مهتدی: سعد حریری دیگر مهره عربستان سعودی در لبنان نیست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است حاکمان تازه عربستان سعودی دیگر از سعد حریری حمایت نمی کنند. هرچند وی وجود سناریو های دیگر را به طور کامل تکذیب نمی کند اما وجود رابطه نزدیک میان این کشور و سعد حریری را امری بعید تلقی می کند.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: حدود دو سال و نیم از دورانی که لبنان هنوز رئیس جمهور داشت می گذرد. از آن زمان تاکنون هیچ موفق نشده است بیش از نیمی از آرا پارلمان این کشور را برای تصدی این سمت به دست آورد. حامیان ژنرال میشل عونی که هم پیمان حزب الله لبنان و سید حسن نصرالله تلقی می شود نتوانسته اند نیمی از کرسی های پارلمان این کشور را بدست آورند و از طرف دیگر سعد حریری که اصلی ترین رقیب این ژنرال کهنه کار تلقی می شود نیز موفق به بدست آوردن بیش از نیمی از کرسی های پارلمان این کشور نشده است. در روز های گذشته سعد حریری اعلام کرد از عون برای انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور حمایت خواهد کرد که به معنی ایجاد تحولی در شرایط داخلی لبنان خواهد بود. این تصمیم سعد حریری که همپیمان عربستان سعودی و از مخالفان حزب الله لبنان تلقی می شد عکس العمل های متفاوتی به همراه داشته است.

خبرنگار ایسکانیوز با محمد علی مهتدی کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت و گو نشست تا تحلیل وی را از تغییرات اخیر لبنان جویا شود.

در ادامه مشروح گفت و گوی ایسکانیوز با محمدعلی مهتدی آورده می شود:

ارزیابی شما از تغییر موضع آقای سعد حریری درباره کاندیداتوری میشل عون چیست؟

دو تحلیل وجود دارد. یکی اینکه عربستان سعودی در سوریه ، یمن و عراق بازی را باخته و دیگر توانایی فشار بر حزب الله را نخواهد داشت. به ویژه در سوریه و با توجه به پیشروی اخیر مقاومت در این کشور.

تحلیل دیگری نیز وجود دارد که به نظر واقعی تر است. حاکمان تازه عربستان رفتار بدی با سعد حریری دارند و مدت ها است که حریری حتی اجازه ملاقات با پادشاه و ولیعهد را ندارد. به علاوه شرکت بزرگ اوژه که متعلق به حریری است، به علت عدم پرداخت بدهی ها آن توسط عربستان سعودی با مشکلات اقتصادی جدی مواجه شده است. طوری که این موضوع سبب تعدیل نیرو های این شرکت شده و حتی توانایی پرادخت حقوق کارمندان خود را هم ندارد. این به معنی از بین رفت دوستی حریری و عربستان سعودی است. از طرفی مدت هاست که سعودی ها در لبنان از فرد دیگری حمایت می کنند. افسری بازنشسته به نام اشرف ریغی که مواضع بسیار تندی علیه سوریه و مقاومت دارد و در شهر طرابلس در شمال لبنان گروهی تشکیل داده است و با پول عربستان آن ها را کنترل می کند. این ها مجموعه دلایلی است که باعث می شود آقای حریری از عربستان بریده شده باشد. با این حال به نظر می رسد آمریکا باید دست کم چراغ سبزی به سعد حریری نشان داده باشد. چرا که در صورت ادامه بحران لبنان به منافع آمریکا و غرب ضربه هایی وارد خواهد شد. سعد حریری در گذشته تحت فشار عربستان سعودی بود و آن ها اجازه ایجاد تفاهم میان او و عون را نمی دادند. اما بنظر می رسد امروز شرایط چنین نباشد.

با توجه به وجود اختلاف میان بخشی از حامیان حریری بر سر حمایت از میشل عون، آیا می توان به انتخاب عون در پارلمان امیدوار بود؟

تعدادی از افرادی که جز لیست سعد حریری بودند با موضع جدید او در قبال ریاست جمهوری میشل عون مخالفت کردند. البته بنظر نمی رسد این مخالفت دائمی باشد چرا که این افراد کارمندان سابق حریری بودند و موقعیت خود را مرهون حمایت های او هستند. از طرفی نمی توانند روابط مستقلی نسبت به حریری داشته باشند و بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور چندان اثرگذار نیستند. لذا اگر از موضع خود بازنگردند، در واقع به زندگی سیاسی خود خاتمه داده اند.

304/201

کد خبر: 688632

وب گردی

وب گردی