سبحانی: روابط بین ایران  و ونزوئلا  بحث ملی است/ونزوئلا  مواضع مشترکی با جمهوری اسلامی دارد

مدیرکل سابق آمریکای جنوبی وزارت خارجه گفت: با توجه به رایزنی های  ونزوئلا با کشورهای تولید کننده  نفت امیدواریم بتوانیم شاهد قیمت عادلانه  باشیم.

احمد سبحانی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون روابط ایران و ونزوئلا گفت: گذشته از فاصله جغرافیایی بین ایران و ونزوئلا در دو دهه گذشته این دو کشور به متحد یکدیگر تبدیل شدند و از مواضع مشترکی در سازمان‌ها و در مجامع اقتصادی بین الملی برخوردارند.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین افزود: ایران و ونزوئلا همچنین از بنیان گزاران اپک هستد و همیشه دولت انقلابی آقای هوگو چاوز و در ادامه آن دولت آقای مادارو از قیمت بالای نفت و قیمت عادلانه آن حمایت می کردند و چاوز در زمان به قدرت رسیدن سنتی را مبنی بر سفر به همه کشورهای اپک را پایه گذاری و همچنین زمینه دومین اجلاس سران اپک را فراهم کرد .

سبحانی با بیان اینکه امروز جانشین چاوز مادورو به دنبال هماهنگی بین کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک است، گفت: در این مرحله از سفر ، رئیس جمهور ونزوئلا سفر به کشورهای ایران ،عربستان قطر و آذربایجان را در برنامه دارند که جزء کشورهای تولید کننده هستند تا بتوانند قیمت نفت را به قیمت عادلانه برسانند و همانطور که اشاره شد این یک سنت برای ونزوئلایی ها بوده است .

او در ادامه گفت: با رایزنی های ونزوئلا با کشورهای تولید کننده نفت امیدواریم بتوانیم شاهد قیمت عادلانه باشیم.

سفیر سابق ایران در ونزوئلا درباره اینکه سفر رئیس جمهور ونزوئلا به جز تعیین قیمت نفت چه تاثیرات دیگری در روابط با ایران دارد،گفت: روابط بین ایران و ونزوئلا هیچ ربطی به دولت هایی که بر سر کار می‌آیند ندارد و این یک بحث ملی است که از دولت هشتم، نهم و دهم در دستور کار قرار داشته است و حتی با روی کار آمدن دولت یازدهم در سیاست های ما تغییری در ارتباط با ونزوئلا ایجاد نشده است.

او بیان کرد: در چند سال گذشته و در دولت اول یازدهم توجه ویژه ای که در بحث برجام وجود داشت، بعد از اینکه برجام امضاء شد و با بدعهدی امریکا مواجه شدیم توجه به روابط سنتی و کشورهایی مانند ونزوئلا بیشتر شد و شاهد سفر وزیر امور خارجه در دو ماه گذشته و آقای روحانی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای غیر متعهد بودیم.

سبحانی با اشاره به رایزنی های ایران و ونزوئلا درباره سیاست های جهانی و منطقه ای ،گفت: این موضوعات بحث هایی است که در ملاقات مادورو با مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهوری مطرح شد که در زمینه مباحث منطقه ای بحث سوریه یمن و عراق ، ونزوئلا مواضع مشترکی با جمهوری اسلامی دارد. لذا ونزوئلا از جمله کشورهای استقلال طلبی استکه در امریکای لاتین دارای وزن است .

او با بیان اینکه ونزوئلا بر کشورهای منطقه امریکای لاتین در زمینه جنبش های استقلال طلبانه تاثیر گذاشت، بیان کرد: این مواضع مشترکی است که جمهوری اسلامی با ونزوئلا دارد و علاوه بر این ما چندین میلیارد دلار پروژه مشترک با هم تعریف کردیم و شرکتهای ایرانی در آنجا پروژههایی را در دست اجرا دارند و امیدواریم با بهبود وضعیت ونزوئلا باز هم این فعالیت ها ادامه یابد.

203/201

کد خبر: 688672

وب گردی

وب گردی