وزیر علوم: انجمن‌های علمی می‌توانند در زمینه‌های مختلفی با وزارت علوم همکاری کنند

دکتر محمد فرهادی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در چهارمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور که در دانشگاه خاتم برگزار شد، با بیان اینکه حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان اجتناب‌ناپذیر است، گفت: بهترین راه برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان توجه به اشتغال، کارآفرینی و رفع بیکاری است و در این راستا و زمینه های دیگر، انجمن‌های علمی می‌توانند با وزارت علوم همکاری کنند.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر فرهادی با بیان اینکه توجه به علم، دانش و آگاهی بیش از پیش مورد نیاز است ، اظهار داشت : لازم است در این حوزه سرمایه‌گذاری مناسبی صورت پذیرد و همچنین باید بودجه مناسبی به این حوزه اختصاص داده شود. وی افزود : به نظر می‌رسد نیاز است مسئولان اولویت‌گذاری کنند و سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش، علم، فناوری و نوآوری را مورد توجه بیشتری قرار دهند.
وی با تبیین نقش انجمن‌های علمی در بررسی بسیاری از مسائل کشورگفت: 356 انجمن علمی فعال تاییدشده غیرپزشکی داریم که طیف وسیعی از متخصصان در این انجمن‌های علمی حضور دارند که البته اقدامات خوبی نیز انجام می‌دهند.
دکترفرهادی در ادامه با بیان اینکه در کشور تعداد دانشجو و دانشگاه بسیار زیاد است که باید در این زمینه حد و حدود را حفظ کنیم، افزود: در حال حاضر بیش از دو هزار و 880 واحد آموزش عالی در کشور داریم که قریب به پنج میلیون دانشجو در این واحدها در حال تحصیل هستند. وی با اشاره به اینکه تعداد 96 هزار نفر در دوره دکتری و بیش از 350 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند، گفت: با توجه به این تعداد دانشجو، اگر پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مسئله‌محور شوند، نتیجه در خور توجهی برای کشوربه دست می‌آید.
دکترفرهادی درادامه افزود: برای رفع مشکل بیکاری باید فکری شود و البته مسیر گذر از این موضوع دستیابی به رشد هشت درصدی در اقتصاد است که طبق برنامه‌ها امسال باید پنج درصد از این رشد اقتصادی محقق شود.
وزیر علوم با اشاره به اینکه اگر به رشد هشت درصدی اقتصادی برسیم، می‌توانیم حدود 800 هزار شغل ایجاد کنیم، اظهار کرد: انجمن‌های علمی می‌توانند در این زمینه نقش خوبی را ایفا کنند و در مباحثی همچون بازنگری رشته‌های تحصیلی و ارتباط بین دانشگاه و صنعت اقدامات خوبی انجام دهند.
دکتر فرهادی به اقداماتی همچون ضرورت کارورزی در صنعت اشاره کرد و گفت : در خصوص کارورزی در صنایع با وزارت نفت و وزارت صنعت ، معدن ، تجارت هماهنگی های لازم به عمل آمده است.
وی ادامه داد: همچنین در راستای تحقق نوآوری، فناوری و توسعه تحقیق مبتنی بر دانش، تحول ابعاد ساختار مدیریتی و گسترش زیرساخت‌های موردنیاز و برنامه‌ریزی‌های آموزش عالی ، انجمن‌های علمی می‌توانند کمک های خوبی به وزارت علوم کنند.
دکترفرهادی با تاکید بر اینکه انجمن‌های علمی ، حل معضلات و مشکلات کشور را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و خروج از رکود الزامی است که به مباحث علم و دانش توجه ویژه‌ای شود .
وی تاکید کرد: انجمن‌های علمی باید برای رفع مشکلات کشور اظهارنظر و تحقیق کنند و من می‌گویم که وزارت علوم خانه شماست و شما می‌توانید به وزارت علوم کمک زیادی کنید.

108

کد خبر: 689436

وب گردی

وب گردی