هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها آغاز شد

یازدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها از سوی ستاد مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و با ‏هدف کاهش مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت‌ها در نخستین هفته آبان ماه سال جاری (اول تا هفتم آبان ماه) برگزارمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، برای رسیدن به هدف کاهش مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت‌ها، راهکارهایی مانند تمرکز بر آموزش نحوه پیشگیری از مسمومیت در کودکان، مسمومیت ناشی از ‏داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، سوء مصرف مواد، مسمومیت با فلزات سنگین، گیاهان سمی و گزیدگی‌ها، ‏گازها و منوکسیدکربن و ارتقای دانش جامعه درخصوص خطرات ناشی از مسمومیت‌ها و نحوه برخورد با این ‏رخداد اتخاذ می‌شود.

همه ساله شعار مشخصی در خصوص برگزاری این هفته انتخاب می‌شود و تمرکز بیشتری بر ‏آموزش مسمومیت‌های شایع‌تر و خطرناک‌تر انجام می‌شود.

بنا بر اعلام وبدا،‌ در سال جاری به دلیل شیوع بالای مسمومیت با داروها و اهمیت آموزش در این خصوص، تمرکز ‏بیشتری بر بحث آشناسازی جامعه با خطرات ناشی از نگهداری و مصرف صحیح داروها و خطرات و تبعات این ‏نوع مسمومیت خواهد شد.
همچنین مسمومیت ناشی از سرب موجود در مواد مخدر که در سال جاری بروز پیدا کرد و مسمومیت ناشی از سم فسفید آلومینیوم (قرص برنج) از دیگر مواردی است که به صورت ویژه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عناوین روز های هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها به به شرح زیر اعلام شده است:

- شنبه اول آبان ماه به عنوان روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از داروها ‏
- یکشنبه دوم آبان ماه روز پیشگیری از مسمومیت‌ها در اطفال
- دوشنبه سوم آبان ماه روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن ‏
- سه شنبه چهارم آبان ماه روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی‏
- چهارشنبه پنجم آبان ماه روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات، مواد شیمیایی ‏
- پنجشنبه ششم آبان ماه روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی‌ها
- جمعه هفتم آبان ماه روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد ‏

704

کد خبر: 688190

وب گردی

وب گردی