در نشست خبری  هفته تصویرگری مطرح شد: «روز تصویرگر» در تقویم ثبت می شود

دبیر علمی هفته تصویرگری ۱۳۹۵ از اهدای نشان «آبان» به چهار تصویرگر و اختصاص یک روز در تقویم به این رشته‌ی هنری خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر دریافتی، نشست خبری دهمین هفته تصویرگری با حضور کیانوش غریب پور دبیر علمی این رویداد، زهرا پاشایی دبیر اجرایی هفته تصویرگری و کمال طباطبایی رئیس انجمن تصویرگران ایران در تالار امیرخانی برگزار شد.

کیانوش غریب پور دبیر علمی هفته تصویرگری گفت: هفته تصویرگری امسال همچون سال های گذشته آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود و اتفاق مهم این دوره اهدای نشان آبان به چهار تن از تصویرگران است. این نشان به کسانی اهدا می شود که لزوما تصویرگر نیستند اما به ارتقاء تصویرگری در ایران کمک کرده اند.

او افزود: در هفته تصویرگری پنج نمایشگاه تصویرگری برپا خواهد شد و در هفته تصویرگری شاهد برپایی نمایشگاه ما تصویرگر هستیم خواهد بود. در این نمایشگاه سالیانه ۱۴۸ اثر از ۱۴۸ هنرمند به‌نمایش گذاشته می‌شود. این آثار برای فروش نیستند و تمام نمایشگاه های هفته گرافیک چنین ویژگی دارند. این نمایشگاه از سال 1385 تاکنون سالانه برپا شده است.

غریب پور ادامه داد: در این هفته پنج نمایشگاه، چهار نشست و یک برنامه اکران همراه با اختتامیه و افتتاحیه برگزار خواهد شد. «ما تصویرگر هستیم»، «جهان دیزاین»، «جهان افسون» و «جهان کمیک» که در بخش جهان تازه تصویرگری تعریف شده‌اند همراه با «کلانتری که تصویرگر بود» نمایشگاه‌های هفته‌ی تصویرگری امسال هستند. برای نمایشگاه «ما تصویرگر هستیم» تأکید کردیم که اعضا جدیدترین کارهای‌شان را ارائه دهند. در دو فیلم «چ» و «بادیگارد» از استوریبوردهای هنرمندان تصویرگر استفاده شده بود که در هفته تصویرگری و در نمایشگاه‌های ما می‌توانید آن‌ها را ببینید. یکی از صحنه‌های «چ» مو به مو براساس کار تصویرگر فیلمبرداری شده است. هدف ما از برپایی این نمایشگاه این است که قابلیت های استفاده و به کار گیری از تصویرگری را شناسایی و با تصویرگران در میان بگذاریم. متاسفانه تصویرگری در ایران بسیار مغفول واقع شده است و یکی از وظایف انجمن تصویرگران معرفی قابلیت های به کار گیری تصویرگری و شناسایی هنرمندان تصویرگر در جای جای ایران است.

غریب پور با تاکید بر مغفول ماندن بخشی از فعالیت های تصویرگران گفت: تصویرگران ایرانی در شاخه‌هایی از جمله جلد، بسته‌بندی، استیکر، استوری‌برد با خارج از ایران کار می‌کنند و مشتریان خارجی دارند، چون بازار آنجاست. اگر این حوزه‌ها وجود دارد و ما از آن غافل هستیم به این دلیل است که تصویرگری تنها در حوزه ادبیات داستانی تعریف شده است. ما می‌خواهیم نشان دهیم که می‌توان حوزه‌های دیگر را هم توسعه داد. موانع این توسعه، فهم آن است و این‌که باید یاد بگیریم وقتی می‌گوییم تصویرگری، چیز دیگری هم به‌جز انتشار کتاب در ذهن‌مان باشد. موانع شخصی و فردی که بخش عمده‌ای از آن‌ها به توانایی فکری تصویرگر برمی‌گردد نیز باید مورد توجه قرار گیرد و تصویرگران باید خود را برای مهارت‌های دیگر آماده کنند.

غریب‌پور ادامه داد: این به معنی تعطیل شدن بخش ادبیات داستانی نیست، چون جایزه‌های مهم تصویرگری دنیا در همین بخش داده می‌شوند، اما متأسفانه در هنر و تولید محتوا برای ادبیات کودک و نوجوان در دو دهه اخیر به شدت ضعیف عمل شده است. سینمای کودک و نوجوان تعطیل است، موسیقی برای آن‌ها تولید نمی‌شود. طراحان این حوزه به تعداد انگشتان دست هستند و تصویرگران در یک فضای تکراری کار می‌کنند. تأکید جدی ما این است که هنرمندان ما به فضای طبیعی برگردند و در این فضا کار کنند و تمرکز خودشان را تنها معطوف به طراحی پوستر نکند.

او با اشاره به برپایی نمایشگاه پرویز کلانتری گفت: کلانتری از تصویرگران خوب ما بود. گرچه او در سال‌های اخیر بیشتر نقاش بود، اما بخش عمده‌ای از خاطره جمعی تصویری ما را تصویرهای او در کتاب‌های درسی تشکیل می‌دهد. انجمن تصویرگران تصمیم داشت پس از درگذشت او نمایشگاهی از آثارش را برپا کند، اما گالری‌ای که در شأن نمایشگاه او باشد، پیدا نکردیم و تعداد کارها هم امکان برگزاری یک نمایشگاه بزرگ را به ما نمی‌داد. بنابراین تصمیم گرفتیم به‌عنوان بخشی از هفته تصویرگری، نمایشگاهی را به این هنرمند اختصاص دهیم و این نمایشگاه با حضور همسر و اعضای خانواده اش افتتاح می شود.

غریب‌پور در ادامه به دلایل برگزار نشدن دوسالانه تصویرگری اشاره کرد و گفت: دوسالانه متعلق به وزارت ارشاد است. می‌تواند خودش برگزار کند یا آن را به انجمن‌های هنری بدهد. در حال حاضر اگر معاونت هنری ارشاد و فضای تجسمی مشکلات روزمره‌شان را بتوانند حل کنند شاهکار کرده‌اند! ما هم دل‌مان می‌خواهد دوسالانه منظم برگزار شود، اما شرایط برای این اقدام حرفه‌ای مناسب نیست. ما هم نمی‌خواهیم در شرایط غیراستاندارد، این رویداد برگزار شود و به همین دلیل اصرار نکرده‌ایم.

غریب‌پور درباره مراسم اختتامیه هفته تصویرگری گفت: در اختتامیه امسال، ‌انجمن به ۱۰ نفر از کسانی که به‌طور طبیعی تصویرگر نیستند، اما حضورشان برای اعضا مهم است عضویت افتخاری اهدا می‌کند. همچنین قرار است علاوه بر اهدای نشان «آبان» یک روز را به‌عنوان روز تصویرگر معرفی کنیم. شعار امسال هفته تصویرگری «آداب حرفه‌ای، پیمان مشترک» است که در آن حقوق حرفه‌ای تصویرگر و اخلاق حرفه‌ای که تصویرگران بین خود و در مواجهه با سفارش‌دهنده باید رعایت کنند، تأکید شده است.

کمال طباطبایی مدیرعامل انجمن تصویرگران گفت: سعی کردیم از طریق انجمن، هفته تصویرگری را خیلی گسترده‌تر و در شاخه‌های متنوع‌تری برگزار کنیم. اتفاقی که مایل هستیم بیفتد این است که روزی را با عنوان «روز تصویرگر» به‌صورت نمادین در ماه آبان داشته باشیم و در سال آینده آن را مصوب کنیم تا بتوانیم روز تصویرگر را هر سال جشن بگیریم.

او افزود: برای موزه تصویرگری فعالیت‌های مختلفی انجام شده و از طرف وزارت ارشاد و شهرداری این موضوع را پیگیری کرده‌ایم. امیدوارم در تحولات امسال با صحبت‌هایی که با شهرداری منطقه ۱۲ شده، جایی به‌عنوان حوزه تصویرگری به ما بدهند. تا کنون جلساتی با شهردار منطقه ۱۲ که در آن مکان‌های تاریخی زیادی وجود دارد داشته‌ایم، اما هنوز مکانی به ما معرفی نشده است.

این هنرمند تصویرگر همچنین در پاسخ به اینکه آیا نمایشگاه هایی که همزمان با هفته تصویرگری در تهران برگزار می‌شود در شهرهای دیگر هم به نمایش در می آید؟ گفت: سال گذشته نمایشگاه «هزار و یک شب» را علاوه بر تهران، در شهرهای دیگر هم برگزار کردیم. امسال هم با موزه هنرهای معاصر اصفهان توافق کرده ایم تا نمایشگاه هایی که همزمان با هفته تصویرگری در تهران اجرا می شود، در این شهر هم به اجرا درآید.

مراسم افتتاحیه هفته تصویرگری هفتم آبان‌ماه از ساعت ۱۶ در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود. اختتامیه و اهدای نشان «آبان» نیز روز جمعه،۱۴ آبان‌ماه در تالار شهناز خانه هنرمندان خواهد بود.

502502

کد خبر: 689431

وب گردی

وب گردی