تنها راهکار برون رفت یمن از شرایط فعلی چیست؟

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است جنگ یمن تبدیل به جنگی فرسایشی شده است و با ادامه شرایط فعلی نباید در انتظار چیزی بجز از دست رفتن سرمایه های این کشور بود؛ لذا تنها راهکار برون رفت یمن از شرایط فعلی تشکیل یک دولت ائتلافی از قبایل مختلف این کشور است.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: یمن به عنوان کشوری در جنوب عربستان سعودی که در یکسوی تنگه عدن و در مقابل کشور کوچک جیبوتی قرار گرفته است، از اهمیت امنیتی خاصی برخوردار است. هم مرز بودن با چند استان عربستان سعودی یکی از دلایل دیگری است که ارزش امنیتی و اقتصادی این کشور را برای سایر کشور های منطقه افزایش می دهد. اهمیت اقتصادی، امنیتی و وجود تفرقه در میان قبایل این کشور از مهم ترین دلایل جنگ های اخیر این کشور محسوب می شوند. جنگ هایی که اگرچه به بهانه شیعه و سنی به وقوع پیوسته اند، اما در یک سوی آن روسیه و در سوی دیگر آن آمریکا بازیگردانان اصلی این جنگ محسوب می شوند. عربستان سعودی به عنوان تنها کشور خارجی که در این جنگ حضور مستقیم دارد نتوانسته است نیروهای خود را در قدرت شریک کند و با بمباران مواضع رقیبان خود در یمن تلاش می کند تا راه را برای همپیمانان خود هموار سازد. این درحالی است که شیعیان یمن موفق شده اند به پشتوانه در دست داشتن اکثریت کرسی های مجلس ملی این کشور، ضمن تشکیل شورای سیاسی (شورای انقلاب) و تشکیل دولت موقت شرایط خود را بیش از پیش تثبیت کنند. بمباران اخیر صنعا موجب واکنش های جهانی نسب به اقدامات عربستان سعودی در قبال این کشور شده است.


خبرنگار ایسکانیوز با توجه به حوادث اخیر یمن با قاسم محبعلی کارشناس مسائل بین الملل به گفت و گو نشستیم تا تحلیل وی را جویا شویم.
مشروح گفت و گوی ایسکانیوز با قاسم محبعلی در ادامه آورده می شود:

شرایط یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

یمن وارد یک جنگ فرسایشی و بی سرانجامی شده است که جز تخریب سرمایه های این کشور خروجی دیگری ندارد. گزارشات سازمان ملل هم می تواند فشاری از جانب افکار عمومی ایجاد کند و به عربستان نشان می دهد که نمی تواند گره این جنگ را با استفاده از زور باز کند. اشتباهی که حوثی های یمن در ابتدا انجام دادند انحلال مجلس و تشکیل شورای انقلاب در این کشور بود. این کار به معنی عدم مشروعیت آن ها بود. در مقابل عربستان سعودی موفق شد با استفاده از قطعنامه سازمان ملل برای دولت منصور هادی مشروعیت قانونی کسب کند. لذا حوثی ها تلاش کردند تا با بازگشایی مجدد مجلس این کشور، مشروعیت خود را نشان دهند که حرکتی صحیح و هوشمندانه بود و امروز با توجه به شرایط میدانی و بین المللی می توان امیدوار بود که با ایجاد فشار بر عربستان سعودی بتوان به سمت دستیابی به یک راه حل حرکت کرد.

با توجه به حوادث اخیر باید در انتظار چه رویکردی از طرف آمریکایی ها در قبال یمن باشیم؟

برخی تصور می کنند می توان امیدوار بود که عربستان سعودی و آمریکا بابت پیگیری حوادث 11 سپتامبر در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. این موضوع بسیار بعید بنظر می رسد. روابط این دو کشور بسیار پیچیده تر از آن است که به این سادگی ها دستخوش تغییراتی بنیادین شود. تا زمانی که تهدیدی جدی نسبت به آب های بین المللی و تنگه عدن وجود دارد، آمریکایی ها نگرانی های خود را نسبت به یمن خواهند داشت و کنترل خود نسبت به آب های جنوبی خاورمیانه را از دست نخواهند داد و تلاش می کنند تا با حفظ قدرت امنیتی و کاربرد های اقتصادی آب های آن منطقه، موقعیت فعلی خود را از دست ندهند. آن ها تلاش می کنند تا با حمایت از عربستان سعودی، نفوذ خود را در یمن حفظ کنند. با توجه به نپذیرفتن مسئولیت حمله به ناوشکن های آمریکایی از سوی یمنی ها نمی توان انتظار رویارویی مستقیم آمریکا با ارتش یمن را داشت. معلوم نیست که این اتفاق اشتباهی از جانب یمنی ها بوده است یا دسیسه ای از جانب گروه سومی بوده باشد. اما در هر صورت یمنی ها اعلام کرده اند در حمله به ناوشکن های آمریکایی نقشی نداشته اند و در حال حاضر بعید است رویارویی خاصی رخ دهد.

چه راهکاری برای خروج از بحران فعلی یمن وجود دارد؟

یمن کشوری قبیله ای است و تنها برون رفت آن از شرایط فعلی، ائتلافی از قبایل مختلف برای تشکیل یک دولت مرکزی واحد با حمایت عربستان سعودی، آمریکا، روسیه و سایر کشور های منطقه است. لذا ادامه جنگ یمن تنها فرسایشی بوده و خروجی مثبتی برای طرفین حاضر در این جنگ و مردم این کشور نخواهد داشت.

304/201

کد خبر: 688316

وب گردی

وب گردی