چاپ کتاب توسط دانشیار دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد

کتاب "جنین شناسی پایه دامپزشکی" توسط دکتر بهزاد مبینی دانشیار گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در 2000 جلد تألیف و چاپ شد.

به گزارش ایسکانیوز، به گفته مولف، جنین‌شناسی یا کالبدشناسی تکوینی یکی از انواع کالبدشناسی و پیش‌نیاز و شرط لازم جهت درک واقعی کالبدشناسی ظاهری و نیز ناهنجارشناسی است. دکتر بهزاد مبینی گفت: یکی از دروس مهم، اصلی و تخصصی در برنامه درسی دوره‌ی تخصصی علوم تشریحی دامپزشکی و پزشکی، دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی علوم آناتومی و جنین‌شناسی دامپزشکی، دوره‌ی دکترای عمومی دامپزشکی و پزشکی و نیز سایر دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد زیست‌شناسی تکوینی حیوانات و انسان است.

از طرفی جهت درک سایر علوم مانند بافت‌شناسی، کالبدشناسی، فیزیولوژی، مامایی و بیماری‌های تولیدمثلی، بیماری‌های مختلف دام کوچک و بزرگ و پرندگان، آسیب‌شناسی و جراحی‌های قسمت‌های مختلف بدن دام‌های اهلی و سایر علوم مرتبط، ضروری بوده و بدون آن، امکان درک علوم یادشده و کاربرد آن‌ها عملاً غیرممکن می‌باشد. جهت تأمین کتاب درسی موردنیاز دانشجویان رشته‌های یادشده براساس سرفصل درسی برنامه آموزشی (بلکه بسیار فراتر از آن) و سایر محققین، نیاز مبرم به وجود کتاب جامع جنین‌شناسی پایه دامپزشکی به زبان فارسی احساس شد.

وی اظهار کرد: این کتاب به زبان ساده ولی جامع، وقایع رخداده در هر مرحله جنینی را با ذکر تفاوت‌های اساسی بین‌گونه‌ای در هر مرحله بیان کرده است.

این دانشیار دامپزشکی افزود: با توجه به اینکه در جنین‌شناسی مطالعه همه رخدادها از زمان تشکیل سلول تخم تا پیدایش جنین کامل آماده تولد، بر روی موجودی صورت می‌گیرد که درون رحم مادر بوده و بدلیل عدم دسترسی به پارامترهایی همچون مشاهده سه بعدی و ملامسه که در کالبدشناسی و یا مشاهده دو بعدی که در بافت‌شناسی کمک‌دهنده بودند و نیز وقوع همزمان چندین رخداد جنینی، بنابراین در جنین‌شناسی استفاده از تصاویر واضح و با کیفیت در هر مرحله از زندگی جنینی، تنهاترین پارامتری است که جهت درک درست و آسانتر مطالب بسیار ضروری است.

دکتر مبینی تصریح کرد: در کتاب جنین شناسی پایه دامپزشکی برای توصیف وقایع در هر مرحله جنینی، از شکل‌های باکیفیت و تصاویر واضحی استفاده شده است که انطباق و تعقیب مطالب بر روی آن‌ها منجر به درک آسانتر و سریعتر مطالب و عدم سردرگمی خوانندگان خواهد شد.

101

کد خبر: 688869

وب گردی

وب گردی