رئیس جمهوری آذربایجان آماده دیدار مجدد با همتای ارمنستانی خود است

رئیس جمهور آذربایجان اظهار آمادگی کرده تا با سرژ سرکیسیان، همتای ارمنستانی خود در راستای حل‌وفصل مناقشه و درگیری بر سر ناگورنو – قره باغ دیدار کنند.

به گزارش ایسکانیوز، جیمز وارلیک، سفیر آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا امروز (شنبه) در یک کنفرانس خبری گفت: الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان متعهد به فرایند صلح در ناگورنو – قره باغ و حل‌وفصل درگیری بر سر این منطقه بوده و آمادگی خود را برای نشستی با سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان در چارچوب این فرایند اعلام کرده است.

وارلیک همچنین گفت: قرار است روسای سازمان امنیت و همکاری اروپا با روسای جمهور ارمنستان و جمهوری آذربایجان به منظور تداوم مذاکراتی که پیش از این در وین و سن‌پطرزبورگ، آغاز شده بود، در راستای جزئیات توافق حل این مناقشه دیدار کنند.

وارلیک همچنین اظهار امیدواری کرد آنها در سریع‌ترین زمان ممکن با هم دیدار کنند هرچند هنوز تاریخ دقیق یا مکان این دیدار تعیین نشده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، منطقه ناگورنو – قره باغ به عنوان یک منطقه جداشده از جمهوری آذربایجان در سال 1991 اعلام استقلال کردو بعد از یک درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستانی‌های این منطقه در سال 1994 باکو کنترل خود در این منطقه را از دست داد.

در آوریل سال جاری میلادی درگیری‌ها بر سر ناگورنو – قره باغ مجددا بالا گرفت و تلفاتی را در میان نیروهای دو طرف برجای گذاشت.

طرف‌ها در تاریخ 5 آوریل آتش بسی را با میانجی‌گری روسیه امضا کردند اما اتهام‌زنی‌های آنها هنوز ادامه دارد.

در تاریخ 20 ژوئن گدشته روسای جمهور ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان در سن‌پطرزبورگ دیدار کرده و بر پیشرفت مداوم در فرایند حل‌وفصل سیاسی مناقشه ناگورنو – قره باغ تاکید کرده و بر سر افزایش تعداد ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه درگیری توافق کردند.

سرکیسیان و علی‌اف در تاریخ 16 مه در وین نیز دیدار کرده بودند.

202/201

کد خبر: 688366

وب گردی

وب گردی