ایران به دنبال دریافت اعتباربخشی بین‌المللی برای بیمارستان‌ها

معاون فنی دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت با اشاره به مراحل اعتباربخشی درمان گفت:‌ امسال محور مدیریت تامین و تسهیلات اقامتی برای اولین بار، سنجه‌های هتلینگ را در برمی‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، ‌نادر عسکری در همایش مدیران ارشد بیمارستان‌های قطب جنوب غرب کشور که با حضور مدیران بیمارستان‌های استان‌های خوزستان و لرستان امروز (۳ آبان‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، افزود: ‌کلیات اعتباربخشی به لحاظ تغییرات ماهوی در سه قسمت محتوا، روش ارزیابی و ارزیابان ارایه می‌شود.

او با اشاره به روند اعتباربخشی در ایران و همچنین اعتباربخشی ملی بیمارستان‌ها در سال ۹۵ ادامه داد: اعتباربخشی یک نظام ارزیابی و ارزشیابی سیستماتیک است که همه اجزای یک سازمان که در این گروه بیمارستان است را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در یک مطالعه و برش مقطعی، تمام جزئیات سازمان را تحلیل و ارزیابی می‌کند. قاعدتا نظام‌های ارزشیابی به منظور ارتقای کیفی سازمان‌ها طراحی می‌شوند، همان‌گونه که آزمون‌های ارزشیابی در مباحث آموزشی برای فراگیران و دانشجویان به منظور ارتقای دانشجویان پیش‌بینی می‌شود و در مجموع از جنس ارزشیابی آموزشی است.

عسکری افزود: اعتباربخشی از زاویه‌ای دیگر نه تنها آزمون نیست، بلکه ابزاری برای تعالی و رشد یک سازمان و نقشه راهی برای اداره یک سازمان است، ولی این ملاک‌ها قاعدتا در پایان یک دوره توسط یک سازمان مستقل یا ساختار وزارت بهداشت ارزیابی می‌شود و بازخورد گزارش‌هایی که از این نتایج بیرون می‌آید، نقشه باقی‌مانده راه هر بیمارستان را تعیین می‌کند.

او با اشاره به ابعاد فنی اعتباربخشی در سال ۹۵ گفت: دو دوره گذشته اعتباربخشی را تجربه کرده‌ایم و در کشور ما بعد از گذشت هفت سال از مطالعات بنیادی که در ساختار وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی آغاز شد، مدلی تحت عنوان اعتباربخشی، جایگزین نظام ارزشیابی سنتی شد.

معاون فنی دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت گفت: نظام ارزشیابی به دنبال زیرساخت‌ها بود و بنابراین تعداد تجهیزات،‌ نوع تجهیزات، ‌مساحت‌ها و موارد مشابه را چک می‌کرد، ولی توجه به فرآیندها و پیامدها در یک سازمان و یک ساختار خدمتی بسیار مهم و کلیدی در سلامت کشور مانند بیمارستان، اولویتی بود که همکاران ما در دوره‌های گذشته اولین مدل را برای آن ایجاد کردند.

او ادامه داد: با تلاش همکاران در دوره‌های گذشته برای ارایه اعتباربخشی و با همکاری مدیران بیمارستانی، اکنون اعتبار بخشی ایران‌ می‌رود که سکوهای جهانی را به دست آورد. در همین راستا، هفته آینده میزبان چهار نفر از داوران و مشاوران انجمن بین‌المللی ایسکوا هستیم تا در مذاکرات مفصل، اجزای مختلف اعتباربخشی کشور را بتوانیم یک بار دیگر به جایگاه جهانی خود بازگردانیم و اگر اعتباربخشی ایران بتواند برند ایسکوا را اخذ کند، از اعتباربخشی ملی ایران یک برند اینترنشنال می‌سازد.

عسکری افزود: بدین ترتیب بیمارستان‌های ما دیگر لازم نیست به سراغ استانداردهای وارداتی بروند و این استاندارد و این برند می‌تواند بیمارستان‌های ایران را به ویژه در امر گردشگری سلامت رونق دهد.

او گفت: اعتباربخشی از سه جزء تشکیل می‌شود که شامل محتوا، روش و ارزیاب است. براساس مطالعات جهانی،‌ مهم‌ترین عضو و جزء اعتباربخشی، ارزیابان هستند و پرچم اعتباربخشی و کیفیت به دست ارزیابان به اهتزاز در می‌آید.

معاون فنی دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت گفت: اگر تصور می‌کنید که بهترین استانداردها می‌توانند برای شما راهگشا باشند، ‌بدانید که مطالعات بین‌المللی توصیه می‌کنند که سعی کنید در محتوا تغییرات سریع ایجاد نکنید و استانداردها با سرعت کم، تغییر ناگهانی پیدا نکنند ولی ارزیابان را تغییر دهید.

او با اشاره به دلایل بازنگری استانداردهای اعتباربخشی در ایران گفت:‌ اعتباربخشی در گذر از برنامه تحول نظام سلامت ‌و تغییرات بسیار شگرف و دستاوردهای بسیار عظیم در این برنامه،‌ در جایگاهی قرار گرفته بود که باید به نقطه عملگرایی و توجه به فرآیند و پیامد، تغییر نگرش می‌داد.

عسکری افزود: قطعا سرعت ما نسبت به کشورهایی که اعتباربخشی در آن کشورها یک‌صد سال قدمت دارد، متفاوت است؛ ما سرعت بیشتری گرفتیم، زیرا از تجربه این کشورها استفاده می‌کنیم.

او ادامه داد: اعتباربخشی در همه جای دنیا به دو مدل اجرا می‌شود؛ اجباری و اختیاری. اعتباربخشی اختیاری معمولا داوطلبانه و توسط سازمان‌های مستقل انجام می‌شود که در بیشتر مواقع کشورهای از جنس ما از مدل‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند. ولی اعتباربخشی اجباری که در کشور ما از درجه ۳ تا درجه ۱ الزامی است و بیمه‌ها بر اساس آن تعرفه‌ها را پرداخت می‌کنند، مدلی از اعتباربخشی است که برخی از کشورها به عنوان ابزار نظارتی انتخاب کرده‌اند.

معاون فنی دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت گفت: اعتباربخشی در مفهوم مطالعه مقطعی یک بار در سال برای یک یا دو روز، سندی قابل اطمینان است. برای اعتبارسنجی یک مرکز منوط به استانداردها و ارزیابان و شیوه ارزیابی؛ یعنی سنجه‌ها و استانداردها، واقعیت بیمارستان را بیان کنند و ارزیابان در ارزیابی خود تکرارپذیر و بادقت و عادل باشند. در این شیوه از اعتباربخشی، علاوه بر سنجش اعتبار یک بیمارستان، حقوق گیرنده خدمت اقتضا می‌کند که بیمار قبل از ورود به بیمارستان مانند یک هتل بداند که درجه اعتبار آن بیمارستان چیست؛ زیرا در آن اقامت می‌کند.

عسکری افزود: اگر ما در یک هتل اقامت می‌کنیم، در یک بیمارستان همه هستی‌مان را در اختیار این مرکز قرار می‌دهیم، بنابراین حق بیمار است که بداند بیمارستانی‌ که به آن مراجعه می‌کند، از چه درجه اعتباری برخوردار است و حق او است که از ما مطالبه کند که استانداردهایی که این بیمارستان را ارزیابی می‌کند، ‌استانداردهای باکیفیت و ارزیابانی که آنها را ارزیابی می‌کنند، ‌ارزیابانی عادل و شیوه‌ای که انتخاب می‌شود پایا باشد؛ به این معنی که یک ارزیاب در دو مرکز با دو سیستم برخورد نکند و یک سنجه در دو مرکز دو تحلیل متفاوت نداشته باشد.

او گفت: اعتباربخشی صرفا امتحان نیست. در پشت هر یک از سنجه‌های اعتباربخشی حرف‌هایی نهفته است. نگاه نکنیم که چند سنجه خشک به صورت درفت‌های عمودی و افقی از ما پرسیده می‌شوند و به عنوان سوال آزمون به آن نگاه نکنیم. پشت هر کدام از این سنجه‌ها فلسفه‌های عمیق کیفی، برنامه‌ریزی و توسعه‌یافتگی برای بیمارستان پیش‌بینی شده است.

معاون فنی دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت ادامه داد: شاهد هستیم که بیمارستان‌های محروم با چه انگیزه و اشتیاقی و با حداقل منابع در شرایطی که پرداختی کارکنان به تاخیر افتاده و بیمه‌ها مطالبات را نداده‌اند،‌ شبانه‌روز در تلاش هستند و بنابراین خواهش می‌کنیم برای این که این تلاش، اثربخش‌تر شود، الزامات کیفی اعتباربخشی را با دقت و زمان بیشتری در دستور کار قرار دهید.

او افزود: تغییراتی که در سال ۹۵ شاهد آن هستیم حاصل یک سال مطالعه بیش از ۴۶۲ نفر از خبرگان و اساتید و دانشمندان و مجریانی است که در کنار شما کار می‌کنند. در بازنگری اخیر سعی کردیم صداها را بشنویم و درها را نبیندیم. در این بازنگری، ۲۶ بیمارستان پایلوت شده و جزء به جزء بیمارستان‌ها دیده شد و اکنون این استانداردها با کتاب راهنما در دسترس مدیران بیمارستانی است و در سال آخر دولت یازدهم نیز گواهینامه‌های مربوطه با این استانداردها صادر خواهد شد.

او گفت: در کشور ما ۱۳ بخش بالینی در سال گذشته استاندارد داشتند و ارزیابی می‌شدند ولی بخش‌های بالینی در دنیا به بیش از ۵۰ بخش تقسیم می‌شوند. مراقبت‌های عمومی بالینی جدیدترین محور است و پیام تازه‌ای برای بیمارستان‌ها دارد و می‌تواند راهگشای عبور ما از نگرش خرد به کلان در مراقبت و درمان باشد.

او ادامه داد: امسال برای اولین بار مدیران بیمارستانی در محورهای مختلف به ویژه در محور تامین دخیل هستند. محور مدیریت تامین و تسهیلات اقامتی برای اولین بار سنجه‌های هتلینگ را در برمی‌گیرد. امروز اقامت بیمار برای بیمارستان مهم است. نباید بیمارستان درجه یکی داشته باشیم که بیمار روی تختی شکسته و بالش چرمی و لباس پلاستیکی در حال گرفتن مراقبت و استراحت باشد.

دکتر ایرج نظری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این همایش گفت: می‌دانیم که پیش از طرح تحول نظام سلامت چه اتفاقاتی به ویژه در مسیر درمان افتاده بود و خوشبختانه با آغاز طرح تحول، بسیاری از آن نابسامانی‌ها اصلاح شد. امیدواریم همچنان حمایت از طرح تحول سلامت ‌ادامه یابد و بتوانیم معضلاتی که امروز به دلیل مسایل مالی گاه در برخی مناطق ایجاد شده را حل کنیم و در پیشرفت طرح تحول و خدمات آن قدم‌های بیشتری برداریم.

او افزود: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این دوره افتاد و بسیار در خصوص آن مطالعه انجام شد، اعتباربخشی بوده که تیم‌های مختلف وزارت بهداشت با حضور در قطب‌های مختلف کشور، آموزش‌های ضروری را در این زمینه ارایه می‌دهند.

نظری گفت: ارتقای کیفیت ایمنی و کیفیت مراقبت از بیمار از اهداف اصلی اعتباربخشی است. در این زمینه می‌بینیم نه تنها بیمار و کارکنان بیمارستان سود می‌برند، بلکه مسایل بسیار دیگری نیز از جمله شاخص‌های فضای فیزیکی و مسایل مالی و هزینه‌ها بهبود خواهند یافت.

105/106

کد خبر: 689274

وب گردی

وب گردی