حمد بن خلیفه آل ثانی امیر پیشین قطر را بیشتر بشناسید

دیوان پادشاهی قطر اعلام کرد که شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی، امیر پیشین قطر و بنیانگذار این کشور در سن 84 سالگی در گذشت.امیر کنونی قطر در پی در گذشت شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.

به گزارش ایسکانیوز حمد من خلیفه آل ثانی امیر کشور قطر از ۲۷ ژوئن ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۳ بود. وی در ۲۵ ژوئن این سال قدرت را به طور داوطلبانه به پسرش تمیم بن حمد آل ثانی واگذار کرد.

پدرش خلیفه بن حمد آل ثانی امیر پیشین کشور قطر است. وی تحصیلات مقدماتی را در قطر سپری کرد و بعد به انگلستان رفت و در آکادمی نظامی مشغول تحصیل شد. پس از آن به کشورش بازگشت و در سال ۱۹۷۱ با درجه سرهنگ دومی در نیروهای مسلح قطر به فعالیت پرداخت و فرماندهی گردان یک این کشور به وی واگذار شد.

حمد بن خلیفه آل ثانی در سال ۱۹۹۵ با کودتا قدرت را از پدرش گرفت و امیر این کشور شد.

در طول ۱۸ سال زمامداری شیخ حمد، قطر علاوه بر صدور نفت خام، به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع در جهان تبدیل شده و دارای سرمایه‌گذاری‌های کلان در سراسر جهان است.وی به‌خاطر فعال بودنش در عرصه دیپلماسی شهرت زیادی کسب کرده، و بسیاری از رسانه‌ها به او لقب "هنری کیسینجر عرب" داده‌اند.

در مورد کناره گیری او از قدرت نظرات مختلفی وجود دارد. برخی مشکلات جسمی را دلیل کناره گیری می دانند. شبکه تلویزیونی روسیا الیوم بیم امریکا و غرب از گروه‌های جهادی تکفیری مورد حمایت قطر را دلیل اصلی استعفای شیخ حمد تحت فشار امریکا دانسته اند.

کد خبر: 688785

وب گردی

وب گردی