تعداد زنان سرپرست خانوار به 2 میلیون و 553 هزار نفر رسیده است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با بیان این‌که فقدان مهارت آموزش و نداشتن مهارت کسب و کار در زنان سرپرست خانوار آنان را به سمت دستفروشی که نیازی به مهارت ندارد سوق می‌دهد، افزود: به‌دلیل آن‌که دستفروشی در تعریف مشاغل قرار نگرفته است در نتیجه زنان سرپرست خانوار، مشمول هیچ نوع حمایتی نخواهند شد و اگر هم حمایتی از آنان صورت بگیرد این حمایت‌ها صرفا به واسطه ارتباط فردی است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در گفت‌وگو با رادیو سلامت علت افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار را طلاق، فوت همسر و تصادفات اعلام کرد و گفت: ما با این واقعیت مواجهیم که طبق آخرین سرشماری، تعداد زنان سرپرست خانوار به 2 میلیون و 553 هزار نفر رسیده، در حالی که این آمار در پنج سال گذشته، حدود یک میلیون و 600 هزار نفر بوده است، بنابراین با توجه به افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار لازم است نگاه ویژه‌تری به آنان داشته باشیم .
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای زنان سرپرست خانوار خوداشتغال، توانمندسازی آنان از بعد اقتصادی است، اما حمایت‌هایی که دولت براساس قوانین بودجه سالانه، از زنان سرپرست خانوار دارد به‌قدری ناچیز است که بسیاری از آنها مجبورند کار کنند.
او با بیان این‌که لازم است دولت متناسب با نیاز منطقه سکونت زنان سرپرست خانوار و متناسب با مشاغل مورد نیاز جامعه، مهارت‌های شغلی را به آنها آموزش دهد، افزود: به‌طور مثال در کشور هندوستان که با آمار بالای زنان سرپرست خانوار مواجه است، دولت این کشور بر حسب نیاز جامعه، یک‌سری آموزش‌های فنی را به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌دهد، سپس محصولات آنان را به کارخانجات و سایر صنایع می‌فروشد که از این طریق، وابستگی زنان سرپرست خانوار به دولت کاهش می‌یابد.
موسوی درخصوص حمایت از زنان سرپرست خانوار خوداشتغال، اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به آنان و فراهم آوردن شرایط ورود این زنان به چرخه اقتصادی را مطرح کرد و گفت: حمایت از بازاریابی تولیدات اقتصادی زنان سرپرست خانوار از اهمیت زیادی برخوردار است که متاسفانه سیستم‌های حمایتی ما نتوانسته‌اند به این مولفه ورود کنند.
او با بیان این‌که فقدان مهارت آموزش و نداشتن مهارت کسب و کار در زنان سرپرست خانوار آنان را به سمت دستفروشی که نیازی به مهارت ندارد سوق می‌دهد، افزود: به‌دلیل آن‌که دستفروشی در تعریف مشاغل قرار نگرفته است در نتیجه زنان سرپرست خانوار، مشمول هیچ نوع حمایتی نخواهند شد و اگر هم حمایتی از آنان صورت بگیرد این حمایت‌ها صرفا به واسطه ارتباط فردی است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ادامه داد: از آنجایی که نظام مشخص و تعریف شده‌ای درخصوص تعریف دستفروشی در فهرست مشاغل نداریم، زنانی که مبادرت به کار دستفروشی می‌کنند، از بیمه اجتماعی نیز محرومند.
موسوی درباره تاثیر حمایت خویشاوندی از زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از گرایش آنان به دستفروشی گفت: به نظر می‌رسد هنوز مسئولیت اجتماعی در جامعه ایرانی جای خود را باز نکرده است، با وجود آن‌که در زندگی اجتماعی افراد زیادی در کنارمان هستند، اما بشدت فردگراییم. در چنین فضایی، با نبود حمایت خویشاوندی از زنان سرپرست خانوار آنها به سمت دستفروشی و مشاغل مغایر میل درونی خود کشیده می‌شوند، در حالی که چتر حمایت خویشاوندی می‌تواند زنان را از لحاظ اقتصادی به استقلال برساند. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به این‌که خیابان محیط امنی به لحاظ اجتماعی و روانی برای زنان نیست و این مساله در کوتاه‌مدت مشکلاتی را برای زنان به وجود می‌آورد تاکید کرد: باید نظامی اجتماعی طراحی شود که قادر به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار خوداشتغال باشد، چرا که حمایت‌های اندک و حداقلی از زنان سرپرست خانوار دستفروش و جلوگیری از درآمد مشروع آنان، می‌تواند مشکلات دیگری را برای آنان به وجود آورد.

105/106

کد خبر: 689340

وب گردی

وب گردی