اردوغان: به مرزهای جغرافیایی دیگر کشورها احترام می‌گذاریم

رئیس جمهور ترکیه با بیان این که موصل زمانی جزئی از خاک ترکیه بوده اعلام کرد آنکارا به مرزهای جغرافیایی کشورهای دیگر احترام می‌گذارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم افتتاح یک مرکز آموزشی در شهر "بورسا" با اشاره به عملیات آزادسازی موصل در عراق در واکنش به اظهارات حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفت: ترکیه به مرزهای جغرافیایی همه کشورها احترام می‌گذارد حتی اگر این تصمیم "بر قلب ما سنگینی کند." برخی از افراد می‌گویند که شما چرا رابطه‌ای با عراق دارید. آن جغرافیایی که درباره آن صحبت می‌کنید اکنون بخشی از روح ما است. اگرچه ممکن است این تصمیمات برقلب ما سنگینی کند اما ما به مرزهای همه کشورها احترام می‌گذاریم.

اردوغان در این اظهارات به دوران امپراطوری عثمانی اشاره کرد که در آن زمان موصل جزء ترکیه بوده است.

همچنین وی در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: مرزهای موجود در ترکیه برای مردم این کشور دلخواه نیست. مرزهای این کشور از مساحتی برابر با 20 میلیون کیلومتر مربع به 780 هزار متر مربع کاهش یافته است.

او در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری‌های جدید از قبل فروپاشی امپراطوری عثمانی و ایجاد مرزهای جدید ترکیه به وجود آمده است، گفت: جوانان ترکیه این مرزهای کنونی را با اکراه پذیرفتند و این مرزها مورد دلخواه آنها نیست. در گذشته کرکوک و موصل عضو ترکیه بوده است. در این باره به تاریخ رجوع کنید.

منبع: ایسنا

304/201

کد خبر: 688433

وب گردی

وب گردی