعم از آلاینده‌های شیمیایی تا سموم فلزی، توسط دانشکده بهداشت بررسی می‌شوند.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: گروه دیگر تحقیقات، مربوط به بالین بوده و در زمینه بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی در حال انجام است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای تامین بودجه مورد نیاز این طرح‌های تحقیقاتی اولویت قائل شده است و هیچ محدودیتی نیز برای پرداخت بودجه طرح‌های تحقیقاتی وجود ندارد. این تحقیقات توسط متخصصان و اعضای هیات علمی دانشگاه انجام شده و برخی از تحقیقات نیز با همکاری دیگر دانشگاه‌ها انجام شده است.

شریف مخمل‌زاده ادامه داد: روند انجام این تحقیقات، فرایند طولانی و زمان بری است. این طرح‌ها در حال انجام هستند و تاکنون در بحث تظاهرات ایمونولوژی و موضوع آلرژی و تنگی نفس کارهای زیادی انجام شده است.

101/103

کد خبر: 687915

وب گردی

وب گردی