کارهای دیداری و شنیداری بخش جدایی ناپذیر از میراث بشری است

مدیر کل یونسکو خواستار پاسداشت کارهای دیداری و شنیداری شد و از این آثار به عنوان میراث مشترک بشریت یاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ایرینا بوکووا با ارسال پیامی به همایش روز جهانی میراث دیداری و شنیداری که در کتابخانه ملی در حال برگزاری است، از همکاران و فعالان آرشیوها در سازمان های خصوصی و دولتی خواست تا نسبت به پاسداشت کارهای دیداری و شنیداری و کارهای ضبط شده به عنوان بخش جدایی ناپذیر از میراث مشترک بشریت اقدام کنند.
او تاکید کرد: آرشیوها به واسطه ترویج همبستگی، جزئی جدایی ناپذیر و مکمل در گفت و گوهای مرتبط با تعیین اولویت های آینده هستند.
در بخشی از پیام مدیرکل یونسکو آمده است: روز جهانی میراث دیداری و شنیداری فرصتی برای گرامی داشت اهمیت این میراث برای همه زنان و مردان و جوامع است و 27 اکتبر 1980 مصادف با روزی است که کنفرانس عمومی، توصیه نامه حفظ و پاسداشت تصاویر متحرک را تصویب کرد.
به گفته بوکووا این اولین سند بین المللی است که اهمیت تاریخی و فرهنگی فیلم و تصاویر ضبط شده تلویزیونی را برجسته می سازد و خواهان یافتن راه حل های موثر برای حفاظت از آنهاست.
او تاکید کرد: تصاویر متحرک غیرصامت بخش های مهمی از زندگی ما است که ضبط شده اند و همچین دربرگیرنده قسمت اعظم حافظه شخصی و اجتماعی ماست که لازمه تعیین هویت ها و حفظ تعلق ما می باشد و به همین دلیل باید حفظ شود و به عنوان بخشی از میراث مشترک بشریت به اشتراک گذاشته شود.
مدیر کل یونسکو افزود: روایت ها ی نقل شده به واسطه این میراث بیان هایی تاثیرگذار از فرهنگ و ابعاد مکانی هستند که تجارب شخصی و جمعی (بشریت) را به هم متصل می کنند و معنا و مفهوم مشترکی را به تصویر درمی آورند که همه در جستجویش هستند.
او اضافه کرد: این میراث به مانند دستاویزی محکم به ویژه برای جوامع محلی در دنیای متغیر است و این میراث سابقه ای از فعالیت های فرهنگی و بیان های متنوع را در اختیار ما می گذارد.
سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد که به طور خلاصه یونسکو نامیده می شود یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است.
مراسم گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری و معرفی دو اثر ثبت شده ایرانی در برنامه حافظه جهانی در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی آغاز شده و در آن سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی می کنند.

402/105

کد خبر: 689251

وب گردی

وب گردی