ارزش بازار گیاهان داروئی در سال 2010 به 100 هزار میلیارد دلار رسیده است

معاون غذا و دارو گفت: خوشبختانه سرمایه گذاری در حوزه گیاهان داروئی رشد چشمگیری داشته است و ارزش بازار گیاهان داروئی  در سال2002 – 13 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2010 به 100 هزار میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، واحد فرآورده های طبیعی و سنتی معاونت غذا و دارو کنفرانس دوروزه طب سنتی و تجویز و مصرف منطقی داروهای گیاهی را با حضور دکتر شیرزادی استاد دانشگاه طب سنتی دانشگاه در سالن کنفرانس معاونت آموزشی برگزار شد.

در این جلسه معاون غذا و دارو گفت: انسان از آغاز آفرینش به خواص داروئی گیاهان پی برده است و روز به روز به دانش او افزوده شده است و بیماران با فرآورده های طبیعی و طب سنتی درمان می شدند که متاسفانه با پیدایش طب نوین در غرب طب سنتی روبه فراموشی رفت و اکنون وظیفه ماست که غفلت حسرت زای گذشته را با مطالعه، تلاش، ارزیابی علمی فرهنگ درست استفاده از گیاهان داروئی را نهادینه کنیم.

دکتر نقدی افزود: در سالهای اخیر تلاش های فراوانی در حوزه گیاهان داروئی در صنایع داروئی، طب سنتی در حوزه درمان بیماری ها، صنایع بهداشتی و صنایع غذائی صورت گرفته و گرایش مردم به مصرف داروهای گیاهی بیشتر شده و در این خصوص سازمان جهانی بهداشت، تاکید بر جایگزینی مواد طبیعی به جای داروهای شیمیائی دارد.

او ادامه داد: خوشبختانه سرمایه گذاری در حوزه گیاهان داروئی رشد چشمگیری داشته است و ارزش بازار گیاهان داروئی در سال2002 – 13 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2010 به 100 هزار میلیارد دلار رسیده است.

سپس مدیر اداره نظارت بر دارو و مخدر گفت: اقبال روز افزون مردم به طب سنتی در دنیا رو به افزایش است و سازمان جهانی بهداشت کشورهای عضو را مکلف نموده که این طب را در دستور کار خود قرار دهند.

دکتر شاهماری افزود: در ایران با توجه به شرایط جغرافیائی و تنوع گیاهان داروئی در کشور پتانسیل توسعه کاشت و تولید گیاهان داروئی فراهم است و با تاکیدات دولتمردان در طب سنتی و موجود بودن دانشکده طب سنتی در کشور و با داشتن فارغ التحصیلان این رشته ما می توانیم اشکالات طب سنتی را به صورت علمی برطرف نمائیم و با سودا گران این زمینه برخورد علمی و قانونی شود و پزشکان باید بدانند که تاثیرتولیدات داخلی کم از داروهای خارجی مشابه ندارند و برای اطلاع بیشتر از داروهای گیاهی موجود در بازار به لیست داروهای گیاهی مراجعه کند.

در ادامه دکتر شیرزاد عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاریخ پیدایش طب سنتی در ایران افزود: طب سنتی ایران با سابقه چند هزار ساله بر اساس اسناد و کتب تاریخی موجود در ابتدا از مکتب پزشکی اسکندریه یونان باستان ایجاد شد، این طب سپس به مکتب پزشکی ایران یا مکتب جندی‌شاپور انتقال یافت و با گذشت قرن‌ها در بستر زمان آزموده و توسط حکمای معروف ایرانی مطالب جدیدی به آن اضافه شد.

او با بیان اینکه ریشه مکتب طب اخلاطی بر پایه عقاید و آرای حکما و فلاسفه یونانی چون بقراط،‌ جالینوس و... است، گفت: پزشکان قدیم با ممارست و تبحری که در شناختن مزاج‌ها داشتند، دخالت وضع مزاجی در هر یک از بیماری‌ها رصد کرده و معیار تشخیص و درمان کلیه بیماری‌ها را، توجه به مزاج اصلی و عارضی بیماران قرار داده بودند. به علتِ همین تمرین مداوم، منشاء اختلالات و عوارض بدن را به سهولت درمی‌یافتند.

او افزود: پایه، اساس و زیربنای طب پزشکی طبیعت است که توان مدیریت بدن را در خود دارد و آنچه در بدن می شناسیم به وسیله طبیعت مدیریت می شود، در کتب طب قدیم، فصول و ابواب مفصل جداگانه‌ای در خصوص این علایم تحت عنوان سوء مزاج سرد و سوء مزاج گرم شرح داده شده‌است.

105/106

کد خبر: 688451

وب گردی

وب گردی