تهرانگردی مسجد جامعی با محوریت کودک و نوجوان

عضو شورای اسلامی شهر تهران روز جمعه برنامه خود را به حوزه کودکان و نوجوانان اختصاص داد و با حضور در برخی مراکز مربوط به این حوزه، در جریان روند کار آنها قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دفتر احمد مسجد جامعی، صبح روز جمعه تهرانگردان به همراه این عضو شورای اسلامی شهر تهران، برنامه خود را از موسسه فرهنگی و هنری دارالفنون آغاز کردند. این موسسه که در ۴۵ رشته فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند، بیش از ۱۵ سال است که تاسیس شده است و تا به حال 18 هزار فارغ‌التحصیل داشته است. مسجد جامعی با بیان اینکه این موسسه بر اساس فعالیت کودک، کارش را دنبال می‌کند و بخش‌هایی مانند تئاتر کودک و نوجوان دارد، تصریح کرد: طبق گفته مسئولان این موسسه، ۲۰۴ عکاس صاحب جواز از اینجا فارغ‌التحصیل شده‌اند.

بازدید از تنها مرکز هوشمند کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینا در تهران

او سپس به مرکز هوشمند کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینای تهران در سرای محله بهارستان، رفت. مسجد جامعی گفت: این مرکز حسی و حرکتی و کاردرمانی برای کودکان نابینا و کم بینای شهر تهران است که تنها مرکز هوشمند در پایتخت محسوب می‌شود؛ این در حالی است که در کشور تنها یک مرکز دیگر به غیر از تهران، در مرودشت وجود دارد و جای خالی‌ توسعه این مراکز در کشور احساس می‌شود.

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه در این مرکز برای اوقات فراغت کودکان و آشنایی و شناخت آنها از محیط اطراف برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته است، اظهار کرد: در این مرکز از حواس دیگر این کودکان استفاده می‌شود تا حس بینایی تقویت شود.

او با بیان اینکه این مرکز ۴۵ مراجعه کننده دارد که از این میان ۲۹ پسر و ۱۶ دختر از سن یک تا ۲۰ سالگی آموزش داده می‌شوند، بیان کرد: بر اساس آمارها در تهران تنها چهار مدرسه ویژه نابینایان وجود دارد که دو مدرسه مختص دختران و دو مدرسه دیگر برای پسران است.

مسجد جامعی با اشاره به قول مسعود کوثری، مدیر انتشارات علمی و فرهنگی تاکید کرد: قرار شد دوره تربیت مربی برگزار شود که در مناطق مختلف تهران از این نوع مدارس هوشمند تاسیس شود تا نابینایان و خانواده آنها مجبور نباشند که برای رسیدن به یک مدرسه، مسافت زیادی طی کنند. در این راستا می‌توان از نهادهای خیریه و شهرداری تهران نیز برای ساخت و توسعه این گونه مراکز کمک گرفت و سازمان تامین اجتماعی و انتشارات علمی و فرهنگی نیز اعلام آمادگی کردند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه به مدرسه نابینایان خزائلی رفت و با بیان اینکه این مدرسه، اولین مدرسه نابینایان در کشور است، خاطرنشان کرد: محمد خزائلی این مدرسه را به عنوان الین مدرسه نابینایان است که اولین نشریه و اولین مدرسه نابینایان بزرگسالان را تاسیس کرده است. به نوعی نقش او برای نابینایان مانند نقش باغچه‌بان برای ناشنوایان است.

او ادامه داد: خزائلی در ۱۸ ماهگی بر اثر ابتلا به بیماری آبله بینایی خود را از دست داد؛ ولی توانست با روش حفظ کردن معلومات تدریس شده در مدرسه و دانشگاه، به تحصیلات خود ادامه دهد و تا مقطع دکترا در رشته ادبیات و حقوق ادامه تحصیل دهد.

مسجد جامعی افزود: او به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسوی و انگلیسی تسلط کامل داشت و بیشتر عمر خود را صرف خدمت به بهبود وضعیت نابینایان در ایران کرد؛ تاسیس چند مرکز آموزشی برای نابینایان، تالیف چند مجله و کتاب از جمله خدمات دکتر خزائلی به شمار می آید.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: این مدرسه اکنون تخریب شده و باید هر چه سریع تر ساخته شود. ضمن اینکه باید محلی در تهران به نام محمد خزائلی نامگذاری شود.

اولین دارالایتام تهران کجا است؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران، از خانه نوباو‌گان محمد علی مظفری دیدن کرد و گفت: این خانه اولین پرورشگاه خیریه ایتام در تهران است که ۲۷ نفر در آن نگهداری می‌شوند.

او عنوان کرد: این خیریه ۷۰ سال قدمت دارد و از شرایط محیطی و نگهداری خوبی برخوردار است.

مسجد جامعی با اشاره به وجود کتابخانه غنی در این خیریه اذعان کرد: وجود کتاب‌هایی از جمله چند جلد کلیات سعدی یا دیوان شمس تبریزی از ویژگی‌های این کتابخانه است که نشان می‌دهد همه این کتاب‌ها توسط کودکان و نوجوانانی که در اینجا نگهداری می‌شوند خوانده می‌شود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: همه فرزندان پذیرش شده در این مرکز، از طریق بهزیستی معرفی می‌شوند‌ که همگی پسر هستند و به صورت شبانه‌روزی با نظارت دو مربی در هر شیفت مراقبت، نگهداری و تربیت می‌شوند. گروه سنی‌شان بین ۶تا ۱۳ سال است که البته تعدادی فرزند دیگر نیز تحت پوشش و خارج از این مرکز هستند. همه فرزندان به مدرسه عادی می‌روند و در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند.

گفتنی است در خانه نوباوگان محمدعلی مظفری که در سال ۴۶ تاسیس شده به جای اتاق رئیس نوشته شده اتاق مامان و بابا و به جای دفترکار، اتاق عمو نوشته شده است.

مسجد جامعی در پایان پیشنهاد داد: مرکزی با همین محوریت و با همین فعالیت‌ها برای دختران تاسیس شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس به دبستان رویش واقع در دروازه غار رفت. به گفته مسئولان، این مدرسه الین مدرسه برای کودکان کار است که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش است که در طول ایام هفته تا ساعت ۱۲ در آن کلاس برگزار می‌شود.

تیم تهرانگردی در ادامه این برنامه از بیمارستان مفید که مخصوص کودکان است دیدن کرده و از کودکان این بیمارستان عیادت کردند. مسجد جامعی درباره این بیمارستان گفت: بیمارستان مفید توسط حبیب‌الله مفید سال ۱۳۵۰ و با ۱۲۰ تخت، وقف می‌شود.

او با بیان اینکه تنها چهار بیمارستان تخصصی کودکان در تهران وجود دارد، افزود: تخت‌های این بیمارستان طی این سال‌ها به ۲۸۰ تخت افزایش پیدا کرده است. همچنین به گفته مسئولان بیمارستان روزانه ۶۰۰ مراجعه در بخش اورژانس، صورت می‌گیرد.

تاسیس اولین بیمارستان تخصصی جراحی اطفال در تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران، پس از بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان، عیادت از کودکان بستری در آن و گفت‌وگو با خانواده‌های مراجعه کننده، از مدیریت و پرسنل این بیمارستان تقدیر و تشکر کرد.

مسجد جامعی پس از حضور در مرکز فرآموز خلیج فارس که در خیابان یخچال و برای اقات فراغت و تفریح کودکان، توسط شهرداری منطقه سه ساخته شده بود، به خانه کودکان زنجیره امید رفت. او پس از توضیحات مسئولان این مرکز اظهار کرد: خانه کودکان زنجیره امید ۹ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. درمان کودکان با شعار ارائه بهترین خدمات درمانی برای کودکان محروم با کمترین هزینه، در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

او با بیان اینکه زنجیره امید با سه بیماری قلب، ارتوپدی و جراحی ترمیمی کار می‌کند، عنوان کرد: طبق آمار جهانی از هر یکصد کودک یک کودک دچار عارضه قلبی است و از هر ۶۰۰ کودک یک نفر با مشکلاتی مانند مشکلات پوست لب، روبرو است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه این مرکز اولین سازمان مردم نهادی است که تیم پزشکی درون خود دارد، خاطرنشان کرد: زنجیره امید 7 هزار و 200 جراحی تا امروز انجام داده است.

مسجد جامعی اضافه کرد: طبق گفته مسئولان این مرکز، حدود یک پنجم کودکان تحت درمان مرکز، از کشور افغانستان هستند که بخش کمی از هزینه‌هایشان توسط UN پرداخت می‌شود.

او در پایان از تاسیس یک بیمارستان تخصصی اطفال در تهران توسط این مرکز خبر داد و گفت: بیمارستان تخصصی اطفال با ۵۴۰ تخت، قرار است توسط خانه زنجیره امید زیر پل جوادیه احداث شود که اولین بیمارستان تخصصی جراحی اطفال خواهد بود.

اولین موسسه خیریه سادات ایران

تهرانگردان در بازدید بعدی خود به موسسه خیریه عترت فاطمی رفتند. این مرکز اولین سازمان مردم نهادی است که حمایت از سادات را به عنوان یک بخش خاص بر عهده گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تقدیر از سید رضا نیری موسس این خیریه، درباره این موسسه بیان کرد: این موسسه در سال ۱۳۷۹ با هدف ارائه خدمات به سادات کشور، تاسیس شده است که بیش از 30 هزار یتیم سید را تحت پوشش خود قرار داده است.

مسجد جامعی به آماری که مسئولان این مرکز ارائه کردند استناد کرد و ادامه داد: کسانی که تحت پوشش این مرکز هستند بیشتر در روستاهای کشور سکونت دارند و در تهران و شهرهای بزرگ این آمار خیلی کمتر است.

او با اشاره به اینکه شناسایی این افراد توسط کمیته امداد امام خمینی (ع) انجام می‌شود، تصریح کرد: آمار ثابت موسسه پنج هزار نفر است که پسرها از بدو تولد تا ۲۰ سالگی و دخترها از بدو تولد تا ۲۴ سالگی، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

دیدار صمیمی مسجد جامعی و هنرمندان حوزه کودک و نوجوان

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان دیدارهای خود در جمع صمیمی هنرمندان و بازیگران حوزه کودک و نوجوان حاضر شد. او به منزل مرضیه برومند کارگردان سینما و تئاتر ایران رفت و با هنرمندانی چون رضا بابک، مریم سعادت، مانی نوری و چند تن دیگر که در حوزه تئاتر عروسکی و سینما فعالیت دارند، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این بازدید صمیمی، مرضیه برومند به بیان مشکلاتی که برای تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد، اشاره کرد و گفت: سالن‌هایی که برای تئاتر توسط شهرداری ساخته می‌شود غیر استاندارد است و خوب است در این خصوص شهرداری با اهالی فن این رشته مشورت‌هایی را انجام دهد.

او سپس به بیان خاطراتی از اوایل دهه شصت و حضورش در سینما پرداخت و از مسجد جامعی برای تهرانگردی مخصوص کودک و نوجوان تقدیر و تشکر کرد.

502502

کد خبر: 688116

وب گردی

وب گردی