پیروانی: کی‌روش و برانکو قهر نیستند/ عاشق پرسپولیسم اما تعصبم را در تیم ملی دخالت نمی‌دهم

مدیر تیم ملی به این نکته اذعان کرد که کارلوس کی‌روش اخلاق تندی دارد، اما در عین حال گفت که او در جهت منافع تیم ملی حرف حق را می‌زند.

به گزارش ایسکانیوز، افشین پیروانی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: رفتن به جام جهانی آرزوی هر کشور، تیم ملی، فوتبالیست و هر هواداری است و خوشبختانه تا به اینجا نتایج خوبی در مرحله انتخابی جام جهانی کسب کردیم، اما باید بگویم دیگر هیچ تیمی ساده نیست و هیچ حریفی را نمی‌توان دست‌کم گرفت، چرا که همه تیم‌ها سرمایه‌گذاری کردند و هدف‌شان راهیابی به جام جهانی است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان با 10 امتیاز صدرنشین گروه A مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی در قاره آسیاست، گفت: خدا را شکر 10 امتیاز کسب کردیم، اما هنوز کارمان تمام نشده است. ما هنوز با تیم‌های خوبی در خارج و داخل خانه بازی کنیم و نمی‌توانیم بگوییم صعودمان به جام جهانی قطعی است و باید با انسجام و تلاش بیشتر در سایه همبستگی بین ما، مردم، مسئولان و رسانه‌ها به جام جهانی راه پیدا کنیم.

مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان با یادآوری اینکه هیچ‌کس نمی‌خواست بازی ایران و کره‌جنوبی در روز تاسوعای حسینی برگزار شود، گفت: در آن مسابقه تماشاگران حمایت خیلی خوبی از تیم ملی داشتند. همه می‌گویند تماشاگران و هواداران یار دوازدهم تیم‌ها هستند، اما من اعتقاد دارم آنها یار فیکس تیم ملی هستند و به حمایت‌شان در روز بازی مقابل کره جنوبی یک روز بزرگ رقم خورد و از حسینیه بزرگ آزادی پیام امام حسین (ع) به همه جای دنیا صادر شد و تمام مردم دنیا فهمیدند که امام حسین (ع) چقدر بزرگ است و برای ما ایرانی‌ها ارزش دارد.

پیروانی با طرح این موضوع که کشورهای دیگر هم به سمت مربیانی چون کی‌روش می‌روند، خاطرنشان کرد: حریف ما کره‌جنوبی است تیمی که میلیون‌ها دلار بودجه دارد، همین تیم جوانان کره جنوبی در مسابقات قهرمانی آسیا حذف شد، اما از چندی دیگر تورنمنتی با حضور این تیم در کشور کره جنوبی برگزار می‌شود که در آن تیم‌هایی چون آرژانتین، نیجریه و ... حضور خواهند داشت.

وی در ادامه تمجید خود از شرایط حریفان ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی خاطرنشان کرد: یکی از حریفان ما ازبکستان است که چند سال پیش برای پیشرفت فوتبال در این کشور مربی چون اسکولاری استخدام شد و بازیکنی چون ریوالدو را به خدمت گرفتند. چین هم سرمایه‌گذاری زیادی کرده است و قصد دارد مارچلو لیپی را به خدمت بگیرد. ما با تیم‌هایی روبه‌رو می‌شویم که اردوها و بازی‌های تدارکاتی را پشت سر گذاشته‌اند و حریفان قدرتمندی محسوب می‌شوند. همان قطری که مقابل ما 2 بر صفر شکست خورد، یک تیم بین‌المللی است.

مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان با تأکید بر اینکه فوتبال یک علم است، خاطرنشان کرد: مربیان باید دوره‌های لازم را پشت سر بگذارند و کار کنند. شما شاید باور نکنید هر روز از تمرینات ما فیلمبرداری می‌شود و مربیان تیم ملی بعد از شام چند ساعت دور میز در مورد شرایط تمرین و بازیکنان صحبت می‌کنند. گاهی اوقات آنالیز تمرینات ما از سوی مربیان تا ساعت سه و چهار صبح به‌طول می‌انجامد. کی‌روش و دستیارانش واقعاً کار می‌کنند تا تیم ملی موفق باشد.

پیروانی، کی‌روش را یک مربی کاربلد خواند و گفت: من از کی‌روش تعریف نمی‌کنم، او واقعاً کار می‌کند. قبول دارم اخلاق کی‌روش تند است، اما اگر امکانات فراهم باشد، حقوق و مزایای عوامل تیم ملی به موقع پرداخت شود و... دیگر هیچ بهانه‌ای برای کی‌روش نمی‌ماند. متأسفانه وقتی زمین خط‌کشی نیست، چمن بلند است، اتوبوس تیم ملی بوی دود می‌دهد و... مشخص است که کی‌روش ناراحت می‌شود. متأسفانه وقتی ترمز اتوبوس تیم ملی صدا می‌دهد و موضوع را جویا می‌شویم می‌گویند لنتش خراب است، آخر مگر می‌شود لنت اتوبوس تیم ملی پنج سال خراب باشد؟!

وی که با برنامه ورزش و مردم گفت‌وگو می‌کرد، بر لزوم اتحاد ملی در تمام رشته‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: یک دست صدا ندارد. باید چند نفر و چند گروه دست به دست هم بدهند و کار کنند تا موفقیتی حاصل شود. ما اگر می‌خواهیم به جام جهانی برویم باید رفتارمان هم جهانی باشد.

مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان با بیان این جمله که پشت نتایج خوبی که برای تیم ملی تا به اینجای مسابقات مقدماتی جام جهانی رقم خورده است، زحمات زیادی کشیده شده، افزود: ما با قطر بازی کردیم و پس از آن باید برای بازی با چین به دورافتاده‌ترین نقطه این کشور می‌رفتیم. مگر می‌شود این سفر با یک پرواز عادی انجام شود. ما باید با یک پرواز اختصاصی به چین می‌رفتیم، به عقیده من کادرفنی و بازیکنان تیم ملی نباید دغدغه باشند و دغدغه آنها باید تنها مسائل فنی باشد.

پیروانی در پاسخ به سؤالی در مورد سرقت از بازیکنان تیم ملی در تاشکند گفت: الان دیگر فوتبال یک بازی 90 دقیقه‌ای در زمین و تمرین نیست، فوتبال جنگ روانی و حاشیه‌های بیرون مسابقه را هم شامل می‌شود، شاید باور نکنید اما ما در همه جا به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس معطلی زیادی برای ویزا داریم. در همین بازی با ازبکستان در تاشکند ساعات زیادی در فرودگاه معطل شدیم، آن هم در شرایطی که بازیکنان خسته بودند و باید زودتر به ایران بازمی‌گشتیم تا خود را برای بازی با کره آماده کنیم. در آن شرایط متوجه شدیم 18 جفت از کفش‌های بازیکنان تیم ملی مفقود شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جنگ‌های بیرون زمین هست، اما ما باید آنقدر قوی باشیم که این چیزها روی تیم ملی تاثیر نگذارد.

مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان یادآور شد: پیش از بازی مقابل کره جنوبی و شاید دقایقی قبل از این بازی در رختکن با کی‌روش صحبت می‌کردم و نظر او را در مورد تیم ملی فعلی و مقایسه آن با تیم ملی جام جهانی 2014 را جویا شدم. کی‌روش عقیده داشت تیم ملی فعلی بهتر است، اما بر این نکته تأکید داشت که تیم ملی قبلی بازیکنانی داشت که 30 تا 40 بازی ملی داشتند، اما الان بازیکنان تیم ملی جوان هستند و تعدادی از آنها بین سه چهار و یا نهایتاً پنج بازی ملی دارند. این تیم ملی نیاز به تجربه دارد، نیاز به بازی‌های دوستانه و بین‌المللی دارد. الان کره جنوبی و ژاپن در حال پوست‌اندازی هستند و از بازیکنان جوانی بهره می‌برند. همین تیم کره جنوبی جوان‌ترین بازیکنش بالغ بر 30 بازی ملی دارد، اما بازیکن جوان ما همان‌طور که گفتم چهار یا پنج بازی ملی بیشتر انجام نداده است.

پیروانی مجدداً از مربیان شاغل در لیگ برتر خواست تمرینات تیم ملی را از نزدیک ببینند و افزود: مربیان بیایند و از نزدیک ببینند بازیکنان‌شان در تیم ملی چطور کار می‌کنند، ما برای لحظه به لحظه اردوی تیم ملی برنامه داریم، برای اردوی‌مان در مالزی و پس از آن اردویی که برای بازی مقابل قطر در فروردین‌ماه سال آینده خواهیم داشت از حالا برنامه‌ریزی کردیم. برنامه تیم ملی از شش ماه تا یک سال آینده مشخص است و می‌دانیم تا شروع جام جهانی چه برنامه‌هایی را پیش‌رو خواهیم داشت.

وی در واکنش به افرادی که معتقدند تیم ملی زیبا بازی نمی‌کند، گفت: اگر قرار است ما خوب بازی کنیم و به جام جهانی نرویم، هیچ‌کس چنین چیزی را نمی‌پذیرد. بدون شک بروز اتفاق خوب در گروی کسب نتیجه است. ما باید بپذیریم هر بازی شرایط خودش را دارد و کارلوس کی‌روش به‌مانند دیگر مربیان حرفه‌ای دنیا نسبت به شرایط بازی، بازیکنان، شرایط لیگ و... روش بازی را تأمین می‌کنند.

مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان به تمجید از عملکرد تیم ملی مقابل کره جنوبی پرداخت و گفت: در تاریخ فوتبال کره سابقه نداشته که مقابل تیمی این‌طور بازی کرده باشد. تیم ملی ما مقابل کره‌ خیلی خوب بازی کرد و شاید همین بازی توقعات را از تیم ما بالا ببرد. کره جنوبی اگر مقابل اسپانیا بازی کند حداقل یک شوت به سمت دروازه می‌زند، اما مقابل ما این کار را هم انجام نداد و بیرانوند کم‌کارترین بازیکن ایران بود.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم، اما انتظارات باید منطقی باشد. ما نمی‌توانیم همیشه مثل دیدار مقابل کره جنوبی بازی کنیم. نگاه‌ها باید به تیم ملی کارشناسی باشد. متأسفانه برخی افراد احساسی حرف می‌زنند، در حالی که نگاه‌ها به تیم ملی باید منطقی باشد. ما از افراد مختلف انتظار داریم وقتی در مورد تیم ملی اظهارنظر می‌کنند کارشناسانه این کار را انجام دهند. متأسفانه برخی افراد می‌گویند تیم ملی اتوبوسی دفاع می‌کند. طرح این مسائل اصلاً درست نیست.

پیروانی به بدهی بالغ بر 15 میلیاردی فدراسیون فوتبال اشاره کرد و گفت: با این شرایط هر بودجه‌ای در اختیار فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرد صرف پر کردن چاله‌ها می‌شود و تیم‌های ملی بی‌بهره می‌مانند. نیاز است که به تیم ملی بزرگسالان و دیگر تیم‌ها کمک شود. ما نیاز به حمایت داریم.

مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان در ادامه بیان کرد: تمرینات تیم ملی در اردوهای اخیر در زمین پژوهشگاه نفت برگزار شده است. ما آنقدر دنبال زمین استاندارد گشتیم که بالاخره این زمین را پیدا کردیم، آن هم زمینی که استاندارد 9 به 9 است. متأسفانه باخبر شدم که قرار است این زمین آزمایشگاه و پژوهشگاه شود. من از وزیر نفت می‌خواهم که حداقل این زمین را برای ما حفظ کند. البته از افراد خیر و آنهایی که دوست دارند به تیم ملی کمک کنند نیز می‌خواهم زمینه ترمیم چمن زمین‌های یک و دو کمپ تیم‌های ملی را فراهم آورند.

وی با طرح این مدعا که در فوتبال ایران مربیان خوب و جوان زیاد داریم، افزود: فدراسیون فوتبال باید این مربیان را به دوره‌های مربیگری اعزام کند. مربی فوتبال نباید در خانه بنشیند و فقط در یک کلاس مربیگری دو هفته‌ای شرکت کند. این برای مربیگری خوب نیست، مربی باید دوره‌های مختلف فنی را پشت سر بگذارد و بیاموزد که چگونه رفتار و کردار کند، چگونه غذا بخورد و... . من خودم در تیم ملی دیدم که کارلوس کی‌روش وان آب یخ را برای بعد از تمرینات و بازی‌ها به بازیکنان توصیه می‌کند. تا قبل از آن با این همه سابقه حضور در فوتبال چنین چیزی را ندیده بودم. امروز می‌بینیم که قهرمان بزرگی چون یوسین بولت هم این کار را می‌کند. ما مربیان جوان و خوبی مانند علی دایی، عبدالله ویسی، علیرضا منصوریان، یحیی گل‌محمدی و... داریم که باید دوره‌های مربیگری را پشت سر بگذارند.

«تمام زندگی من پرسپولیس است و عاشق این تیم هستم»، پیروانی با بیان این جمله افزود: من 14 سال برای پرسپولیس بازی کردم و در 12 سال آن کاپیتان این تیم بودم. من رکورددار کاپیتانی در پرسپولیس هستم. در تیم ملی هم هر وقت علی دایی نبود بازوبند کاپیتانی را به بازو می‌بستم. من عاشق پرسپولیس هستم، اما علاقه‌ام را در تیم ملی دخالت نمی‌دهم. من هنوز عرق ملی دارم و عاشق ایران و مملکتم هستم. هنوز هم وقتی سرود ملی ایران پخش می‌شود اشک در چشمانم حلقه می‌زند. همان‌طور که گفتم عاشق پرسپولیس هستم، اما هیچ وقت نمی‌گویم فلان بازیکن باشد و فلان بازیکن نباشد. من هیچ وقت عشق و علاقه‌ام را در تیم ملی دخالت نمی‌دهم من با همه مثل برادر رفتار می‌کنم.

مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان در مورد عرق و تعصب به تیم‌های باشگاهی افزود: رابین فن‌پرسی سال‌ها در منچستر بازی کرده است، اما وقتی دروازه این تیم را باز می‌کند تمام هواداران در ورزشگاه اولدترافورد و حتی آلکس فرگوسن او را تشویق می‌کنند. فکر می‌کنم در دنیا هیچ‌کس از گواردیولا بارسلونایی‌تر نباشد، اما او با من‌سیتی مقابل بارسلونا قرار گرفت و برای موفقیت تیمش تلاش کرد. ما باید یاد بگیریم که در فوتبال حرفه‌ای باشیم و تفکر‌مان حرفه‌ای باشد.

وی افزود: زمانی از علی دایی ایراد می‌گرفتند که چرا بعد از گلزنی مقابل پرسپولیس شادی می‌کند، دایی هر وقت سرمربی پرسپولیس است، با گوشت و پوست و استخوانش برای این تیم تلاش می‌کند، اما وقتی می‌رود به تیم تحت نظرش تعصب دارد. این مسئله در فوتبال دنیا طبیعی و حرفه‌ای است.

پیروانی مجدداً از مسئولان خواست که به مشکلات فوتبال به‌ویژه تیم ملی رسیدگی کنند و یادآور شد: یکسری از دوستان می‌گفتند بازی ایران و کره جنوبی در روز تاسوعا برگزار نشود، اما خوشبختانه بازی برگزار شد. در همین شرایط پادشاه تایلند هم درگذشت. تایلندی‌ها یک سال عزای عمومی اعلام کردند و حتی مسابقات فوتبال باشگاهی این کشور تعطیل شد. فدراسیون فوتبال تایلند حتی قصد داشت بازی با استرالیا را هم در این کشور برگزار نکند که فیفا و AFC ورود کرده و تأکید کردند شما هر کاری دوست دارید می‌توانید در کشورتان انجام دهید، اما نمی‌توانید زمان و مکان برگزاری بازی را به دلخواه تغییر دهید. این نشان می‌دهد کنسل کردن و تغییر زمان بازی از قدرت فدراسیون‌ها خارج است و نمی‌توان به راحتی چنین کاری انجام داد.

مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان در مورد لغو دیدار دوستانه مقابل عراق گفت: ما ابتدا می‌خواستیم با تایلند بازی کنیم که این بازی لغو شد. پس از آن بحث برگزاری بازی با عراق به میان آمد که این بازی هم کنسل شد. پس از برگزاری دیدارهای هفته دهم لیگ برتر ما به مالزی می‌رویم و در آنجا مهیای بازی با سوریه خواهیم شد و امیدوارم بتوانیم در آن مسابقه بسیار حساس نتیجه لازم را کسب کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال و تیم ملی برای بعد از بازی مقابل سوریه چیست، گفت: بعد از رویارویی با سوریه در دی‌ماه دو بازی تدارکاتی خواهیم داشت.

پیروانی در ادامه یادآور شد: زمانی که در پرسپولیس بازی می‌کردم تیم ما هشت یا 9 بازیکن در اردوی تیم ملی داشت، اما الان اختلاف سلیقه به‌وجود آمده و عنوان می‌کنند که چرا بازیکنان زیادی از تیم ما به اردوی تیم ملی دعوت می‌شود. مربیان باید خوشحال باشند که بازیکنان‌شان با کی‌روش کار کرده و پیراهن تیم ملی را برتن می‌کنند. بازیکنان که برای تفریح به اردوی تیم ملی نمی‌آیند. می‌آیند که کار کنند و زحمت بکشند. من به مربیان تیم ملی حق می‌دهم که از تعطیلات لیگ برتر ناراحت باشند، اما آنها باید متوجه شرایط تیم ملی باشند. روز گذشته اظهارنظری از فراز کمالوند دیدم که از طرح آن لذت بردم. او گفته بود امسال سال جام جهانی است و یک مقدار باید حمایت از تیم ملی بیشتر شود. تیم ملی ما در شرایط فعلی نیاز به کار و حمایت دارد.

مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان با طرح این موضوع که فدراسیون فوتبال بدهی‌های زیادی دارد، گفت: الان فدراسیون فوتبال به هتل، آژانس‌های مسافرتی و ... بدهکار است. متأسفانه ما زمین تمرین نداریم و ناچاریم در یک زمین استاندارد 9 نفره تمرین کنیم که آن را هم قرار است از ما بگیرند. لباس تیم ملی تغییر کرده، اما بعد از هر بازی باید لباس‌ها را از بازیکنان گرفته و برای بازی بعدی آماده شود. تیم ملی مشکلات زیادی دارد و باید پشتیبانی لازم از این تیم صورت بگیرد. ما می‌دانیم بودجه وزارت ورزش به اندازه‌ای نیست که مشکلات فدراسیون فوتبال را پوشش دهد و فدراسیون فوتبال هم به اندازه‌ای بودجه ندارد که مشکلات ما را برطرف کند، اما اگر انتظار صعود به جام جهانی و پس از آن راهیابی به مرحله حذفی این مسابقات را داریم باید جهانی فکر کرده و حمایت لازم از تیم ملی صورت بگیرد.

«آیا کارلوس کی‌روش به رئیس فدراسیون فوتبال امضا داده که مصاحبه نکند و به جای او مدیر تیم ملی مشکلات را مطرح می‌کند؟»، پیروانی در پاسخ به این سؤال گفت: تمام صحبت‌هایی که من اینجا مطرح کردم را کارلوس کی‌روش نمی‌داند و در جریانش نیست. همه خصوصیات اخلاقی کی‌روش را می‌دانند. او آدمی نیست که از جریمه بترسد و حرفی نزند. او اگر حرفی هم می‌زند حق می‌گوید. کی‌روش اگر می‌گوید زمین تیم ملی مشکل دارد نمی‌خواهد که زمین را با خودش به پرتغال ببرد.

وی درباره اظهارنظر کارلوس کی‌روش پیرامون انتخاب بنجامین ویلیامز برای قضاوت بازی ایران و ازبکستان و مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمد، اظهار داشت: در همین بازی جوانان ایران و مقابل ژاپن توپ از خط دروازه گذشت، اما داور استرالیایی اعلام گل نکرد. شما نگاه کنید اگر آن توپ گل اعلام می‌شد سرنوشت تیم تغییر می‌کرد. کارلوس کی‌روش هم اگر نسبت به انتخاب ویلیامز اعتراضی داشت به خاطر اتفاقات گذشته بود. من در جلسه هماهنگی قبل از بازی هم گفتم اگر ویلیامز با قضاوت دیدار تیم‌های ایرانی مشکلی نداشته است، پس چرا برای داوری یکی از بازی‌های لیگ قهرمانان به ایران نیامده است؟! قبول کنید که این مسائل حساسیت‌هایی را به‌وجود می‌آورد. شما اطمینان داشته باشید اگر کارلوس کی‌روش حرف یا صحبتی را مطرح می‌کند، فقط برای کمک به تیم ملی است.

پیروانی در مورد این شایعه که علی پروین قصد دارد کی‌روش و برانکو را آشتی بدهد، گفت: من در اینجا از آقای پروین تشکر می‌کنم، اما باید بگویم کی‌روش و برانکو با هم قهر نیستند، آقای برانکو بحث‌هایی درباره ایفمارک مطرح کردند که جدا از دوستی و رفاقت بود. من خودم علاقه زیادی به ایشان دارم و ان‌شاءالله مشکلات برطرف خواهد شد.

402/602

کد خبر: 688004

وب گردی

وب گردی