علی عباسپور: ریشه بهبود وضعیت جهان ساز و کار جهانی برای عدالت است

رئیس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تا زمانی که دولت‌ها براساس قدرت سیاسی و اقتصادی‌شان و نه براساس عدالت در سازمان ملل تصمیم بگیرد ، امید بهبود وضعیت در دنیا را نمی توان داشت.

به گزارش ایسکانیوز، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات صبح امروز به مناسبت روز ملل متحد و به منظور ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و پرسش و پاسخ دانشجویان با نمایندگان آژانس‌ها و برنامه‌های ملل متحد، همایشی با حضور گری لوییس، نماینده سازمان ملل متحد و علی عباسپور رئیس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کرد.

سخنان عباسپور به مناسبت روز ملل متحد
علی عباسپور ضمن تبریک روز ملل و خوشامدگویی به نمایندگان سازمان ملل گفت: سازمان ملل که با هدف صلح پایدار بعد از جنگ جهانی دوم در حالی به وجود آمد که جهانی‌ها احساس می‌کردند به یک سازمانی برای صلح و گفت‌وگو نیاز دارند. امروز بعد از 71 سال نمی‌تواند موفقیت کامل این سازمان سخن گفت چرا که جنگ‌های منطقه‌ای در این زمان نشان دهندة صلح جهانی نبوده است. البته، درست است که دیگر جنگ جهانی رخ نداده اما خسارت‌های ناشی از جنگ‌های منطقه‌ای نشانگر نبود صلح جهانی است.
وی ادامه داد: کارنامه سازمان ملل نشان دهندة کارهای مثبت بسیاری است از جمله این کارها، می‌توان به فقر، کمک‌ به کودکان و زنان اشاره کرد. اما به نظر من، این سازمان باید در همین راستا اقداماتش را گسترش دهد تا در نهایت بتواند صلح جهانی را در دنیا برقرار کند.
رئیس واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه این دانشگاه آزاد نگرشی بین‌المللی دارد اظهار کرد: ما همواره سعی داشته‌ایم که با سایر دانشگاه‌ها در جهان ارتباط برقرار کنیم و همچنین در راستای صلح جهانی همکاری‌هایی با سازمان‌های مختلف جهان داشته‌‌ایم. همکاری‌های ما هر چند کوچک‌ هستند اما خواستیم در این راستا نامی به یادگار داشته باشیم. برقراری کرسی لوییسکو و قرارداد با یونسکو، همکاری با سازمان کشاورزی خوابار جهانی و همکاری با برنامه‌های بین‌المللی دریای خزر و خلیج فارس از جمله همکاری‌هایی بوده که دانشگاه آزاد اسلامی از آنها استقبال کرده است.
وی در پایان، ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی نمایندگان سازمان ملل گفت: برای همة مجامع بین‌المللی به خصوص سازمان ملل و نمایندگانش در ایران آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بتوانند به جوامع بشری کمک‌های قابل توجهی برساند.
گری لوییس در جمع دانشجویان واحد دانشگاه آزاد اسلامی
گری لوییس ضمن ابراز خوشحالی از حضور جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این برنامه یکی از بهترین مجموعه‌ برنامه‌هایی است که به مناسبت سالگرد سازمان ملل تدارک داده ایم. هر وقت که به دانشگاه آزاد می‌آیم از دیدگاه‌ شما انرژی زیادی می‌گیرم چرا که دیدگاهم رو به آینده است.
وی با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره سازمان ملل به عنوان جایگاهی در دنیا اشاره کرد و خاطر نشان کرد: ایران و سازمان ملل رابطة عمیق و طولانی با هم دارد. ایران یکی از اعضای موسس این سازمان است و از سال 1949 اولین دفتر نمایندگی این سازمان در ایران شروع به کار کرد. در حال حاضر 400 کارمند در دفترهای سازمان ملل در ایران مشغول به کار هستند که در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد مقاومتی، محیط زیست و پناهندگان در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به حضور ایران در دفتر مرکزی سازمان ملل متحد در نیویورک یادآور شد: تقریباً تمام دبیرهای این سازمان به ایران سفر کرده است و در این سفرها ایرانیان توانستند تصویر آنها را به صورت تابلو فرش‌هایی در آورند و به این سازمان هدیه کند از طرف دیگر در بخش دیگر سازمان ملل می‌توان به شعر زیبای سعدی و همچنین منشور کوروش کبیر اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: در واقع رئیس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی حق دارد که این سازمان و برخی از عملکردش را نقد کند چرا که به درستی نتوانسته از جنگ‌ها جلوگیری کند.
در سال 1945 پس از تخریب جنگ جهانی دوم این سازمان با هدف صلح، عدالت، حقوق بشر و توسعه تاسیس شد. در حال حاضر با اطمینان می‌گویم بشریت توانسته‌ است درباره هر کدام از این اهداف که پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد. وی ادامه داد آینده برای ما دو حالت دارد یکی از آن حالت‌ها تخریب‌ها و بیماری‌هایی که در اثر تغییر اقلیم به جا می‌ماند اما حالت دیگر این است که به واسطه خلاقیت و فناوری خودمان بتوانیم آینده‌ای را رقم بزنیم که عاری از هرگونه بدی باشد.
وی تاکید کرد، ممکن است شما با توجه به اتفاق‌هایی که در چند سال گذشته رخ داده است برای آینده بدبین باشید و همینطور من آینده را خیلی خوب پیش‌بینی می‌کنم چرا که در 30 سال گذشته دیده‌ام که بارها و بارها در دنیا برنامه‌هایی در جهت اهداف سازمان ملل برگزار شده است. من از گذشته تا به امسال دیده‌ام که همه جوامع گرد هم می‌آیند و حول محورهای این سازمان بحث می‌کنند.
نماینده سازمان ملل در ایران تصریح کرد، بهترین هدف سازمان ملل توسعة پایدار است. در حال حاضر همه کشورها سند توسعه پایدار را امضا کردند اما برای به وقوع پیوستن این آرمان همکاری و تلاش این کشورها نیاز است.
وی یادآور شد همة ما باید برای رسیدن برای رسیدن به آرمان‌های سازمان ملل متحد در تکاپو باشیم این سازمان این 10 آرمان و 169 هدف دارد که دولت‌ها می‌توانند تمامی آن را اجرا کند.

وی با اشاره به درگیری‌های درون و برون کشورها تاکید کرد، بسیاری از درگیری‌ها به این علت هستند که اهداف سازمان تحقق نپذیرفته است. یکی از اهداف این سازمان از بین بردن رفع فقر است چرا که اگر افراد گرسنه باشند به فکر تصاحب چیزهایی که ندارند از این رو جنگ از سر می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره در پایان گفت: شما دانشجویان جوان خواهش می‌کنم آرمان‌های سازمان ملل متحد را بخوانید و سعی کنید راهکارهایی به منظور عملی کردن این اهداف سازمان ملل پیدا کنید تا در آینده خود و فرزندانتان بتوانید به راحتی روی زمین زندگی کنید.

101

کد خبر: 688567

وب گردی

وب گردی