آمریکا به اهدای جایزه چتم هاوس به ظریف و کری چه واکنشی نشان داد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اعطای جایزه اندیشکده چتم هاوس به وزیران امور خارجه ایران و آمریکا گفت: این جایزه به یک تلاش گروهی بین‌المللی اهدا شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود به اهدای جایزه اندیشکده انگلیسی چتم هاوس به محمدجواد ظریف و حان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا به دلیل تلاش‌هایشان در حصول توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی گفت: می‌دانید که پس از نزدیک به دو سال توانستیم به برنامه جامع اقدام مشترک با ایران دست یابیم. وزیر کری برای دریافت این جایزه بسیار خرسند است. من فکر می‌کنم وی اولین کسی خواهد بود که به شما می‌گوید این توافق بیشتر یک تلاش گروهی بین‌المللی با حضور دیگر اعضای گروه 1+5 و اتحادیه اروپا بود.

در این کار گروهی به ویژه وزیر انرژی (آمریکا) نقشی کلیدی داشت. بنابراین، کار زیادی حول این توافق انجام شد و من اطمینان دارم که وزیر امور خارجه قبل از هر چیز خواهد گفت که توافق حاصل یک رویکرد گروهی بود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه جان کری برای دریافت این جایزه قدردان است در حالی که ایرانی‌ها همچنان از عدم اجرای تعهدات واشنگتن شکایت می‌کنند و برخی از آمریکایی‌ها نیز می‌گویند که واشنگتن در ازای هیچ چیز همه چیز داده است، گفت: هیچ یک از آنها، نه وزیر کری و نه ظریف وزیر امور خارجه ایران کنترلی بر انتخاب دریافت کنندگان جایزه نداشته‌اند.

از نظر من، جان کری از دریافت این جایزه به نیابت از تمام گروه که در مذاکرات مشارکت داشتند، خرسند است. من فکر می‌کنم که وزیر با این مسأله در حالی که انتقادات نسبت به توافق‌، این حقیقت که توافق منطقه و آمریکا را امن‌تر کرده است و اینکه ایران و ما به تعهدات‌مان عمل کرده‌ایم مواجه خواهد شد. وزیر کری به دنبال دریافت این جایزه نبود اما برای انتخاب شدن برای آن قدردان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، افزود: به علاوه اینکه، وزیر این جایزه را به نیابت از تمام کسانی که در دولت آمریکا روی این توافق کار کردند، دریافت خواهد کرد. موضوع دیگر این است که وی در حال حاضر بیشتر روی اطمینان از اجرای تعهدات ما طبق این توافق و پیشبرد آن متعهد است و اطمینان دارد که برجام منطقه را و مردم آمریکا را امن‌تر کرده است.

کربی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که گفته بود انتخاب میان این دو انتخاب میان بد و بدتر است، از هرگونه اظهارنظر خودداری کرد و گفت که صحبت‌های روحانی را نشنیده است.

206/201

کد خبر: 689280

وب گردی

وب گردی