قیمت بلیت اتوبوس در اربعین دوبرابر می‌شود

معاون وزیر راه با بیان اینکه ۵هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین در نظر گرفته شده، گفت: قیمت‌های بلیت اتوبوس برای این ایام حداکثر ۲ برابر خواهد شد که بدلیل تردد یک سر خالی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود کشاورزیان در نشست خبری با خبرنگاران، ‌درباره جابجایی زائران اربعین اظهار داشت: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رئیس کمیته حمل و نقل و مصرف سوخت در ستاد اربعین است که ارگان‌هایی نظیر سپاه پاسداران، شهرداری، شرکت نفت و نیروی انتظامی نمایندگانی در این کمیته دارند.

وی با بیان اینکه امسال برای ایام اربعین هیچ مشکلی در حوزه تامین سوخت نخواهیم داشت، گفت: ۵ هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین در نظر گرفته شده است. یکی از وظایف ذاتی ما نگهداری و بهسازی راه‌ها است که در این راستا نگهداری و بهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای مهران و شلمچه را در دستور کار قرار دادیم تا برای این ایام آماده شوند.

او اظهار کرد: به زودی سالن مسافری پایانه مرزی شلمچه با حضور وزیر راه و شهرسازی تا قبل از ایام اربعین به بهره‌برداری می‌رسد و ضمن آنکه گیت‌های مورد نیاز در پایانه‌های مرزی برای عبور زائران افزایش می‌یابد.

به گفته کشاورزیان، در مرز مهران روزانه حداکثر ۱۵ هزار نفر مسافر می‌توانند تردد کنند اما در ایام اربعین این رقم به روزانه ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد و با این حجم افزایش تقاضا نمی‌توان هیچ شرایط خدمات‌رسانی مطلوبی را فراهم کرد. با آنکه ۹۶ گیت عبور در مرز مهران تامین شده است اما زائران انتظار خدمات مطلوب نداشته باشند و خدمات آنجا حداقلی است و قطعا مناسب نخواهد بود زیرا هر چه از زائران درخواست می‌کنیم که از مرزهای دیگر برای اربعین تردد کنند گرایش به مرز مهران به دلیل نزدیکی مسیر زیاد است. سال گذشته ۶۲ درصد زائران از پایانه مهران و ۳۸ درصد از پایانه شلمچه و چزابه در بخش جاده‌ای استفاده کردند.

این مقام مسئول درباره قیمت‌های بلیت اتوبوس برای ایام اربعین گفت: طی توافق با انجمن تعاونی شرکت‌های مسافری قیمت‌های بلیت اتوبوس برای این ایام حداکثر ۲ برابر خواهد شد و این به دلیل ترددهای یک سر خالی است.

وی در مورد احتمال افزایش قیمت بیش از نرخ‌های تعیین شده گفت: ممکن است واسطه‌هایی در این میان پیدا شوند و قصد سوء استفاده داشته باشند اما ما تلاش کرده‌ایم زائران بین هر سه مرز توزیع شوند و برخی از مرز شلمچه، برخی چزابه، برخی مهران اعزام شده و برگردند اما پیش‌بینی می‌کنیم زائران این تقسیم‌بندی را رعایت نکنند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، امسال ۵ هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در نظر گرفته شده که ۳ هزار دستگاه آن در مسیر مهران و ۲ هزار دستگاه اتوبوس به دو پایانه دیگر می‌رود.

برندسازی شرکتهای حمل و نقل

این مقام مسئول گفت: ۱۱ سال است که سازمان راهداری در حال نصب دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت سرعت است و در این مدت حدود ۴۰۰ دوربین‌ ثبت تخلف سرعت نصب شده که به دلیل اختلاف با پلیس فعالیت نمی‌کردند.

وی ادامه داد: از این پس در جاده‌ها با شکل‌های مختلف دوربین‌ها مواجه نمی‌شوید و همه دوربین‌ها یکنواخت می‌شوند. کشاورزیا ن ضمن اشاره به خرید ماشین‌آلات راهداری بیان کرد: باید از فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرده و برای کشور تولید ثروت کرد، به عنوان نمونه در خرید ماشین‌آلات باید مشخصات دستگاه‌های مدرن را مدنظر قراردهیم تا شرکت‌ها بتوانند چنین دستگاه‌هایی را در اختیار سازمان راهداری قرار دهند.

وی با بیان این‌که در کشور ۲۶۰۰ شرکت حمل‌ونقل مسافری وجود دارد، افزود: برخی شرکت‌های ثبت شده صوری هستند و اتوبوسی در اختیار ندارند اما برخی از این شرکت‌ها روزانه به ۶ یا ۷ مسیرسرویس‌دهی می کنند که البته هر بار با یک نام فعالیت می‌کنند که با اصلاح آیین نامه جدید دیگر نیازی به ارائه اتوبوس برای تاسیس شعبه نیست.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: باید شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری به ۲۰ تا ۳۰ شرکت کاهش یابد ضمن اینکه در این بخش باید برندسازی انجام شود تا سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه آسانتر جذب شود و شرکت‌های مسافری در قالب برندهای مسافربری ساماندهی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سیاست‌گذاری سازمان راهداری هم بر این است که به سمت ایجاد ثروت از طریق برندسازی حرکت کند.

نگهداری راه ها با تعیین عوارض بر سوخت

به گفته رئیس سازمان راهداری، سالانه حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها نیاز داریم که بهترین روش هم برای نگهداری حدود ۲۱۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور، وضع عوارض بر سوخت است. کشاورزیان بیان کرد: بهترین منبع برای برای نگهداری راه‌ها وضع عوارض بر سوخت است، اگر بتوانیم مقداری برای نگهداری راه‌ها عوارض وضع کنیم، ‌هزینه کمتری به مردم و خودروها تحمیل می‌شود علاوه براینکه پروژه‌های راهداری مختص یک بخش نیست و بسیار زودبازده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره خدمات دولتی باید ۲۰ درصد عوارض بر گازوئیل وضع شود که ۱۰ درصد آن برای سازمان راهداری و ۱۰ درصد دیگر برای راه‌آهن است اما در سال گذشته و همچنین سالجاری این عوارض عملیاتی نشده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: پیمانکاران دیگر توان انجام کار به صورت نسیه را ندارند و اگر لیتری ۱۰۰ تومان برای بنزین و گازوئیل عوارض وضع کنیم می‌توانیم از این محل ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها منابع پایدار تامین کنیم.

401/602

کد خبر: 688626

وب گردی

وب گردی