وزیر علوم بر تعیین یک روز به عنوان روز جهانی نسخ خطی از سوی یونسکو تأکید کرد

دکتر محمد فرهادی وزیر، تحقیقات و فناوری در سخنرانی خود به مناسبت «روز جهانی میراث دیداری ـ شنیداری» بر تعیین یک روز به عنوان روز جهانی نسخ خطی از سوی یونسکو تأکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فرهادی با گرامیداشت 27 اکتبر روز جهانی میراث دیداری ـ شنیداری اظهار داشت: در این روز در سراسر جهان بنا به درخواست یونسکو، نقش و توان فیلم، تلویزیون و رادیو برای نشر اندیشه‌ها و اطلاعات و در نهایت برقراری گفتگو میان جوامع مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه میراث دیداری ـ شنیداری، ضمن آنکه شناخت گذشته‌ها را برای ما ممکن می‌سازد ابزاری برای به تصویر کشیدن هویت‌های فرهنگی و تنوع جوامعی است که جهان امروز را شکل داده، گفت: گنجینه‌هایی از میراث دیداری ـ شنیداری را می‌توان در سراسر دنیا در کتابخانه‌ها، موزه‌ها، آرشیوهای دیداری ـ شنیداری، فیلم‌خانه‌ها، بخش‌های صوتی و تصویری سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی یافت که بخشی از میراث فرهنگی جهان به‌ شمار می‌روند و اسنادی که غیرقابل جایگزین هستند هویت و تنوع فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند.
دکتر فرهادی با بیان اینکه در کشورهای صنعتی پروژه‌های بزرگی برای بررسی وضعیت نحوه حفاظت و نگهداری میراث دیداری ـ شنیداری طراحی و اجرا شده است گفت: ما نیز لازم است به وضعیت حفاظت از میراث دیداری ـ شنیداری در کشورمان توجه بیشتری داشته باشیم.
وی افزود: این منابع با تهدید زوال تدریجی روبرو هستند و شرایط حفاظت و نگهداری از میراث دیداری ـ شنیداری در بعضی از مراکز با مشکلات جدی روبرو است.
دکتر فرهادی در ادامه گفت: علاوه بر آن، هر مرکز و نهادی مستقلاً در زمینه حفاظت و نگهداری میراث دیداری ـ شنیداری فعالیت می‌کند و یک طرح ملی تاکنون در این زمینه تعریف نشده وتاکنون یک فهرست ملی حاوی مجموعه میراث دیداری ـ شنیداری کشور نیز تدوین نشده است.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از تلاش‌های کمیته ملی حافظه جهانی کمیسیون ملی یونسکو در ایران در معرفی میراث مستند کشورمان اظهار داشت: انتظار دارم کمیته ملی تلاش‌های خود را بیشتر به ثبت جهانی میراث دیداری ـ شنیداری کشورمان معطوف کند زیرا تا سال 2016، از مجموع 348 اثر که در فهرست جهانی میراث مستند به ثبت رسیده بود بیش از 60 اثر آن متعلق به میراث دیداری ـ شنیداری کشورها بوده که ایران تاکنون در فهرست جهانی اثری از میراث دیداری ـ شنیداری کشورمان به ثبت نرسانده است و مناسب است در دور جدید اقدامی صورت گیرد.
وی با مثالی از اقدام کشور کوبا در سال 2008 در پیشنهاد ثبت گزارش های خبری که از سال 1960 تا 1990 تولید شده و به تشریح تاریخچه جنگ سرد و معرفی مبارزات استقلال طلبانه کشور های آفریقایی پرداخت و گفت: کشور فیلیپین نیز در سال 2003 مجموعه ای از برنامه های رادیویی که به مدت چهار روز در جریان انقلاب مردم فیلیپین در سال 1986 بر علیه نظام دیکتاتوری به پخش اخبار مشغول بودند برای ثبت پیشنهاد کرد که به تصویب رسید .
دکتر فرهادی افزود: کشورمان می‌تواند مجموعه اسناد دیداری و شنیداری صدا و سیما را که حاوی روند پیروزی انقلاب اسلامی و یا دفاع مقدس در جریان جنگ تحمیلی است ، پیشنهاد کند.
وزیر علوم در ادامه افزود: از کمیته ملی حافظه جهانی انتظار دارم تا موضوع تأسیس جایزه جهانی فردوسی را که به دلیل بازنگری یونسکو در ضوابط تأسیس جوایز به حالت تعلیق در آمده بود، مجدداً پیگیری کند زیرا این جایزه که قرار بود به افراد و یا نهادهایی اعطا شود که در زمینه شناسایی و حفاظت از نسخ خطی تلاش کرده‌اند هم اکنون با پایان دوره بازنگری یونسکو قابل پیگیری و تحقق است.
دکتر فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت ایران در شورای اجرایی یونسکو طرح پیشنهاداتی از سوی کمیته ملی از جمله تعیین یک روز به عنوان روز جهانی نسخ خطی و یا تدوین یک سند بین‌المللی در جهت جلوگیری از انتقال غیرقانونی میراث مستند توسط یونسکو را مطرح کرد و گفت: این کار می‌تواند به طور جدی توسط دفتر نمایندگی و کمیسیون ملی پیگیری شود و ضروری است کمیته ملی یونسکو پیشنهادات جدید و بدیعی را در چارچوب برنامه حافظه جهانی به سازمان یونسکو ارائه کند.

108

کد خبر: 689438

وب گردی

وب گردی