معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد دانش بنیان است که کشور را در مقابل تنش‌ها و آسیب‌ها حفظ می‌کند

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: دانشگاهی که می‌خواهد در سطح و تراز بین‌المللی باشد قطعا می‌تواند پروژه‌های بزرگ کشور را حل کند و در حل پروژه‌های اقتصادی ایفای نقش کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر احمدی در جلسه توجیهی ارتقای 5 دانشگاه برتر و 5 پژوهشگاه برتر به تراز بین‌المللی با بیان تاریخچه‌ای از شکل‌گیری بحث اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم گفت: بحث اقتصاد مقاومتی در سال 93 در وزارت علوم مطرح شد و پس از برگزاری جلسات متعدد در این خصوص، این وزارتخانه نخستین دستگاه در بین دستگاه‌های دولتی بود که برنامه اقتصاد مقاومتی مرتبط با آموزش عالی را ارائه کرد و در شورای عالی اقتصاد به تصویب رساند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه شورای اقتصاد مقاومتی، بخش توسعه نیروی انسانی دانشی را برعهده این وزارتخانه قرار داده تصریح کرد: چهار پروژه بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی کشور در جهت ارزش آفرینی و کارآفرینی، طراحی و پیاده‌سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش به منظور مأموریت‌گرا کردن فعالیت‌های موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور، تبدیل 5 دانشگاه و واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی و طراحی الگوی تغییر و ارتقای دانشگاه‌ها در حل معضلات کلان دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کشور، نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی دارد.
وی با بیان اینکه تفکر اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد دانش بنیان، تکنولوژی و فناوری است که بتواند کشور را در مقابل تنش‌ها، مشکلات و آسیب‌ها مصون نگه دارد و حرکت رو به جلو داشته باشد.
دکتر احمدی خاطرنشان کرد: دانشگاه کارآفرین، دانشگاهی است که افرادی را تربیت می‌کند که زایش کار دارند و این دانشگاه قطعا فردی را پرورش می‌دهد که می‌تواند آثار اقتصادی ایجاد کند.
وی در خصوص تبدیل 5 دانشگاه و واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی اظهار داشت: در این خصوص نیازمند مدلی هستیم که بتوانیم در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی به سطح بالاتر برویم، به عبارتی می‌خواهیم فرآیندی انتخاب‌گر داشته باشیم تا در رقابتی سازنده زمینه رشد و هم‌افزایی را ایجاد کنیم.

108/103

کد خبر: 688954

وب گردی

وب گردی