فروپاشی اقتصاد دولت عربستان را در آستانه ورشکستگی قرار داد

نفت به عنوان یک دارایی مستمر و بی تلاش، یکی از نعمت های الهی است که در اختیار کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته و زندگی این کشورها را با 'تحول اجتماعی کمی' سریعی مواجه کرده است .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، کشورهای فاقد منابع طبیعی با تکیه بر قدرت صنعتی و نظامی هم اکنون با فراهم آوردن منابع انرژی جایگزین مانند انرژی خورشیدی و باد در حال بی نیاز شدن به نفت کشورهای تولید کننده این فرآورده هستند.
یکی از مشکلات فراروی کشورهای عرب، بی توجهی به مصالح ملت ها است. دولت مردان این کشورها در آسایش و رفاه غوطه ور شده اند و قدرت خود را مدیون کشورهای همپیمان هستند که از امنیت و موجودیت شان حمایت می کنند . این سیاست موجب شده تا دولتمردان کشورهای عربی خود را بی نیاز از ملتها تلقی کنند و تنها به اطرافیانش اهتمام ورزند .
به همین دلیل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هیچگاه به تغییر و تحولات سیاسی روی داده در سایر کشورهای عربی توجهی نکرده اند.
عربستان همانند مصر، سوریه، عراق، لیبی و یمن سالها است که در معرض تحولات گسترده قرار دارد و این تحولات مراحل بسیاری را پشت سر گذاشته و می گذارد، اما در نهایت هدف این تحولات ممکن است به سقوط رژیم آل سعود منجر شود، زیرا نقش کاربردی این رژیم برای آمریکا و متحدان غربیش پایان یافته است .
آل سعود، برای دوران شکل گیری خاورمیانه در نظر گرفته شده بود و سران سعودی با تلاش بسیار، نقش خود را ایفا کردند . غرب هم اکنون نیازمند نقش کاربردی رژیم های وفادار جدیدی است که توانایی بیشتری برای ایفای نقش در خاورمیانه داشته باشد .
در دهه های گذشته عربستان بنابر دستور غربی ها و در راس آنها آمریکا و با فتوای شیوخ دربار آل سعود، هزاران جنگجو را برای نبرد با رژیم کمونیستی افغانستان به این کشور گسیل داشت و آنها را مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار داد، اما پس از شکست اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان، جنگجویان دیروز به کافر و تروریست امروز تبدیل شدند و در عربستان به زندان انداخته شدند، زیرا قصد داشتند این بار به جهاد علیه آمریکای همپیمان آل سعود ادامه دهند.
جنگ افغانستان اولین جنگی بود که کاخ سفید ریاض را درگیر آن کرد. جنگ دیگری که آمریکا با همکاری عربستان به راه انداخت، جنگ نفت بود. آل سعود این بار به دلایل سیاسی و آسیب رساندن به اقتصاد ایران، با لجبازی بیهوده و اشتباه خود بر کاهش قیمت نفت اصرار ورزید، اما عربستان خود بزرگ ترین بازنده فروپاشی قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.
میزان تولید نفت عربستان در اوج بهای این فرآورده در بازارهای جهانی به 10 میلیون بشکه در روز رسید که برای خزانه دولت روزانه دو میلیارد دلار، ماهانه 60 میلیارد دلار و سالانه 750 میلیارد دلار درآمد به همراه داشت.
سقوط بهای نفت بر اقتصاد عربستان تاثیر بسیار منفی گذاشت و در نتیجه شاخص بورس این کشور دچار کاهش شدید شد. بورس نیویورک نیز دچار چنین آسیبی شد و میلیاردها دلار ضرر کرد. دولت عربستان با سخاوت هر چه تمامتر دارایی های خود را در خزانه آمریکا نگه داشت تا از اقتصاد این کشور حمایت کرده و مانع از فروپاشی آن شود.
با این وجود، سقوط شاخص های بورس عربستان به روند منفی خود ادامه داد و بخش عمده ای از بازرگانان و شرکتهای این کشور ورشکست و از بازار خارج شدند .
در شرایط سقوط اقتصادی عربستان، واشنگتن، ریاض را تشویق به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروههای تروریستی در سوریه ، عراق و یمن کرد. بدین ترتیب عربستان وارد باتلاقی شد که خروج از آن برای آل سعود بسیار دشوار می نماید.
اقدام رژیم آل سعود در مداخله در سوریه، عراق و اعلام جنگ به یمن علاوه بر تحمیل میلیاردها دلار هزینه به عربستان، دشمنی جبهه مقاومت را برای این کشور به همراه داشت .
حاکمان جدید و بی تجربه عربستان که نگاهی واقعی از جنگ و درگیری نظامی نداشتند، با تحریک آمریکا به یمن هجوم برده با تصور اینکه در ظرف چند روز با چند بمباران کوتاه مدت، این کشور را تصرف و رژیم مورد نظر خود را در صنعا تثبیت می کردند.
آمریکا توانست عربستان را درگیر جنگی در یمن کند که پایان آن نامشخص بود. مقامات ریاض در ابتدا تصور می کرد که جنگ با یمن یک تفریح ساده است که به آسانی می توان آن را خاتمه داد، ولی با مقاومت مردمی در این کشور مواجه شد .
در این شرایط اقتصاد عربستان وارد مرحله ای شد که نیازمند مراقبت های ویژه شد . این اقتصاد در گذشته با درآمد ماهانه 60 میلیارد دلار می توانست به رکود اقتصادی بزرگ ترین کشور در جهان (آمریکا) پوشش دهد، اما اکنون خود ورشکسته شده است.
دولت عربستان که با افزایش سرسام آور هزینه ها ناشی از خریدهای نظامی مواجه شده، به منظور جبران کسری بودجه اقداماتی همچون افزایش نرخ برق، آب و کاهش 15 تا 20 درصد حقوق ها و افزایش قیمت برخی از کالاها و مالیات و اعلام سیاست ریاضت اقتصادی و افزایش قیمت ویزای حج تمتع و عمره اجرا کرده تا مشکلات اقتصاد را حل کند.
'محمد بن سلمان' جانشین ولیعهد عربستان که تجربه چندانی در امر اقتصادی ندارد، به زعم خود برای نجات کشور از ورشکستگی، صندوق سرمایه گذاری به ارزش دو تریلیون دلار تاسیس کرد که با توجه به شرایط بازارهای نفت و کاهش شدید درآمدهای نفتی و هزینه های نظامی ریاض، این اقدام چندان معقول به نظر نمی رسید .
از سوی دیگر دولت عربستان به منظور جبران کسری بودجه و تامین هزینه های نظامی ناشی از جنگ در یمن و کمک به تروریستها در سوریه و عراق، اقدام به استقراض از صندوق بین المللی پول کرده است .
در شرایط کنونی و سیاستهای مداخله جویانه ریاض در کشورهای سوریه ، عراق و یمن به همراه کاهش بهای نفت که ناشی از اقدامات خصمانه ریاض در بازارهای جهانی بود، مشکلات اقتصادی عربستان با استقراض از صندوق های بین المللی حل نخواهد شد .

206

کد خبر: 688668

وب گردی

وب گردی