المالکی: مقاومت اسلامی برای مقابله با توطئه‌ها ضد بیداری اسلامی ضروری است

نخست وزیر سابق عراق، تاکید کرد همه بحران آفرینی ها در منطقه با هدف ناکام گذاشتن بیداری اسلامی صورت می گیرد و برای مقابله با آن ترویج مقاومت اسلامی ضروری است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از العالم، نوری المالکی در سخنرانی خود در نهمین کنفرانس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در بغداد گفت: من برگزاری این کنفرانس با نام بیداری اسلامی را تبریک می گویم. ما در صحنه نظامی در حال جنگ با تروریسم هستیم و در صحنه فکری هم با اندیشه هایی روبرو هستیم که می خواهند وجهه اسلام را مخدوش کنند. به همین مناسبت از جمهوری اسلامی و امام سید خامنه ای برای این ابتکار تشکر می کنم که همواره چنین ابتکارهایی را که به اسلام و مسایل مسلمانان در جهان توجه دارد، مطرح می کنند. این کنفرانس در شرایطی در عراق برگزار می شود که ما از زمان سرنگونی رژیم دیکتاتوری در بغداد تاکنون، در حال جنگ طولانی با شکل های مختلف و در مراحل متعدد هستیم که عوامل و دلایل مختلفی دارد. جنگ طایفه ای در عراق رخ داد که بعضی کشورها به آن دامن زدند. بعضی اندیشه ها و انحراف ها

باعث تشدید این جنگ شدند که در آن هزاران نفر از فرزندان ما قربانی شدند و مانع از هر نوع پیشرفتی در این کشور شد و مانعی برای توسعه و ثبات کشور بود.

پس از جنگ طایفه ای، القاعده پدیدار شد که خط مشی مشخصی دارد و روشن است که چه کسی در پشت سر آن قرار دارد و چه کسی آن را ایجاد کرد و چه کسی باعث ترویج آن در جهان اسلام شد. تحصن هایی را به راه انداختند که با منطق طایفه گرایانه و ادعاهای طایفه ای باعث برهم خوردن اوضاع شد و از آغوش آن داعش متولد شد. داعش قتل سازماندهی شده عراقیها چه سنی، چه شیعه، چه عرب، چه کرد، چه ایزدی و چه ترکمن است. ملت عراق در این مدت همواره هزینه پرداخت می کرد و عده ای فقط تماشاچی بودند. اما به لطف خدا و به همت جوانان عراقی با وجود رنج ها و زخم ها با آن مقابله کردند و امروز ما احساس پیروزی می کنیم. ما به خواسته های خود خواهیم رسید و آنچه را که می خواهیم خواهیم خواست.

المالکی افزود: همه عراقیها هوشیار و بیدار شده اند که هدف از این توطئه، تضعیف آنها و تضعیف کشور آنهاست. این واکنش تند نسبت به اسلام و مسلمانان فقط به این علت بود که بیداری اسلامی محقق شده بود. به همین علت باید افتخار کنیم که به این علت با ما سر جنگ دارند که بیداری اسلامی آغاز شد. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ، کشور، کشورها ، احزاب و جنبش ها و حوزه های اسلامی در سراسر جهان شکل گرفت که به بیداری و بصیرت و بازگشت به اسلام واقعی دعوت می کنند.

این در حالی است که دشمنان اسلام، چهره مخدوشی از آن را ترسیم کرده اند. به این علت با ما می جنگند که بیداری آغاز شده است که عامل ناخرسندی آنهاست. ما هر روز گامی به جلو برای تحقق رویاهای اسلامی خود بر می داریم تا اسلام در میان این امت حاکم باشد. نباید نبردهای هر روز در سوریه، عراق، یمن یا دیگر مناطق را فراموش کنیم. کسانی به این درگیریها دامن می زنند که هیچ اعتقادی به اسلام ندارند. نباید اصل طرح اسلام را فراموش کنیم که برای تحقق آن می جنگیم و جهاد می کنیم. این طرح اسلام باید محقق شود و حاکم، مدیر و نجات بخش این امت از پرتگاه اختلافاتی باشد که بین ما به راه انداختند، باشد.

وی خاطر نشان کرد: دشمن توطئه هایی دارد و ما هم طرح هایی داریم. توطئه های دشمن ترویج اندیشه های انحرافی است که مسئله جدیدی نیست و یهودیان با وارد کردن روایت های جعلی در تاریخ ما و منسوب کردن آنها به پیامبر اسلام (ص)، این کار را آغاز کردند.

ترویج اندیشه های انحرافی به نام اسلام، چهره اسلام را در ذهن جوانان ما مخدوش می کند. با صراحت می گویم امروز ما در عراق جنبش ها و سازمان هایی هستند که به طرح ها و دستگاه های اطلاعاتی بیگانه مرتبط هستند که می خواهند چنین اندیشه هایی را در کتاب ها و تربیون ها ترویج دهند و جوانانی را که خواهان ایفای نقش اسلام هستند، ناامید کنند. یکی از ماموریت های ما در بیداری اسلامی آن است که با ترویج ناامیدی و تبلیغ روحیه شکست پذیری، مقابله کنیم. اندیشه های تکفیری اندیشه های نفوذی در اسلام است. هر کسی مسلمانی را تکفیر کند، خودش کافر شده است. این اندیشه های تکفیری را از کجا وارد اسلام کردند. ابتدا تکفیر شیعیان را آغاز کردند و سپس همه مذاهب اسلامی و همه انسان ها را تکفیر کردند و قتل همه مردم و ریختن هر خونی را مجاز و مباح دانستند. عده ای از اندیشه های تکفیری حمایت می کنند و اگر بخواهیم در اینجا با آن مقابله کنیم، برای تکفیریها زمینه فعالیت در جای دیگری فراهم می کنند. من با صراحت پس از همه این خونریزیها و تلاش ها می گویم که عملیات «ای نینوا ما می آییم» به معنای آن است که «ای الرقه ما می آییم»، «ای حلب ما می آییم»، «ای یمن ما می آییم».

رئیس ائتلاف دولت قانون گفت: هر روز در کتاب ها، نشریات و رسانه ها اندیشه های طایفه ای را در بین ما تبلیغ می کنند و بعضی از جوانان چه شیعه و چه سنی از این اندیشه ها پیروی می کنند. می خواهند این آتش همچنان برافروخته باشد. در طول تاریخ هر زمان که خواسته اند به وحدت و قدرت اسلامی ضربه بزنند، مسایل طایفه ای را مطرح کرده اند. درست است که مسلمانان در کشورهای عراق، سوریه، ایران، ترکیه و دیگر کشورها زندگی می کنند، اما باید به دنبال وحدت اسلامی باشند و جمهوری اسلامی هم با مطرح کردن «هفته وحدت اسلامی» همین مسئله را دنبال می کند. با اینکه مرزهایی در بین ما ایجاد کردند، اما ما بر وحدت اسلامی تاکید داریم. در اروپا، آمریکا و به طور کلی در غرب شاهد آن هستیم که اسلام را مسئول رفتار تروریست ها معرفی می کنند و با پخش هر روزه تصاویر جنایت های هولناک می خواهند احساسات ملت ها را ضد اسلام تحریک کنند. ما خواهان داشتن روابط خوب با ملت های اروپا، آمریکا و همه جهان هستیم.

نوری المالکی افزود: جبهه بندی هایی را در جهان اسلام برای به راه انداختن درگیری ایجاد کردند. از محور عربی- سنی- ترکیه ای و محور عربی-شیعی- ایرانی سخن می گویند، اما همه ما یک امت هستیم. چرا ما را به محورهای درگیر با یکدیگر تقسیم می کنند. متاسفانه عراق را به عنوان میدانی برای کشمکش محورهای مختلف انتخاب کردند. ما عراقیها باید با کمک همه برادران مسلمان خود صدای خود را بلند کنیم و بگوییم نمی پذیریم عراق به صحنه تسویه حساب های سیاسی و طایفه گرایی تبدیل شود. بیداری اسلامی ادامه دارد و برگزاری این کنفرانس تلاش برای گسترش دادن و استمرار این بیداری با استفاده از تحولات مثبت است.

ما علاوه بر بیداری اسلامی در این راه به ترویج و گسترش مقاومت اسلامی هم نیاز داریم. منظور ما از مقاومت اسلامی فقط در دست گرفتن سلاح نیست، بلکه مقاومت باید با سلاح و نیز با اندیشه و مقاومت در رسانه ها، مقاومت در فرهنگ و مقاومت در زمینه اقتصادی باشد. ما به «امت مقاومت» نیاز داریم. آنها می خواهند اعتماد به نفس امت اسلامی را از بین ببرند. شکر خدا این مقاومت در لبنان، عراق، یمن، فلسطین و مناطق مختلف وجود دارد. ما خواهان مقاومت فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستیم که این مسئله مستلزم وحدت، هماهنگی و تفاهم در امت اسلامی است.

من بار دیگر از جمهوری اسلامی و علی اکبر ولایتی دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی تشکر می کنم. از خدا می خواهم تا این کنفرانس و کنفرانس های آینده با موفقیت برگزار شود تا بیداری واقعی اسلامی قدرتمندانه متکی بر بصیرت و هوشیاری گسترش یابد. هدف ما تحقق طرح اسلامی و اصلاح است.

208/201

کد خبر: 688352

وب گردی

وب گردی