چشم‌انداز تقابل صنعا-ریاض در بستر تحولات جدید

تاجیک، نصرت اله - به دنبال حمله سعودی‌ها به مراسم ختمی در صنعا و پس از آن شلیک به سمت ناوهای آمریکایی، تحولات یمن سمت و سوی تازه‌ای به خود گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، در وهله نخست طبیعی بود که انصارالله در قبال اقدام سعودی‌ها واکنش نشان دهد و شلیک چند موشک به سمت عربستان حرکت تلافی جویانه آنها قلمداد می‌شود. اما این مسئله که اقدامات انصارالله علیه عربستان شدت بیشتری پیدا کند بستگی به روند وقایع دارد. در برخی اخبار دیده می‌شود که انصارالله تسلیحات و موشک‌های جدیدی نیز بدست آورده است حال اینکه آیا از آنها در این شرایط استفاده خواهند کرد یا در مراحل دیگر از آنها استفاده خواهند کرد بستگی به سیاست‌های عملیاتی انصارالله دارد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که هر یک از قدرت‌های درگیر در مسئله یمن به یک شکل به بحران در این کشور نگاه می‌کنند و ابهاماتی نیز در خصوص شلیک به ناوهای آمریکایی وجود دارد که کمی شرایط را پیچیده کرده است. هنوز معلوم نیست منشا موشک‌هایی که به سمت ناوهای آمریکایی شلیک شده از کجاست. انصارالله یمن نیز شلیک به سمت این ناوها را رد کرده است. این در حالی است که حمله‌ای که آمریکایی‌ها به رادارهای یمنی انجام دادند نیز در پی این حملات بوده است. لذا اگر اطلاعات دقیق تری راجع به شلیک موشک به سمت ناوهای آمریکایی در دست بود، تحلیل مسائل امروز یمن راحت تر می‌شد. زیرا اگر انصارالله این موشک‌ها را شلیک کرده باشد یک بحث است اما اگر این شلیک توسط گرو‌ه‌های دیگر و با هدف باز کردن پای آمریکا به مسئله انجام شده باشد، یک بحث دیگر است. اگر این اقدام توسط انصارالله صورت گرفته باشد خیلی امر معقولی نیست مگر آنکه آنها این برآورد نظامی را داشته باشند که می‌توانند مسائل را حتی علیه آمریکا به پیش ببرند.

در عین حال بعد از حمله عربستان به مراسم ختمی در صنعا که منجر به شهادت بیش از 140 یمنی شد یک دید منفی نسبت به عربستان بوجود آمده است. پس از این اتفاق، حتی آمریکایی‌ها نیز به جهت حمایت از عربستان، دخالت‌شان در مسائل یمن و کاربرد تسلیحات آمریکایی ضد مردم یمن تحت فشار قرار گرفتند. اگر انصارالله همچنانکه خودش نیز اعلام کرده این شلیک‌ها را انجام نداده باشد، امکان دارد که این امر از سوی طرفداران عربستان صورت گرفته باشد، تا سعودی‌ها از وضعیتی که به دنبال حمله به مراسم ختم برایشان بوجود آمده بود، خارج شوند.

در خصوص چشم انداز بلند مدت میان صنعا و ریاض نیز باید توجه داشت که در 6 جنگ قبلی میان دو کشور، سعودی‌ها در مقابل یمنی‌ها و انصارالله برد نظامی نداشتند و به نظر می‌رسد که درگیری فعلی نیز برنده نظامی نخواهد داشت. آنچه که امروز برای یمن مورد نیاز است بحث راه حل سیاسی، بر اساس خواست مردم یمن و بدون دخالت خارجی است. اما با توجه به حوادث و وقایع در دنیا و یمن به نظر می‌رسد که قضیه یمن روز به روز تشدید و به سمت التهاب و درگیری بیشتر در داخل و میان قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حرکت می‌کند. از یک سو این امیدواری وجود دارد که در یمن راه حلی سیاسی حاکم شود اما از سوی دیگر با توجه به مجموعه تحولات در صحنه منطقه، بین الملل و ضعف سازما‌ن‌های جهانی به نظر نمی‌رسد که بحران یمن در آینده کوتاه به لحاظ سیاسی و یا نظامی به نتیجه‌ای منجر شود. در این میان بعضا به نظر می‌رسد که انصارالله در کار سیاسی دچار نوعی ضعف است. اگر در شرایط بوجود آمده که هم سعودی‌ها منفعل شده بودند و هم شاهد موضع گیری افکار عمومی و رسانه‌های غربی علیه آمریکایی‌ها بودیم، انصارالله بتواند از این جو استفاده سیاسی کند و کار را از فاز نظامی دور کنند، شرایط بهتر پیش خواهد رفت.

الوقت مورخ 20/7/1395 (مصاحبه- یاداشت)

208/201

کد خبر: 688080

وب گردی

وب گردی