آخرین اظهارات حیدر العبادی درباره حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق

نخست وزیر عراق در ادامه اختلاف و تنش آنکارا - بغداد در خصوص حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق گفت: آنکارا هیچگونه مقابله ای با گروه تروریستی داعش در عراق نمی کند بلکه، فقط در جهت گسترش منافع و نفوذ خود در خاک عراق تلاش می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته پایگاه خبری عراقی شفق نیوز، 'حیدر العبادی' امروز (شنبه) در کنفرانس بیداری اسلامی در بغداد گفت: زمانی که خواستار کمک (برای مقابله با داعش)بودیم، هیچ کس جوابی نداد و امروز از این حجم ادعا تعجب می کنیم و این ادعاها تنها برای کارشکنی و سنگ اندازی در عملیات نابودی داعش است.
وی افزود: ترک ها زمانی که به کمک های آنها نیاز داشتیم به ما کمکی نکردند و امروز ادعای مبارزه با داعش را دارند و ولی در حقیقت در جهت منافع خود و پیشبرد آن عمل می کند.
العبادی گفت: کسانی که برای اهل سنت (عراق) اشک می ریزند، زمانی که داعش شهرهای اهل سنت را اشغال می کرد، هیچ موضعی نگرفتند و زمانی که داعش اهل سنت را سر می برید، کجا بودند؟.
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا دیروز (جمعه) در آنکارا مدعی شد که ترکیه و عراق در خصوص حضور نیروهای ترکیه در نبرد موصل به توافق اولیه دست یافتند، اما بلافاصله نیروهای مشترک عراقی این موضوع را تکذیب کردند.
عملیات آزاد سازی موصل از ساعات اولیه روز دوشنبه 17 اکتبر (26مهرماه) از چند محور آغاز شده و ترکیه برای توجیه حضور نیروهای خود در شمال موصل ادعا دارد که برای مقابله با داعش نیروهای خود را مستقر کرده است که مقامات عراقی یک صدا این ادعا را رد کرده اند.
نیروهای مشترک عراقی از آغاز عملیات آزاد سازی شهر موصل آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش در عراق، 51 روستا را در اطراف این شهر آزاد و 473 تروریست داعشی را تا با امروز 0شنبه) به هلاکت رسانده اند.
منابع عراقی امروز (شنبه) از ورود نیروهای ارتش این کشور به مرکز شهرستان الحمدانیه در جنوب شرق موصل پس از چند روز محاصره آن خبر دادند.
ترکیه با شروع عملیات آزاد سازی شهر موصل همچنان بر حضور نیروهای خود در شمال عراق در پایگاه نظامی بعشیقه و مشارکت این نیروها در این عملیات پافشاری می کند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که آنکارا در عملیات موصل ایفای نقش خواهد کرد.
اردوغان خاطرنشان کرد: ترکیه در عملیات آزادسازی موصل از دست تروریست های داعش ایفای نقش خواهد کرد، زیرا آنکارا نمی تواند تصور کند که در حاشیه قرار بگیرد.
حضور نیروهای ترکیه در عراق مورد خشم و اعتراض گسترده مقام ها و مسئولان عراق و مراجع دینی و مردم عراق است.

منبع: ایرنا

304/201

کد خبر: 688224

وب گردی

وب گردی